• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.090
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
I teorin stämmer det du skriver, men tyvärr inte i praktiken med denna laddare för mej. Det är inte nödvändigt för mej att den ligger kvar längre i bulk, då den även ger max. ström 30A i abs. bara lite märkligt att den växlar så tidigt.
Strömmen sjunker så klart i abs. när spänningen i batteriet stiger, men laddaren går sen vidare till float och sen till storage innan batteriet är fulladdat.
Detta är ju första dygnet för mej med en 230V-laddare ansluten i systemet, är inne på 5:e året utan sådan laddning i mitt bygge, så jag har inte bekantat mej tillräckligt med IP22 ännu, den är ju på tok för liten för mitt batteri, hade helst haft en på 100A, men de är så förbaskat dyra.
Ikväll lyckades jag ändå nå 100% laddat (14,6V) i batteriet, men det var tack vare att jag startade om laddaren två gånger, vid varje omstart öser den på med 30A, som sedan sakta sjunker.
Precis innan bms'et stängde för laddning (14,6V) så låg laddaren på ca.7A i laddning, varav 1,5A gick in i batteriet, resten gick till förbrukare.
Startbatteriet verkar inte få mycket till laddning, spänning strax över 13V där.
Har inte hunnit testa nån längre tid I storage.

Växlar jag till Li-Ion läge på IP22 så lägger den sig på 14,2V/14A i bulk, helt oanvändbart för mej.
Imorron ska vi iallafall ut en vecka med husbilen, då blir det utan 230V- laddning, så då slipper jag grubbla på detta.
 
Toppen