• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Leveransbesked?

T

Tobbejj

Guest
Väntar på vår nya hb. Fick ett preliminärt till v10, nu har dom inget besked alls! Är det någon mer som väntar på en Burstner?
/Tobbe

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Leveransbesked?

V10 ?? Då borde du väl ha den ? Det verkar som i många fall att dom sätter en "glädjekalkyl" när det gäller leveransvecka , en jobbarkompis fick vänta 6 månader på sin VWPassat från kontraktet skrevs för det blev försenat på 8 veckor .

Hade dom tilldömts vite/prisavdrag när det blev försenat så hade dom nog hållit leveranstiderna också .

T

Tobbejj

Guest

Man tycker att dom kunde komma med en förklaring till förseningen och ett nytt preliminärt lev. besked eller?

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Bengt -Åke Linder, måste påstå att liknelsen med din jobbarkompis Passat var en extremt dålig tröst för Tobbe.
Att din jobbarkompis fick vänta i 6 månader på en Passat bekymrade nog inte honom alls, inte att jämföra med en husbils försening som är fruktansvärt frustrerande.

Faktiskt har jag alltid undrat hur man kommer fram till att man vill köpa en Passat.
Kan man verkligen längta efter en Passat och vara glad när man hämtar ut bilen ?
Med stor sannolikhet har din jobbarkompis blivet påtvingad bilen av sin arbetsgivare därför kvittar leveranstiden.

Nej,, jag tror faktiskt din jobbarkompis blev glad när han fick vänta 2 månader till.

Torbjörn

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Bengt -Åke Linder, måste påstå att liknelsen med din jobbarkompis Passat var en extremt dålig tröst för Tobbe.
Att din jobbarkompis fick vänta i 6 månader på en Passat bekymrade nog inte honom alls, inte att jämföra med en husbils försening som är fruktansvärt frustrerande.

Faktiskt har jag alltid undrat hur man kommer fram till att man vill köpa en Passat.
Kan man verkligen längta efter en Passat och vara glad när man hämtar ut bilen ?
Med stor sannolikhet har din jobbarkompis blivet påtvingad bilen av sin arbetsgivare därför kvittar leveranstiden.

Nej,, jag tror faktiskt din jobbarkompis blev glad när han fick vänta 2 månader till.

Torbjörn

Haha

Vad säger du människa?

Jag fick också vänta 6 månader på min Passat... Hur jag kom fram till att jag ville ha en Passat? Jo, jag fick helt enkelt välja på den :D

Ok, inte världens roligaste bil men väldigt praktisk och smart.
Och ja, jag var lite glad när jag hämtade ut den. Hur konstigt det än verkar.;)

Tack för ett gott skratt

Roger

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Köpte en 99( beg) Börstner hösten 2000 var med i deras klubb fram till 2005, och under den tiden upplevde jag att det var leveransproblem varje vår,en del fick vänta 2-3mån efter utlovad tid, och fick dålig eller ingen info alls och då var det ändå Ö,Camping som var huvudleveratör, tydligen ingen bättring, tråkigt om man har sålt sin gamla och blir utan ,men Lycka tiil ändå
Hälsningar 6977

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det man borde kunna göra är att villkora in att om inte leveransen sker enligt det datum som man satt så får man ut en lånehusbil i samma klass. Det blir då lite mer press på att säljaren inte lovar guld och gröna skogar bara för att få en påskrift.

Kostnaden blir inte överdrivet stor för säljaren/företaget heller så det bör han kunna gå med på då när man skall skriva på och därmed betala hans lön.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Torbjörn

Jo det var väl inte mycket till tröst för Tobbe men om man blir lovad en bil V10 då skall den *** stå där V10 också och inte V14 eller V18 .
Man kan ställa sig frågan hur kommer sig att det blir väntetid på så lång tid ?
Hur många timmar tar det att montera ihop en husbil ? Om det tar 5 dagar , varför skall det då vara en leveranstid på 5 månader ? Ingen som ifrågasatt det ?
Har dom inte hört talas om LEAN ? Lean production - Wikipedia

Hur man än vänder och vrider på det så för att få det rätta svaret är ju ÅF som han får vända sig till och ex fråga om han han häva köpet eftersom dom inte lever upp till sina löften .
Som vi säger här nere ... En blåslampa i rumpan skadar ibland inte ....

Han som köpte en Passat kan ju bero på folks olika läggning det var ett privat köp och alla kan ju tyvärr inte köra Audi eller som Vidhem vill att alla kör en Nordic ;) :) .

G

Göran & Carola

Guest

Väntar på vår nya hb. Fick ett preliminärt till v10, nu har dom inget besked alls! Är det någon mer som väntar på en Burstner?
/Tobbe

Både vår nuvarande, och förra Bürstner husbil, var drygt 2 månader försenade gentemot angivet leveransdatum.

När det gäller den förra husbilen, föreslog själv den lokale Bürstner-representanten att kompensera olägenheten, genom att erbjuda montering av en backkamerautrustning, eller att välja leverans av en valfri navigator. (Den navigator vi då valde hade 2004 ett rekommenderat ca. pris på 16000:)

Beträffande den nuvarande husbilen, inköpt från en annan Bürstner-handlare, var jag däremot själv tvungen att kräva kompensation för förseningen.
Efter ett par veckors intensiv korrespondens, så gav handlaren motvilligt med sig, och vi fick ett Omnistor Safariroom Residence som kompensation.

T

Tobbejj

Guest

Både vår nuvarande, och förra Bürstner husbil, var drygt 2 månader försenade gentemot angivet leveransdatum.

Det känns ju inte riktigt bra.

Säljaren har blivit lovad ett besked i veckan som kommer om hur det ligger till.
Vi ska på hundutställning i veck 19. Det är ju några veckor kvar men man har ju lite man vill fixa med innan man kan ge sig iväg. /Tobbe

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Man kan ställa sig frågan hur kommer sig att det blir väntetid på så lång tid ?
Hur många timmar tar det att montera ihop en husbil ? Om det tar 5 dagar , varför skall det då vara en leveranstid på 5 månader ? Ingen som ifrågasatt det ?
Har dom inte hört talas om LEAN ? Lean production - Wikipedia
Som vi säger här nere ... En blåslampa i rumpan skadar ibland inte ....

Han som köpte en Passat kan ju bero på folks olika läggning det var ett privat köp och alla kan ju tyvärr inte köra Audi eller som Vidhem vill att alla kör en Nordic ;) :) .

Offtopic: Har precis beställt en Audi Q5 (privat) och preliminär leveranstid är satt till NOVEMBER 2011 :mad:. Så det är tyvärr inte bara husbilar som har långa leveranstider. Och en bil borde inte heller ta flera dagar att montera ihop.

F

F.d. 4931

Guest

Vilken Burstner modell har Du beställt?
Vi har beställt en 810G, dock av en annan ÅF, men den skulle kommit för några veckor sedan.. och vi har inte heller fått något nytt lev.besked..

T

Tobbejj

Guest

Vilken Burstner modell har Du beställt?
Vi har beställt en 810G, dock av en annan ÅF, men den skulle kommit för några veckor sedan.. och vi har inte heller fått något nytt lev.besked..

Vi har beställt en Aviano 728G. Jag fick besked i går att våran hb inte var färdig men dom sa att den skulle bli det nästa vecka. Men sen verkar dom ha problem med transporter.

F

F.d. 29841

Guest

Hej Bengt -Åke
NEJ jag vill inte att alla ska köra VINTERHUSBILEN NORDIC.Tänk på alla som tillverkar
Vår/höst samt vintertäcken, dessa företag ska leva dom med, För att inte tala om företagen som gör VÄRMEFLÄKTAR.
Tänk om Falbydens ost fick slå igen, vad många arbetslösa det skulle bli.
Nu regnar det i MORA. och snön smälter.Vi har en sjö utanför HB:n
Vi hörs
/Vidhem

F

F.d. 5831

Guest

Gör som jag, ring fabriken och få fram ett adekvat besked direkt istället för att sitta här och tramsspekulera...

Svaret är enkelt: Fiat och andra underleverantörer har problem att leverera till Kehl så som planerat...

Vår bil som skulle komma i April kommer nu i stället i Maj.

Vad är problemet ? Det finns väl större bekymmer att oroa sig för!
Mellanöstern, Japan t.ex.

Dags för en rensning i "ordbajsandets" högborg rekommenderas.

Åk ut och njut istället med det "gamla skrället" tillsvidare :swoon::twitcy:

F

F.d. 28710

Guest

Torbjörn
det här inlägget måste varit det onödigaste på länge det spelar väll ingen roll vad man har köpt för bil det är väll lika tråkigt o vänta på leverans oavsett om det står passat eller mercedes :confused:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nja, det finns allt bilar det är tråkigare att vänta länge på än en Passat?! :D

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

En mycket trist praxis som tyvärr nu också finns i husbilsbranchen. Fabrikerna optimerar sina produktionsflöden och försöker sedan se till att allt är sålt innan det byggs. Våra ganska små handlare i sverige har inte råd med några större lager av osålda bilar och allt leder till långa leveranstider. Om det sedan händer något hos en underleverantör till en husbilsfabrik så åker hela raden av domminobrickor några steg i tiden. Att kräva kompensation kan ju givetvis vara något som sätter tryck på återförsäljaren men troligen inte så mycket på fabriken. Det som händer är att detta räknas in i affären från början vid prisförhandlingen och priset blir bara högre. Boten är att bara köpa lagerbilar och sådana finns det normalt gott om nere i tyskland. Vill man köpa i sverige och absolut kunna skräddarsy bilen helt som man vill så får man nog vara med på att man får den leveranstid som det blir och just nu är dom tydligen långa på populära märken och modeller.:twitcy:

Toppen