• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePo4 från LiTime, Redodo och Power Queen

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu har det på kort tid dykt upp tre aktörer som säljer LiFePo4 dropinbatteri för montering under passagerarstol på europeiska husbilar. De agerar nu från Tyskland, är vanliga i USA men givetvis kinesiska celler. Marknadsför sig som A-celler.

Gemensamt för alla tre är den gemensamma specen. 100 Ah, med en ganska enkel BMS med övre och undre brytpunkter, balansering och hög temp brytning. Dock utan Bluetooth och utan automatisk laddningsbegränsning i kyla. De verkar ha identiska batterilådor, med samma mått. Alla 190 höga.

Ganska aggressiv prissättning, mellan 250 och 300 €, inkl frakt.

Fabrikaten diskuteras flitigt på amerikanska konsumentsajter. Får förvånansvärt hyggliga omdömen.

Skulle man kunna få något utlåtlåtande från vår samlade, eminenta expertis här på forumet! :) :bock:

www.litime.de
www.redodopower.de
www.ipowerqueen.de
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag köpte ett 100A i maj och det har funkat fint nästan hela tiden. Hade ett mystiskt fel för några dagar sen där min SmartShunt sa att det var 40% kvar men spänningen på batteriet var bara 10,6 V. Laddade det fullt genom att köra en lång runda sen har det funkat igen.
Är det någon som vet lösenordet så man kan komma in i appen?

Victron har räknat rakt av på 100Ah - 60Ah och på så sätt fått fram 40% SoC. Jag kan bara tänka mig 3 orsaker. Antingen ger inte ditt batteri några 100Ah eller så har du ett tröskelvärde för strömmen inställt i Victron som gör att viss förbrukning inte kommer med eller så är synkningen till 100% ställd så att den synkar innan batteriet är fulladdat. Jag brukar hålla koll på SoC, förbrkade Ah och jämföra med batteriets vilospänning tills att jag är övertygad om att shuntens beräkningar är något så när ok. Det brukar ju funka bra med Litium men med AGM brkar man få justera angiven batterikapacitet i Victron flera gånger under batteriets livslängd.

Antar att du menar batteriets app för Victron appen har inget lösenord?

Hälsningar
Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja jag menar appen till batteriet.
Appen till batteriet visade också 40%.

Hasse, försök få till en lite längre laddning så du når fulladdat, då kalibrerar sig det inbyggda bms'et.
Nu beror det på vilken typ av laddare du har, en laddare med Litium-läge fixar detta automatiskt till 100% laddat.

En blybatteriladdare kommer att växla till underhållsladdning alldeles för tidigt, då kan man "starta om" den laddaren så börjar den om, beroende på hur stort Litiumbatteri du har så kan man vara tvungen att upprepa omstart.
Saknar du Litiumläge på laddaren, men har du ett GEL-läge på laddaren så kommer den då att ladda betydligt längre tid i Bulkfasen.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har för lite solceller för att ladda fullt. Ska åtgärdas när jag kommer hem. Får köra en runda ibland så att generatorn laddar batteriet fullt. Den laddar mellan 20 o 30 A. Ska skaffa en DC-dc laddare också. Är batteriet nästan tomt så laddar den ibland över 60 A. Då får man stå på tomgång en stund tills ampèren sjunker. Jag har 60 A säkring så högre än så vill jag inte gå. För övrigt är jag nöjd med batteriet.
Så här ser det ut just nu. IMG_5418.jpegIMG_5419.png
De är inte helt överens hur mycket som är kvar i batteriet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
SOC är väl mest att anse som en teoretisk beräkning av kapaciteten, bedömd utifrån förbrukning. Mycket beroende av BMS:ens eller schuntens noggrannhet. Att bedöma kapaciteten efter aktuell batterispänning känns som en bra jämförelse i realtid.
 

Bilagor

  • lifepo4vol.png
    lifepo4vol.png
    55 KB · Visningar: 13

jannewalis

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
37861
Medlemskap
2024
Så nu var dom på plats och inkopplade.Tyvär hinner jag inte koppla in dc laddaren innan vi far till sydligare trakter Men det ska nog gå ändå, har ju satt en victron smartladdare så man kan ladda ordentligt när man hamnar nån elplats. Då är ju frågan om man ska låta.eblen ladda samtidigt eller om man måste dra nån säkring ? Nån som vet?
 

Bilagor

  • 20240204_135700.jpg
    20240204_135700.jpg
    4,2 MB · Visningar: 80
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen