Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja på bms123 har jag de som följde med, en äldre modell av denna , vill minnas att mina bara klarar att mäta upp till 150A.Dom går alltså bara rakt igenom om jag förstår rätt?
Min lilla votronic vcc 1212-30 laddar med 30A tills lithiumbatterierna nått 96,97,98 % och först därefter går den ner i laddning. Verkar inte finnas någon 80% gräns.Här är en av grundreglerna i denna tråd
§1 Knut har alltid rätt!
§2 Ifall Knut någon gång skulle ha fel, träder §1 ikraft!
Men, Att ladda med en dc/dc eller extern 230V laddare med LiFePO4-läge kan ge bra ström även efter man uppnått 80 SoC.
Jag startade en tur med husbilen tisdag kväll förra veckan, hade då 80% SoC i bobatteriet.
Åkte ner till Öland, värsta regnstormen mötte mej där, var kvar till igår, då jag åkte hem bl.a. för att ladda bobatteriet (hade ingen 230V-laddare med mig)
Under denna tid har jag inte förflyttat mej speciellt mycket, kanske 2h under dessa dagar, solen har som sagt inte visat sig, hade lite laddning från solpanelerna någon dag, ca. 5-7A under någon h mitt på dagen, samt jag har inte snålat på ström, och jag har inte haft någon extern 230V.
Igår morse när jag skulle brygga mitt kapsyl Zoega, så stoppade min inverter, kollar bms123 i mobilen och ser att den lägsta cellen når 2,8V vid 120A belastning, Kaffe måste man ju ha vad göra, jag sänkte (tillfälligt) LowV till 2,5V och fick mitt kaffe
BMS123 visade 43% SoC, vilket var helt fel, batteriet var i princip tömt, jag hade nog <10%SoC.
Kom hem igår kväll, in med Doris i garaget, kopplade på mina 2st 230V Lithiumladdare 40A+30A, de laddade för full fart=70A, och jag fick i 4,85kWh.
De 2 laddade med full fart ända fram till HighV=3,50V uppnåddes och bms123 bryter all inkommande ström till batteriet.
Nu kan 70A låta som en hög ström men i mitt fall innebär det <0,2C ! Knut kommer säkert att påtala att detta är inte hög ström, och sjunker därför inte >80SoC
Passade även på att montera min Victron Smart shunt, då får vi se hur mycket fel bms123 visar.
Kopplade även in min Victron 30A Lithium provisoriskt, ifall jag skulle komma över 230V, och behöva ladda av någon orsak.
Nu har jag bara några småärenden, sen bär det iväg till skogarna i Dalarna för att fiska regnbåge
Visa bilaga 215058
Hej Kjell, ja då har vi samma erfarenhet av detta, jag minns inte hur stora dina batterier är (?)Min lilla votronic vcc 1212-30 laddar med 30A tills lithiumbatterierna nått 96,97,98 % och först därefter går den ner i laddning. Verkar inte finnas någon 80% gräns.
Kjell
Det är 3st skanbatt på 98Ah. Hade ju planerat för 2st men den låga vikten och att jag hade utrymme ledde till att det blev tre.Hej Kjell, ja då har vi samma erfarenhet av detta, jag minns inte hur stora dina batterier är (?)
Ja på bms123 har jag de som följde med, en äldre modell av denna , vill minnas att mina bara klarar att mäta upp till 150A.
En på +in och en på +ut från batteriet.
Igår monterade jag en Victron smart shunt på B-.
Blir lite intressant att jämföra värden på dessa.
Ok, det förklarar din dåliga mätnoggrannhet. Kanske dags att investera i ett par nya?
Det beror väl också en hel del på vilken spänning man satt bulkladdningen på. Är den satt högt så pumpar det på bra till den nås och laddaren går över i Absorption och strömmen börjar minska rejält.
Med högt satt bulk kan batteriet i princip vara fullt innan den går över.
Du kan öka mätnogrannheten genom att linda kablarna igenom avkännarna mer än en gång.Nu hängde jag inte med, vad förklarar min dåliga mätnoggrannhet?
Du kan öka mätnogrannheten genom att linda kablarna igenom avkännarna mer än en gång.
Ok, det kände jag inte till, nu är det så litet hål i de jag har att jag knappt fick igenom den kabeldimension jag valt, tack för tipset.
Nejdu, det var allt sidan 7 om man räknar med förstasidan men det är klart om man kör med väldigt kraftiga kablar kan det bli lite pyssel,Ja på sidan 6 var detta bra beskrivet.
Men i praktiken så skulle det bli väldigt tunna kablar med deras givare ifall man vill ha noggrannare mätning vid 12V.
Detta går nog bara på deras nyare modell, för min kabel fick jag pressa igenom.. Och där är definitivt inte plats till fler varv...
Detta går nog bara på deras nyare modell, för min kabel fick jag pressa igenom.. Och där är definitivt inte plats till fler varv...
I min manual på bms123 så står det absolut inget om detta...
Du har rätt.Nejdu, det var allt sidan 7 om man räknar med förstasidan men det är klart om man kör med väldigt kraftiga kablar kan det bli lite pyssel,
i varje fall med fyra varv!
Som du skriver... Så anser jag också att vi kan absolut inte lita på bms123..Här är en av grundreglerna i denna tråd
§1 Knut har alltid rätt!
§2 Ifall Knut någon gång skulle ha fel, träder §1 ikraft!
Men, Att ladda med en dc/dc eller extern 230V laddare med LiFePO4-läge kan ge bra ström även efter man uppnått 80 SoC.
Jag startade en tur med husbilen tisdag kväll förra veckan, hade då 80% SoC i bobatteriet.
Åkte ner till Öland, värsta regnstormen mötte mej där väl framme hade jag uppnått 93% SoC, var kvar till igår, då jag åkte hem bl.a. för att ladda bobatteriet (hade ingen 230V-laddare med mig)
Under denna tid har jag inte förflyttat mej speciellt mycket, kanske 2h under dessa dagar, solen har som sagt inte visat sig, hade lite laddning från solpanelerna någon dag, ca. 5-7A under någon h mitt på dagen, samt jag har inte snålat på ström, och jag har inte haft någon extern 230V.
Igår morse när jag skulle brygga mitt kapsyl Zoega, så stoppade min inverter, kollar bms123 i mobilen och ser att den lägsta cellen når 2,8V vid 120A belastning, Kaffe måste man ju ha vad göra, jag sänkte (tillfälligt) LowV till 2,5V och fick mitt kaffe
BMS123 visade 43% SoC, vilket var helt fel, batteriet var i princip tömt, jag hade nog <10%SoC.
Kom hem igår kväll, in med Doris i garaget, kopplade på mina 2st 230V Lithiumladdare 40A+30A, de laddade för full fart=70A, och jag fick i 4,85kWh.
De 2 laddade med full fart ända fram till HighV=3,50V uppnåddes och bms123 bryter all inkommande ström till batteriet.
Nu kan 70A låta som en hög ström men i mitt fall innebär det <0,2C ! Knut kommer säkert att påtala att detta är inte hög ström, och sjunker därför inte vid >80SoC
Passade även på att montera min Victron Smart shunt, då får vi se hur mycket fel bms123 visar.
Kopplade även in min Victron 30A Lithium provisoriskt, ifall jag skulle komma över 230V, och behöva ladda av någon orsak.
Nu har jag bara några småärenden, sen bär det iväg till skogarna i Dalarna för att fiska regnbåge
Visa bilaga 215058
Ja jag är mållös fast det var kanske inte rätt ord.Innan man slår till på ett byte av batteri, oavsett typ/storlek, så måste man göra "hemläxan" = inventera förbrukare, de man redan har, samt de man tänkt skaffa i framtiden. Beräkna sedan hur dessa förbrukare kommer att användas, hur stor kommer min dygnsförbrukning att bli?.
Först därefter "vet man" vad som krävs för att uppfylla behovet.
Ligger man ansluten till 230V var och varannan dag, så skulle inte jag rekommendera en uppgradering till Lithiumbatteri, ifall man nu inte har guldbyxor, då fungerar ett AGM av bra kvalitet och typ bra.
Ifall ditt bekymmer idag är laddtid så kommer den att kortas ner med ett byte till Lithium-batteri, men här kommer "hemläxan" in igen, hur mycket förbrukar du på ett dygn. Man behöver absolut inte ladda till 100% varje dygn ifall man nu inte behöver energin, det gäller även blybatterier, allt hänger på "hemläxan".
Kapaciteten du frågade om varierar stort, beroende på dina förbrukare, men mellan 100-400% bättre blir det med ett Lithiumbatteri av samma storlek, använder du ofta stora förbrukare via en inverter, så är ett byte till Lithium klockrent, då det kan leverera maxström ner till 0%, blybatterier gillar inte denna behandling alls.
Här kan du se ett talande jämförelese-test med tung förbrukning.
Att bygga ett stort bobatteri (som du blir mållös över) beror säkert att de (vi) har gjort hemläxan, och räknat ut vad vi har för energibehov
Som du skriver... Så anser jag också att vi kan absolut inte lita på bms123..
I går gjorde jag en skärmdump när bms en visade 100%.... Och ytterligare en när bms123 stängde av laddningen.. Vid verklig 100% laddning... Men jag fick ändå in 1.47kw
Nä dessa bms123 skulle bannlysas bland hb folket...
Visa bilaga 215059
Visa bilaga 215060
Som du skriver... Så anser jag också att vi kan absolut inte lita på bms123..
I går gjorde jag en skärmdump när bms en visade 100%.... Och ytterligare en när bms123 stängde av laddningen.. Vid verklig 100% laddning... Men jag fick ändå in 1.47kw
Nä dessa bms123 skulle bannlysas bland hb folket...
Visa bilaga 215059
Visa bilaga 215060