• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Life po 4

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Ni som är kunniga vill byta mina gel batteri mot life po 4 men problem med plats i dubbelgolvet , vill ha ett batteri ca 200 ah bilen står ute året runt , vill ha med värme men om jag lägger batteriet på sidan för platsens skull hur funkar värmen då , hoppas peter k och andra kunniga med erfarenhet ser detta

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Körde en sväng i höstas 15 mil körning har dc dc laddare , bilen hade stått 14 dagar efter ca 3 timmar lite mysbelysning o tv tittande varnade el panelen för låg ström
Ett par timmars körning ger inte mycket till laddning på blybatterier, tyvärr.
När spänningen stiger i blybatterier så ökar det inre motståndet drastiskt och laddströmmen (A) minskar rejält.
Räkna med minst 8h laddning för att nå fulladdat.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Ett par timmars körning ger inte mycket till laddning på blybatterier, tyvärr.
När spänningen stiger i blybatterier så ökar det inre motståndet drastiskt och laddströmmen (A) minskar rejält.
Räkna med minst 8h laddning för att nå fulladdat.
Har ju inte tillgång till land-ström, i sommar maj - augusti inga problem 380 w solcell mppt victron 150-35

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Får kanske prova det men enligt Biö inga fel , tack för ditt erbjudande skall fundera på det
Det är ju inte roligt att få reklamation på batterier, men kolla på Mekonomen eller köp en sådan här Batteritestare den ger en tydlig indikation, det finns ju naturligtvis många olika, kolla runt på Youtube så ser du lite tester.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
DcDc laddar drygt 10A om du har kylen igång, står bilen ute är solcell bra som stödladdning, men du behöver ladda fullt med 230V till att börja med.
Lossa polerna på batteriet om du inte ska köra på flera veckor,detta gäller även startbatteri ,Mercedes smartgenerator laddar inte mycket så startbatteriet blir sällan fulladdat.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
DcDc laddar drygt 10A om du har kylen igång, står bilen ute är solcell bra som stödladdning, men du behöver ladda fullt med 230V till att börja med.
Lossa polerna på batteriet om du inte ska köra på flera veckor,detta gäller även startbatteri ,Mercedes smartgenerator laddar inte mycket så startbatteriet blir sällan fulladdat.
Körde kylen på gas , dc dc skall ladda 25-30 Ah enligt bruksanvisning , men nu är vi lite utanför ämnet vill skaffa life po 4 men höjden i min (batteribox) räcker inte till för dem batterier jag hittar , köpa i sverige köra till Åf eller åtminstone kunna ringa på svenska om problem uppstår önskar ca 200 Ah 1 st batteri , ingen amazon el liknande för mig

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Tror peter kom nära mina funderingar om nytt batteri om jag kan lösa detta med (skyddsluckan) Sbl 210 Ah , vad tror ni om min laddning 380 w solcell mppt victron 150-35 , dc dc schaudt wa 121525 , 230 laddare mastervolt 50 A h , vill montera 1500 w inverter 1 separat uttag i köket för sparsam användning , kan detta fungera

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tror peter kom nära mina funderingar om nytt batteri om jag kan lösa detta med (skyddsluckan) Sbl 210 Ah , vad tror ni om min laddning 380 w solcell mppt victron 150-35 , dc dc schaudt wa 121525 , 230 laddare mastervolt 50 A h , vill montera 1500 w inverter 1 separat uttag i köket för sparsam användning , kan detta fungera
Du har ungefär samma system som jag har ,den svaga delen är DcDcladdaren, det skulle behövas en större, alternativt montera ytterligare en samma modell, annars kommer ditt system fungera bra.
Men varför låsa dig vid just 200Ah, Sunlux 180Ah batteriet får in under luckan spar också några tusenlappar.
Jag skulle inte vilja höja locket, men det beror på vad du skall lasta, mitt fack brukar vara fullt med lådor vin!

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Du har ungefär samma system som jag har ,den svaga delen är DcDcladdaren, det skulle behövas en större, alternativt montera ytterligare en samma modell, annars kommer ditt system fungera bra.
Men varför låsa dig vid just 200Ah, Sunlux 180Ah batteriet får in under luckan spar också några tusenlappar.
Jag skulle inte vilja höja locket, men det beror på vad du skall lasta, mitt fack brukar vara fullt med lådor vin!
Just där ligger bara 1 påse med startkablar och gasolslang till grillen uttaget sitter i innanför samma lucka , några tusenlappar spelar ingen roll jag vill ha en inverter 1500 w för sparsam användning då känns dem 30 ah extra bra

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det vet de nog inte själva riktigt ännu men det är en del XS som slutat fungera.
Tex:

Toppen