I teorin stämmer det du skriver, men tyvärr inte i praktiken med denna laddare för mej. Det är inte nödvändigt för mej att den ligger kvar längre i bulk, då den även ger max. ström 30A i abs. bara lite märkligt att den växlar så tidigt.
Strömmen sjunker så klart i abs. när spänningen i batteriet stiger, men laddaren går sen vidare till float och sen till storage innan batteriet är fulladdat.
Detta är ju första dygnet för mej med en 230V-laddare ansluten i systemet, är inne på 5:e året utan sådan laddning i mitt bygge, så jag har inte bekantat mej tillräckligt med IP22 ännu, den är ju på tok för liten för mitt batteri, hade helst haft en på 100A, men de är så förbaskat dyra.
Ikväll lyckades jag ändå nå 100% laddat (14,6V) i batteriet, men det var tack vare att jag startade om laddaren två gånger, vid varje omstart öser den på med 30A, som sedan sakta sjunker.
Precis innan bms'et stängde för laddning (14,6V) så låg laddaren på ca.7A i laddning, varav 1,5A gick in i batteriet, resten gick till förbrukare.
Startbatteriet verkar inte få mycket till laddning, spänning strax över 13V där.
Har inte hunnit testa nån längre tid I storage.
Växlar jag till Li-Ion läge på IP22 så lägger den sig på 14,2V/14A i bulk, helt oanvändbart för mej.
Imorron ska vi iallafall ut en vecka med husbilen, då blir det utan 230V- laddning, så då slipper jag grubbla på detta.