Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det kan ju finnas viss överkapacitet i cellerna men att det skulle vara 58Ah låter ju lite mycket.Husbilen har stått orörd i över 1 månad nu utan laddning, men med spänningsatt system och lite förbrukare på wifi m.m.
Förbrukningem har legat på ca 0,6A, problemet med mitt bms123 är att det inte registrerar sådan låg ström, och SoC värdet minskar inte, följaktligen startar då heller inte laddning från solpanelerna, så bms123 hade till slut stoppat utgående spänning som skydd.
Har även en Victron smart shunt som bevakar, den visade dock att batteriet var tomt i %.
Nu till det märkliga, smart shunt visar att i min djupaste urladdning har det urladdat 458Ah!
Vilket borde vara denna (?)
Batteriet är bara på 400Ah.
Någon som har liknande erfarenheter av Victron smart shunt?
Visa bilaga 217299Visa bilaga 217300
Ifall du tänker på att nolla hallgivarna så gjorde jag det i samband med bygget 2019.Har du kalibrera bms:en?
Men som vi tidigare sagt... Så är dessa bms inte bra till husbilar....
Hej Peter!Husbilen har stått orörd i över 1 månad nu utan laddning, men med spänningsatt system och lite förbrukare på wifi m.m.
Förbrukningem har legat på ca 0,6A, problemet med mitt bms123 är att det inte registrerar sådan låg ström, och SoC värdet minskar inte, följaktligen startar då heller inte laddning från solpanelerna, så bms123 hade till slut stoppat utgående spänning som skydd.
Har även en Victron smart shunt som bevakar, den visade dock att batteriet var tomt i %.
Nu till det märkliga, smart shunt visar att i min djupaste urladdning har det urladdat 458Ah!
Vilket borde vara denna (?)
Batteriet är bara på 400Ah.
Någon som har liknande erfarenheter av Victron smart shunt?
Visa bilaga 217299Visa bilaga 217300
Husbilen har stått orörd i över 1 månad nu utan laddning, men med spänningsatt system och lite förbrukare på wifi m.m.
Förbrukningem har legat på ca 0,6A, problemet med mitt bms123 är att det inte registrerar sådan låg ström, och SoC värdet minskar inte, följaktligen startar då heller inte laddning från solpanelerna, så bms123 hade till slut stoppat utgående spänning som skydd.
Har även en Victron smart shunt som bevakar, den visade dock att batteriet var tomt i %.
Nu till det märkliga, smart shunt visar att i min djupaste urladdning har det urladdat 458Ah!
Vilket borde vara denna (?)
Batteriet är bara på 400Ah.
Någon som har liknande erfarenheter av Victron smart shunt?
Visa bilaga 217299Visa bilaga 217300
Det är nog inte helt omöjligt att batteriet har lämnat dina 458Ah, du har ju Winstonceller och jag har sett liknande uppgifter om rejäl överkapacitet på dom vid låga strömuttag.
Intressant!Denna tanke for som snabbast genom kontoret, men jag tyckte det var för bra, men men...
Att Winston levererar sanslöst på hög belastning har vi bevis på här
LiFePO4 12V bygga själv
Okey... Ja den reg. 0.5A så jag tycker att din borde också göra det. Men det bästa hade ju varit om de reg. 0.1A.. Då hade vi sluppit så många funderingarIfall du tänker på att nolla hallgivarna så gjorde jag det i samband med bygget 2019.
Registrerar ditt 123 låga strömmar <1A?
Intressant!
Läste på sid 11 i manualen
följande:
"Viktig varning
Litiumbatterierna är dyrbara och kan förstöras på grund av för väldigt djup urladdning eller överladdning. Skador på grund av djup
urladdning kan ske om små belastningar långsamt laddar ur batteriet när systemet inte används. Exempel på sådana
belastningar är larmsystem, standby-ström från DC-belastningar och backström från batteriladdare eller laddningsregulatorer.
En restförbrukning är särskilt farlig om systemet har laddats ur såpass mycket att en avstängning på grund av låg cellspänning
har ägt rum. I det läget kan laddningsstatusen vara så låg som 1 %. Litiumbatteriet kommer att skadas om den återstående
strömmen dras ur batteriet. Skadan kan vara permanent.
En restström på exempelvis 1 mA kan skada ett 100 Ah batteri om systemet lämnas i urladdat skick under längre tid än 40 dagar
(1 mA x 24 tim. x 40 dgr = 0,96 Ah).
Batteriövervakaren drar <1mA från ett 12 V-batteri. Den positiva tillförseln måste därför avbrytas om ett system med
litiumjonbatterier lämnas utan tillsyn under en period tillräckligt lång för att strömförbrukningen från batteriövervakaren helt ska
tömma batteriet.
Vid tveksamhet om eventuell restförbrukning av ström, isolera batteriet genom att öppna batteribrytaren genom att dra ut
säkringar(na) för batteriet eller koppla bort batteriets positiva kabel när systemet inte används."
Är Winston bättre på dessa mycket små strömmar vid djup urladdningar också?
Mvh
Anders
Okey... Ja den reg. 0.5A så jag tycker att din borde också göra det. Men det bästa hade ju varit om de reg. 0.1A.. Då hade vi sluppit så många funderingar
Hej Peter!Hej Anders, bra att du skriver om faran med urladdning, ja all urladdning KAN vara skadlig om den inte inte övervakas/styrs av ett BMS, i mitt fall så har jag ställt in 2,8V stopp för urladdning eller 10% SoC, men för mej har urladdningen alltid stoppats av att någon av cellerna nått 2,8V, tror det hänt 3ggr.
Har man inte ett BMS så måste man mäta enskild cell för att ha full kontroll på cellstatus och inte hamna på skadlig spänningsnivå.
Mitt problem är att BMS123 som sköter start/stopp av laddning/urladdning kommer fullständigt ur fas i SoC vid de små uttagen från batteriet.
När jag ställer av för vintern så driver jag alltid bilens wifi med bobatteriet som håller mina övervakningskameror i garaget uppkopplade.
Så jag behöver "lura igång" laddningen via bms123 typ 1 gång i månaden för att inte tappa uppkopplingen.
Det är först nu med Victron smart shunt som jag blivit varse om den kraftiga felvisningen av SoC, cellspänningen skvallrar inte mycket om SoC förrän det är i princip 0%.
Jag får iallafall inga skador av detta problem, bara mycket irriterande.
Exakt Peter, Start/stopp av ur-/in-laddning via appens SoC faller fullständigt ur funktion.
Jag hade ju önskat att det kunde hålla batteriet säg mellan 40-60% SoC under avställningen med en laddare ansluten, men icke, isåfall måste jag få upp den kontinuerliga urladdningen till >1A, men det känns som fel väg att gå.
Nu måste jag fortsätta att packa för årets sista husbilshelg
Sätt en timer på laddaren... Typ 2 Tim i veckan eller vad du nu behöverExakt Peter, Start/stopp av ur-/in-laddning via appens SoC faller fullständigt ur funktion.
Jag hade ju önskat att det kunde hålla batteriet säg mellan 40-60% SoC under avställningen med en laddare ansluten, men icke, isåfall måste jag få upp den kontinuerliga urladdningen till >1A, men det känns som fel väg att gå.
Nu måste jag fortsätta att packa för årets sista husbilshelg
Sätt en timer på laddaren... Typ 2 Tim i veckan eller vad du nu behöver
Usch vad avundsjuk jag blir på dej... Sista.. ... Nu börjar mina är just nu i Kroatien.. I morgon Albanien och i övermorgon Grekland 
Sen ska det fiskas calamari