• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Leveransbesked?

F

F.d. 58556

Guest
Sv: Leveransbesked?

Hej

Citat från Roger67:
Det man borde kunna göra är att villkora in att om inte leveransen sker enligt det datum som man satt så får man ut en lånehusbil i samma klass. Det blir då lite mer press på att säljaren inte lovar guld och gröna skogar bara för att få en påskrift.

Kostnaden blir inte överdrivet stor för säljaren/företaget heller så det bör han kunna gå med på då när man skall skriva på och därmed betala hans lön.
Slut citat.

Något sådant tror jag knappast en återförsäljare skulle gå med på. I så fall, skulle han sätta leveranstiden ett år framåt för att försäkra sig om att slippa extrakostnader i form av hyrbil.
Vi får inte glömma att återförsäljaren inte har någon som helst påvärkan på leveranstiden, han förmedlar troligtvis bara det han fått från fabriken.

Rent generellt, kan jag också säga att det råder materialbrist på världsmarknaden på så vitt skilda material som bomull, plast, plåt och elektronik. Finns säkert flera.
Som någon annan nämner, så är det inte alltid så lätt att förutspå ett leveransdatum när leveranser från en underleverantör helt plötsligt blir kraftigt försenade.

Jag tror vi måste vara förberedda på att husbilar blir försenade, och - om det är viktigt för oss - behålla den gamla bilen tills den nya är levererad, så att man inte går miste om underbara husbilsresor medan man väntar.

MvH
Karianne

F

F.d. 5898

Guest

Generalagenten till Burstner är ju Östgöta camping och det säger väl en hel del !

Har väntat i över ett år nu på en ny dörr som förhoppningsvis skall gå att stänga så den sluter tätt , men den har nu kommit och skall monteras i nästa vecka.

Förra husbilen var inlämnad för byte av markis , när jag skulle hämta hem den hade de helt glömt min bil fast den var bokad.

Snabba och duktiga killar de där.

Sörren

FD HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Jag fick då känslan av att Adria inte är så fel när jag beställt därifrån, med dyra Kabe i ryggen.

Mycket bra svar från den Generalagenten på frågor o annat !

Senast ändrad:
F

F.d. 4931

Guest

Nyfiken på om Ni fått något svar på Er lev.tid?

Vi har det inte..

F

F.d. 5806

Guest

:wub:Hej!
Vi går också i väntans tider!
Har beställt en Börster(hittar inte alltid rätt i tangentbordet)
Solano 615!
Vi har aldrig fått något datum men vi börjar att undra nu när Påsken kommer om vi skall kunna ta oss ut (antagligen inte).
Ska åka in till FJs till helgen och kolla läget.
Hoppas vi ses i sommartiden!
MVH Marita o Charlie:spinny:

F

F.d. 4931

Guest

Den skulle komma till vår ÅF under mars och vi skulle fått den under slutet av mars eller början av april. Jag kollade med vår ÅF i måndags, då hade importören begärt en lista från ÅF på vilka bilar det gällde... det borde nog importören själv ha koll på..

Vi har inte hört något sedan i måndags 4/4, ÅF visste inte vad problemet var, men hade också hört "ryktena" om lev.förseningarna.. och hade inga uppgifter om bilen var tillverkad eller inte..

Vi har lev. vårt inbytesfordon i oktober 2010 till ÅF och den är nu såld och lev. till ny kund, så vi är "lite" intresserade" av att lev.tiden hålls..

Vi sitter "inte i sjön", men vi tävlar med våra hundar och vår säsong drar igång i början av maj.. men man vill ju gärna "bo in sig" innan man drar iväg på någon flerdagars resa...

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Vi har lev. vårt inbytesfordon i oktober 2010 till ÅF och den är nu såld och lev. till ny kund, så vi är "lite" intresserade" av att lev.tiden hålls..

Oj, är inte det en högriskare? Vad händer om handlaren gå i konkurs? Eller de kanske betalade er för bilen direkt så ni håller i pengarna och även får/slipper räntan under väntetiden?

Lite nyfiken hur det fungerar om man själv skulle göra affär med en handlare någon gång.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Den skulle komma till vår ÅF under mars och vi skulle fått den under slutet av mars eller början av april. Jag kollade med vår ÅF i måndags, då hade importören begärt en lista från ÅF på vilka bilar det gällde... det borde nog importören själv ha koll på..

Vi har inte hört något sedan i måndags 4/4, ÅF visste inte vad problemet var, men hade också hört "ryktena" om lev.förseningarna.. och hade inga uppgifter om bilen var tillverkad eller inte..

Vi sitter "inte i sjön", men vi tävlar med våra hundar och vår säsong drar igång i början av maj.. men man vill ju gärna "bo in sig" innan man drar iväg på någon flerdagars resa...

Jag skulle nog tro att importören försöker få leverantören att prioritera vissa "viktiga" bilar. Redan beställda i stället för lagerbilar, o.s.v. Ingen sitter ju och gör det besvärligt för kunderna för sitt nöjes skull...?!:)

Senast ändrad:
F

F.d. 4931

Guest

Oj, är inte det en högriskare? Vad händer om handlaren gå i konkurs? Eller de kanske betalade er för bilen direkt så ni håller i pengarna och även får/slipper räntan under väntetiden?

Lite nyfiken hur det fungerar om man själv skulle göra affär med en handlare någon gång.

Självklart är det ekonomiska reglerat i köpeavtalet, men det är mera det praktiska som är problemet.. att man inte varken har den "gamla" kvar eller hunnit få nya husbilen.. och tävlingssäsongen börjar ju oavsett om man fått husbil eller inte..

Men det är sånt man kan få räkna med när man köper husbil av ett populärt märke, Burstner ligger ju i topp i reg.statisktiken, :) - så det är klart att man kan få problem med att leverera alla bilar i tid..

Vi har fått ett prel.besked av Burstner idag och det verkade vara en rimlig förklaring till förseningarna, men vi bokade hotell till första tävlingen för att vara på säkra sidan..

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Har beställt en ny Rimor från Lindströms Husvagnar.
Skulle levereras runt månadsskiftet mars-april, och ska enligt uppgift igår vara på väg upp och klar för leverans i slutet av nästa vecka. Helt ok!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Varför lämna in den bil man har i inbyte före man fått den nya förstår jag inte varför man gör?

Det är väl som att be om problem om leveransen försenas.

T

Tobbejj

Guest

Vi har fått ett prel.besked av Burstner idag och det verkade vara en rimlig förklaring till förseningarna, men vi bokade hotell till första tävlingen för att vara på säkra sidan..

Vad var det nya beskedet, jag har inte hört något i veckan om min. Vad hade dom för förklaring? /Tobbe

F

F.d. 2577

Guest

Du har en poäng i det du skriver Håkan J, om företaget man köpt den nya bilen kommer på obestånd, ja då blir man blåst på pengarna. Om man lämnar sin bil skall man ha pengarna i handen, eller med en bankgaranti, detta gillar inte företaget för det minskar bolagets kreditvärdighet. Även om bilen inte är såld så tar konkursförvaltaren den. Så lämna aldrig bilen innan ni fått den nya. Det finns skämmande historier från båtbranchen.
Leffe

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Du har en poäng i det du skriver Håkan J, om företaget man köpt den nya bilen kommer på obestånd, ja då blir man blåst på pengarna. Om man lämnar sin bil skall man ha pengarna i handen, eller med en bankgaranti, detta gillar inte företaget för det minskar bolagets kreditvärdighet. Även om bilen inte är såld så tar konkursförvaltaren den. Så lämna aldrig bilen innan ni fått den nya. Det finns skämmande historier från båtbranchen.
Leffe

Låt bilen stå registrerad på dig tills säljaren hittar en ny köpare och gör därefter ägarbytet.

F

F.d. 2577

Guest

Det gäller ju så länge bilen inte är såld, men i övrigt är min inlägg.
Leffe

Senast redigerad av en moderator:
T

Tobbejj

Guest

Nytt och ett steg närmare. Nu har dom tydligen fått klart hb'n och beställt frakt så nu e det bara och vänta lite till.
/Tobbe

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Har beställt en ny Rimor från Lindströms Husvagnar.
Skulle levereras runt månadsskiftet mars-april, och ska enligt uppgift igår vara på väg upp och klar för leverans i slutet av nästa vecka. Helt ok!

Där ropade man hej...
Tydligen strul med transportfirma och/eller vad som är och inte är utlastat. Skall nu dyka upp i Sverige i veckan och kunna levereras efter påsk. Får väl hoppas på det. Hade tänkt använda den i påskhelgen, men det fick bli plan B... :(

F

F.d. 4931

Guest

Där ropade man hej...
Tydligen strul med transportfirma och/eller vad som är och inte är utlastat. Skall nu dyka upp i Sverige i veckan och kunna levereras efter påsk. Får väl hoppas på det. Hade tänkt använda den i påskhelgen, men det fick bli plan B... :(

Transporter av nya fordon inom Sverige verkar vara något som är struligt...
Vi beställde en ny Subaru Outback 2011, den kom till Sverige i början av december 2010, men det tog 1 månad innan ÅF fick bilen och kunde göra den leveransklar.. allt beroende på transporten... så håll ut...

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jaha, nya besked.
Ska enligt det senaste komma till Sverige på tisdag, inte idag eller i morgon som utlovat. Ska nu förhoppningsvis kunna få den nästa fredag, dvs ca 4 veckor försenat. Hur är det i den här branschen, kan man begära nån form av kompensation utan att framstå som dum i huvudet?

Toppen