Sv: LCHF. Läs detta!
Det här växer hela tiden! Detta har jag faktiskt anat länge!
Vacker genom att smeta på sig allehanda hudkrämer, fungerar det verkligen? Marknaden för hudvårdsprodukter är enorm världen över. I Sverige omsätter marknaden för hudvårdsprodukter mellan 11-13 miljarder kronor om året. Det är mest produkter för kvinnor och därefter kommer bebisar?? Vi män har tydligen ett mindre behov av att smörja in oss på samma sätt.
Vad innehåller alla dessa hudvårdsprodukter? Jo, petroleum (olja), konserveringsmedel och syntetiska dofter. I genomsnitt använder en svensk 4-12 kroppsprodukter om dagen. Om vi multiplicerar detta med 365 dagar x 9,5 miljoner människor så blir det avsevärda mängder schampo, tvål, hudkräm osv som spolas ut i vår natur. Jag vågar knappt räkna på detta men vi kanske inte bara ska skälla på att bilarna släpper ut gift i naturen.
Dessutom förlorar kroppen sin förmåga att själv producera ett skyddande fettlager när man smetar på fettet utanpå huden. Att det är råolja vi smetar på oss var en nyhet för mig.
Vad är alternativet till att smeta på fett utanpå kroppen för att t.ex. motverka torr hud? Jo, det är förstås att smörja in insidan av kroppen med fett. Detta är inte möjligt tänker man omedelbart. Vid närmare eftertanke handlar det förstås om maten vi äter. Med en tillräcklig fettrik kost, alltså inte petroleum, utan kontinuerlig tillförsel av mättat fett så får kroppen resurser och möjligheter att smörja in sig själv, inifrån och ut så att säga.
Våra egna kroppar består till största delen av mättat fett förutom vatten och vi är designade för att äta en viss andel fett i födan för att vi ska fungera optimalt. Fettet gör att vi inte “rostar” inifrån och ut. Jag själv upplever att min hud har blivit mycket slätare sedan mitt eget kostbyte till en fetare kost och mindre kolhydrater. Dessutom har nästan alla plitor och acne försvunnit i huden. Detsamma gäller för min sambos hud som blivit mycket bättre och vackrare. Rynkor har slätats ut. Min sambo har dessutom blivit av med svår hudeksem som hon haft sedan tonåren.
Blir man vacker av fett? Svaret är obetingat ja och dessutom blir man frisk. Därtill hjälper man miljön genom att inte använda alla dessa hudvårdsprodukter som egentligen bara hjälper för stunden. Därefter blir huden beroende av hudvårdsprodukterna eftersom den egna hudens förmåga att bilda eget fett minskar när man får tillförsel utifrån. Hudvårdsprodukterna har en skrämmande likhet med många av våra mediciner som också bara hjälper för stunden och sedan blir vi beroende av dem.
Var inte rädd för det mättade fettet! Om inte min egen eller min sambos kropp är helt unika så finns där inget att vara rädd för. Vi har ätit c:a 60-80 procent mättat fett i maten i tre år och vi har inte blivit sjuka, vi har blivit friska. Min upplevelse är snarare att det är svårt att få i sig tillräckligt med mättat fett i vår fettskrämda vardag. Mitt råd är att använda ekologiskt kallpressat kokosfett i sallader, smoothies, att steka i osv för att utjämna bristen på mättat fett.
Du blir inte bara frisk, du blir vacker också!
Jappe