• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lidl's koordinater

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Lidl's koordinater

1.
Bra att det går att ladda ner Lidl-butiker till GPS.
2.
Jag handlar ofta på Lidl och bryr mig inte om vilket sortiment dom har i andra länder. Man kan köpa prylar billigt som inte finns någon annan stans i svenska butiker.
3.
Angående långväga transporter; Jag står med husbilen i Vessigebro och köpte glass från SIA i ICA-butiken. Den glassen har säkert gått med lastbil från Slöinge några km härifrån. Hade jag köpt GB-glass i samma butik så har jag läst någonstans att den kan komma från Portugal!

F

F.d. 25023

Guest

Nämen Jappe...

Vi har precis motsatt erfarenhet. Efter Frankrike så är husbilen fylld av franska ostar & skinkor, efter Tyskland såhittar man korvar osv, i Portugal lokal jättegod bröd och vin,
osv osv. T.o.m. ölen & vinerna finns alltid också i goda lokala varianter.

+ bra parkeringar, trevligt för oss husbilister. Samt att man har samma plan i alla affärer gör snabbt att hitta bassakerna man behöver, sedan hinner man till de mer exotiska" affärer att njuta, om man nu tycker om handlandet.

Sen hittar man ju alltid olika sortiment specialgrejor, tom. deras bilradio var mycket bättre än den Pioneer som satt som original i vårt bil.

Att det sedan finns lokala affärer med jättelokal sortiment ger ju "saltet" vid besök i olika länder, ser vi som komplement för vistelsen.

hälsn
jyrki

T

Teddi

Guest

Vadå föredömligt? Lidl är en skandal för varje rättänkande matmänniska. Överallt i Europa finns dom och i stort sett samma sortiment i varje land! Konsekvenserna av denna gastronomiska likriktning är ju närmast katastrofala! Samma billiga mat från Nikkaloukta till Gibraltar! Nationella särarter när det gäller maten kommer att försvinna eller degraderas kvalitetsmässigt! Huvudsaken är att allt är billigt! Jag tar mitt ansvar dock! Bojkott! Självklart!

Arg Jappe

ja håller med..mångfalden över maten försvinner,,våra smaklökar tynar sakta bort..sen har ja svårt att sätta i mej en mjölk från #bayern# i tyskland när ja själv har en kossa på hemmaplan:D nä...de blev inte bra detta:D

ica maxi,,bästa påsen i kungsbacka ock billigast,,men de är ingen nödvändighet..

ja gillar jappe:D,,

T

Teddi

Guest

Tänk om vi kunde få Lidl att upplåta några platser på sina parkeringar för övernattning i husbilar. :) Då hade nog ställplatsproblemet varit löst.

Jag har varit i kontakt med deras Sverige kontor, men de svarade att det för närvarande inte var aktuellt. Kanske fler kan trycka på så att det blir aktuellt! :rolleyes:

Gunnar /medlem

hej gunnar,,vi har övernattat på elgig-ica-konsum-forum-järnhandl,i princip överallt..
då i samband med ett affärsbesök,,om vi bestämt för att stanna till över natten,i samband med detta,,

men,,hade de kunnat gått att lägga in dessa platser på vårat forum så hade de blivit hur många som helst,,men ja har kollat detta .

ock fått till svar att de ordnar sej om vi bara frågar innan,,så ligger de till i dagens läge,,

men ingenting e ju såpass bra idag utan att de kräver lite framförhållning..

de e detta som e de genuina med denna förening. vi kämpar på allesammans..

ha de ,,teddi

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vilken affärs-kedja blir först att sätt upp den här skylten? (OBS! Exempel)

Vi skulle kunna utlysa två tävlingar:

1. Vem får den första kedjan att nappa på idén.

2. Gissa vilken kedja som blir först.

Bilagor

• kedja.JPG
    kedja.JPG
    11,3 KB · Visningar: 278
T

Teddi

Guest

hej kent..den första frågan fattar ja inte,,menar du oss medlemmar?

den andra vågar ja påstå..antingen ica-maxi eller willys..dom krigar om våra pengar så där vågar ja påstå att de blir bättre med tiden samtidigt som de funkar idag..

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det var bara en idé. Jag vet faktiskt inte om medlemmarna får agera i föreningens namn.
När det gällde latrintömning i kommunerna gick jag ut som privatperson men jag fick så dumma svar så jag la ner det projektet.

T

Teddi

Guest

Det var bara en idé. Jag vet faktiskt inte om medlemmarna får agera i föreningens namn.
När det gällde latrintömning i kommunerna gick jag ut som privatperson men jag fick så dumma svar så jag la ner det projektet.

hej kent,,ja har fått till svar att de e vi medlemmar som tillsammans skapar framtiden för denna förening..de handlar ju om en ideell verksamhet.

men själv har ja anmält mej till styrelsen för att hjälpa till i klubbens anda ock också få tillgång till en #ryggtavla# på snart 7000 medlemmar..

då säger de sej ju självt at detta skapar helt andra förutsättningar för mej ock andra som gillar ideellt kamratskap..

så frågan du ställer e högst relevant..ja väntar på svar själv..

ut o bada nu..de ska ja göra..teddi:D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är vidare konstaterat att utländska handelskedjor håller nere priserna på både livsmedel och annat här hemma.
Den konkurrensen skulle behövts i Norge, inte bara på livsmedel.

Tydligen räcker inte de utländska aktörernas närvaro för att hålla ned priserna:

Klädpriserna i Sverige är de högsta i hela EU. Svenska konsumenter får också betala mest per kilowattimme för elen.

I särklassig topp ligger Danmark, där konsumentpriserna är 43 procent högre än genomsnittet.
Finland och Luxemburg följer långt därefter, med priser som är något högre än de svenska.

Men när Eurostat jämför med övriga Europa är det två länder som slår Danmark och som har dyrare kläder och el än Sverige – Schweiz och Norge.

I Schweiz ligger konsumentpriserna 48 procent högre än genomsnittspriserna i EU, Och Norge följer tätt därefter med 47 procent.

R

Resenären

Guest

Känns lite konstigt med detta avståndstagande mot Lidl.
Var är det man ser flest husbilar söderut som handlar mat, öl och vatten?
Jo just det hos Lidl, Carrefour, Mercadona i nämnd ordning!
Mycket sällan man handlar nån annanstans, förutom på de lokala veckomarknader!

R

Resenären

Guest

Tyvärr, så är ju många av deras parkeringar utomlands försedda med bommar nattetid, men i Sverige hade det funkat fint-fint :)

Skulle vara ett svar till Gunnar!
Glömde att citera :-(

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50209

Guest

Oavsett vad man tycker om olika mataffärer så kan jag lova att det känns bra när man i sydligaste Slovakien äntligen hittar en affär där man kan handla mat. Att det står Lidl gör mig ingenting och när dessutom en 70-is vodka kostar 50 kronor så gör det ju inget att Lätt och lagom inte finns i sortimentet, utan bara Flora :twitcy: vem skrev att det var samma sortiment i alla Lidls affärer??

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Krig är affärsverksamhet till mycket stor del och affärer är också ett sorts krig! Personligen föredrar jag merkantilt krig före militärt krig. Eftersom militären har många anhängare jorden runt så delar inte alla min uppfattning, tyvärr!

Jappe

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Priskrig - Informationskrig - I krig och kärlek är allt tillåtet.

Vissa handlar på Lidl och andra på Ica och vissa på båda. Så är det.

Men det här att mästra olika debattörers inlägg ska vi väl ändå inte hålla på med. Den som inte gillar debatten (kriget) får väl dra sig tillbaka (retirera) och läsa om något annat.

Konfliktparasiter hämtar sin livsnäring överallt. De kan ur en vanlig rak fråga gå igång utan en tanke på vad frågan egentligen rör sig om.

Det är bra att det finns koordinater till allt vi behöver. Lägg nu energin på att kolla var i din kommun vi kan tömma våra latriner.

F

F.d. 29925

Guest

Inbillar mig inte en sekund att det finns någon affärskedja som bedriver någon som helst form av välgörenhet.

Kan man däremot övernatta på någon av deras parkeringsplatser är väl chansen rätt stor att man även går in och handlar något till morgonens frukostbestyr.:)

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

"Sitt inte inne som björnen i bur, det är att slösa med livet, nej följ med oss ut i Guds fria natur.

Gå upp och pröva dina vingar och känn hur underbart det är. Där ovan molnen Du dej svingar och fröjdas åt att vingarna bär. Se på fåglarna, som sväva I det blå, det er deres kurs vi gå, så gå upp och pröva dina vingar och snart är hela jorden din."

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

JAPPE!!

Jag blir lite nyfiken på hur DU löser matfrågan när du är ute i europa?

Letar du efter närproducerat eller går du hungrig?

Ibland kan det -upplever jag- vara svårt att hitta annat än Aldi Lidl mfl.

Jag håller med om att mat inte ska fraktas över hela världen och jag har tex inte ätit fiskpinnar på säkert 15 år. (Beror inte bara på logistiken dock. )

Ska man se krasst på saken så förbrukar man själv (när man kuskar runt i europa) mer diesel än lastbilarna som fraktar maten om man ser i procent i förhållande till mängden mat som fraktas runt. Svårt att då vara totalt miljövänlig.

Men som sagt, jag är uppriktigt nyfiken på hur du löser matfrågan

Hälsningar
Lovisa

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Lovisa, jag köper faktiskt vatten och tyskt lantbröd på Lidl! Vinsortimentet på Lidl däremot intresserar mig inte särskilt mycket, inte i Spanien i alla fall där man kan hitta jättegoda rödviner väldigt billigt! För övrigt så finns det många bra affärer i Europa, allt är inte Lidl och Aldi. Att handla grönsaker på marknader är ofta trivsamt. Kycklingen utanför Sverige är för det mesta riktigt god, nästan som i Sverige för femtio år sedan. Frysta färdigrätter för elpannan kan man hitta här och var, dock ej på Lidl som inte ens har drickbar apelsinjuice. Skulle jag inte lyckas med att hitta ätlig mat i affärerna så finns det ju krogar! T.o.m. MacDonalds kan ståta med att ha fått äran av att bli besökta av mig! :D

Jag brukar gå ner något kilo på resa utomlands och det är ju bara positivt! Jag använder Freja (min elcykel) oftare på resa än hemmavid!

Jappe

R

Resenären

Guest

Har tillbringat en hel del tid i Salobreña, dels i sumphålan, dels på gräsparkeringen vid La Guardia och vid sockerbruket. Snabbhandlat med bilen hos Lidl och när man kände för en promenad så gick den till Mercadona, lagom upp och nedförsbacke för att man skulle känna det i kroppen.
Kände man för att ha lite större sortiment, så var det inte långt till Alcampo i Motril.
Bättre restaurantbesök eller handla i svenskaffären(kalles kaviar, snaps mm) eller ett snabbmål, så var det inte långt till Almuñecar.
Nära till upptäcktsfärd i Sierra Nevada.
Absolut bra stad att fricampa i. Har aldrig hört att någon blivit bortkörd av polisen.

Toppen