• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Life po 4

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Ni som är kunniga vill byta mina gel batteri mot life po 4 men problem med plats i dubbelgolvet , vill ha ett batteri ca 200 ah bilen står ute året runt , vill ha med värme men om jag lägger batteriet på sidan för platsens skull hur funkar värmen då , hoppas peter k och andra kunniga med erfarenhet ser detta

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Här har du en variant,dock dyrare modell, har en mindre variant i min Carthago

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Här har du en variant,dock dyrare modell, har en mindre variant i min Carthago
Ett av dem batteri som jag tittat på men för högt , har även tittat på SBL 210 Ah och lintron - creabest mfl får kanske börja fundera på att modifiera luckan som sitter som skydd

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Då kan man väl säga att det motsvarar ett 40 Ah lifepo4 batteri. Jag tänker som så att de är halvslitna och om du kan ta ut ca 50% ur dem så är de nya motsvarande ugf ett 80 Ah LifePo4 och nu är de till hälften slitna.
Skulle dem vara så slitna redan , i min tanke 60-70 Ah att använda annars är det ju skitbatteri

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Skulle dem vara så slitna redan , i min tanke 60-70 Ah att använda annars är det ju skitbatteri
Du har ca 50% på ett bly/syra när de är nya, AGM kanske 60%, går du under det så slits batterierna otroligt fort. Kanske kan du få dem testade hos någon batterisäljare som har mätare, alternativt så tror jag att Biltema har ganska billiga mätare som funkar ok.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag förstår inte riktigt vad du ska ha värme till. Du har en Carthago med dubbelgolv som är uppvärmt. Lifepo4 har i stort sett ingen självurladdning och tål att användas i minusgrader men inte laddas. Mina BMSer laddar släpper inte på laddning om det inte är +5 grader C och så kalllt vill ju inte jag ha i bilen om jag ska vistas där en längre tid. Med detta vill jag säga att det viktiga är att du har en BMS som stänger av vid kyla.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Du har ca 50% på ett bly/syra när de är nya, AGM kanske 60%, går du under det så slits batterierna otroligt fort. Kanske kan du få dem testade hos någon batterisäljare som har mätare, alternativt så tror jag att Biltema har ganska billiga mätare som funkar ok.
Har fått dem garanti kollade hos Åf Biö inga fel enligt dem , men dem påpekar att mercedes chassit tar ström även om man använder viloläge i inställningar , bilen står uppställd utomhus utan tillgång till ström

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har fått dem garanti kollade hos Åf Biö inga fel enligt dem , men dem påpekar att mercedes chassit tar ström även om man använder viloläge i inställningar , bilen står uppställd utomhus utan tillgång till ström
Då tömmer du batterierna ganska fort, och blybatterier gillar inte riktigt långsam urladdning. Du har väl en huvudströmbrytare? att alla bilar tar lite ström när de står är ju en sak men bodelen är frånskild så då är det ju bara att koppla bort från polerna.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Du kan ta ut 40-50Ah ur ditt gelbattei när det är nytt, använder du inverter? Carthago brukar ha en 1800 W, den sliter hårt på dina batterier, tänk på att ditt nya litiums BMS skall klara max ström från invertern.
Mercedes drar ström även i viloläge om du aktiverta det, men inte mycket,då från startbatteriet, dina bodelsbatteri belastas inte av detta om du bryter med huvudbrytaren, viss urladdning sker ändå allt inte är strömlöst.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Då tömmer du batterierna ganska fort, och blybatterier gillar inte riktigt långsam urladdning. Du har väl en huvudströmbrytare? att alla bilar tar lite ström när de står är ju en sak men bodelen är frånskild så då är det ju bara att koppla bort polerna.
Vill inte skruva loss poler var gång vi kört har huvudströmbrytare

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Du kan ta ut 40-50Ah ur ditt gelbattei när det är nytt, använder du inverter? Carthago brukar ha en 1800 W, den sliter hårt på dina batterier, tänk på att ditt nya litiums BMS skall klara max ström från invertern.
Mercedes drar ström även i viloläge om du aktiverta det, men inte mycket,då från startbatteriet, dina bodelsbatteri belastas inte av detta om du bryter med huvudbrytaren, viss urladdning sker ändå allt inte är strömlöst.
Har ingen inverter men om jag kan få plats med ca 200 Ah så tänkte jag montera på 1500 w

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Körde en sväng i höstas 15 mil körning har dc dc laddare , bilen hade stått 14 dagar efter ca 3 timmar lite mysbelysning o tv tittande varnade el panelen för låg ström
Då skulle jag anse att batterierna är slut. Åk till Mekonomen och be dem kolla med mätare, kostar kanske någon krona men skulle anse att det är värt det.

Toppen