• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePo4 från LiTime, Redodo och Power Queen

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu har det på kort tid dykt upp tre aktörer som säljer LiFePo4 dropinbatteri för montering under passagerarstol på europeiska husbilar. De agerar nu från Tyskland, är vanliga i USA men givetvis kinesiska celler. Marknadsför sig som A-celler.

Gemensamt för alla tre är den gemensamma specen. 100 Ah, med en ganska enkel BMS med övre och undre brytpunkter, balansering och hög temp brytning. Dock utan Bluetooth och utan automatisk laddningsbegränsning i kyla. De verkar ha identiska batterilådor, med samma mått. Alla 190 höga.

Ganska aggressiv prissättning, mellan 250 och 300 €, inkl frakt.

Fabrikaten diskuteras flitigt på amerikanska konsumentsajter. Får förvånansvärt hyggliga omdömen.

Skulle man kunna få något utlåtlåtande från vår samlade, eminenta expertis här på forumet! :) :bock:

www.litime.de
www.redodopower.de
www.ipowerqueen.de
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Nu har det på kort tid dykt upp tre aktörer som säljer LiFePo4 dropinbatteri för montering under passagerarstol på europeiska husbilar. De agerar nu från Tyskland, är vanliga i USA men givetvis kinesiska celler. Marknadsför sig som A-celler.

Gemensamt för alla tre är den gemensamma specen. 100 Ah, med en ganska enkel BMS med övre och undre brytpunkter, balansering och hög temp brytning. Dock utan Bluetooth och utan automatisk laddningsbegränsning i kyla. De verkar ha identiska batterilådor, med samma mått. Alla 190 höga.

Ganska aggressiv prissättning, mellan 250 och 300 €, inkl frakt.

Fabrikaten diskuteras flitigt på amerikanska konsumentsajter. Får förvånansvärt hyggliga omdömen.

Skulle man kunna få något utlåtlåtande från vår samlade, eminenta expertis här på forumet!

www.litime.de
www.redodopower.de
www.ipowerqueen.de
Hej

jag kollade enbart redodopower.

Observera att man i Tyskland har tagit bort momsen (MwSt) på 19% för solcellsanläggningar för hemmabruk. På redodo's sida anges priserna ex. moms och tanken är att du ska ladda ner ett formulär för att slippa momsen - det framgår dock att det inte gäller husbilar. För husbil blir det därför ordinarie pris - men fortfarande billigt. Fri frakt inom EU.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En stor nackdel i t.ex husbil är att batterierna saknar låg temp.skydd, är det under nollan i batteriet och t.ex solen tittar fram så kan batteriet bli skadat för all framtid.
Har man däremot koll på temp/laddning så verkar det vara bra batterier i förhållande till priset.
Billigare än blybatterier :swoon:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Håller med om att den största bristen verkar vara avsaknad av lågtempskydd. Sen finns inte så många batterier att välja på som får plats under passagerarstolen, i det här prisläget. Maxhöjd är 191 mm, till överkant på polerna.

Men Will verkar gilla LiTime. Förutom det tramsiga namnbytet från AmpereTime!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Håller med om att den största bristen verkar vara avsaknad av lågtempskydd. Sen finns inte så många batterier att välja på som får plats under passagerarstolen, i det här prisläget. Maxhöjd är 191 mm, till överkant på polerna.

Men Will verkar gilla LiTime. Förutom det tramsiga namnbytet från AmpereTime!
Det trevliga är att flera batteriproducenter i budgetklassen förbättrar/bygger bort brister som Will anmärker på. Det finns fler ex. än LiTime, det är viktigt för en del att få bra recensioner, och bra för oss alla.
Man kan ju hoppas att de åtgärdar lågtempskyddet.
Kanske batteriet kan monteras liggande(?).
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Nu har det på kort tid dykt upp tre aktörer som säljer LiFePo4 dropinbatteri för montering under passagerarstol på europeiska husbilar. De agerar nu från Tyskland, är vanliga i USA men givetvis kinesiska celler. Marknadsför sig som A-celler.

Gemensamt för alla tre är den gemensamma specen. 100 Ah, med en ganska enkel BMS med övre och undre brytpunkter, balansering och hög temp brytning. Dock utan Bluetooth och utan automatisk laddningsbegränsning i kyla. De verkar ha identiska batterilådor, med samma mått. Alla 190 höga.

Ganska aggressiv prissättning, mellan 250 och 300 €, inkl frakt.

Fabrikaten diskuteras flitigt på amerikanska konsumentsajter. Får förvånansvärt hyggliga omdömen.

Skulle man kunna få något utlåtlåtande från vår samlade, eminenta expertis här på forumet! :) :bock:

www.litime.de
www.redodopower.de
www.ipowerqueen.de
Hej jag har köpt ett Redodo från Tyskland ett mini på 100 Ah, varför jag valde mini är för jag vill minska min batteri vikt så mycket som möjligt, i dagsläget har jag 2st agm på vardera 95 Ah och vikt 26 kg/ st, det nya batteriet väger 9kg lite skillnad. jag kan alltså dubbla mängden Ah att utnyttja. det är inte installerat än kommer göras till våren, då får man se om det levererar som man hoppas.
Har även köpt inverter på 1500W från Jiguun ren sinus. Har prov kopplat och kört en hårfön på ca 1500-2000W på prov funkade bra.
Kostnad batteriet ca 3600 kr levererat, inverten Jiguun via amazon ca 1850 kr, installationen gör jag själv. hade innan fått ett prisförslag på ca40000 kr för liknande installation . så det är pris skillnader så det förslår..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej jag har köpt ett Redodo från Tyskland ett mini på 100 Ah, varför jag valde mini är för jag vill minska min batteri vikt så mycket som möjligt, i dagsläget har jag 2st agm på vardera 95 Ah och vikt 26 kg/ st, det nya batteriet väger 9kg lite skillnad. jag kan alltså dubbla mängden Ah att utnyttja. det är inte installerat än kommer göras till våren, då får man se om det levererar som man hoppas.
Har även köpt inverter på 1500W från Jiguun ren sinus. Har prov kopplat och kört en hårfön på ca 1500-2000W på prov funkade bra.
Kostnad batteriet ca 3600 kr levererat, inverten Jiguun via amazon ca 1850 kr, installationen gör jag själv. hade innan fått ett prisförslag på ca40000 kr för liknande installation . så det är pris skillnader så det förslår..
Du kan nästan 3-dubbla Ah, ett AGM kan som bäst innehålla 4Ah/kg.
Ett budget LFP mini innehåller 11Ah/kg.
I AGM bör du inte använda mer än 50%
I LFP kan du använda över 100%
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har haft LiFePO4 i 10 år. Då kostade de 6500/st. Dessa kan jag ladda vid minusgrader till max 0,1C, dvs 10A i mitt fall. Användningen ligger mellan 20%-80% SOC för att må bäst och använder aldrig BMS som max/min. Jag använder Victron BMV712 för att styra laddningen
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Använda över 100% låter som omöjlig matematik...
Ja det kan man definitivt tycka. Jag menar jämfört med uppgiven kapacitet.
Endast ett av mina 4 LFP-batterier klarar inte 100%, det innehåller typ eve-celler på 280Ah av B-klass ur det får jag 275-276Ah.
Mitt Winston på 400Ah levererar 425Ah
Mitt CALB på 100Ah levererar 106Ah.
Mitt noname på 20Ah levererar 21Ah.
Då avbryter jag på 2,8V i lägsta cell.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kollade Redodo's hemsida och det känns ju som en scam. Snabbt ihopknåpad där viktig information saknas, telefonnumret går till kina bland annat.
Jag skulle aldrig våga vara först ut att köpa därifrån!
 
Toppen