Sv: LCHF. Läs detta!
Det skulle vara intressant om någon köttbonde här kunde informera om sin djurhållning. Jag tror inte att de proppar i dem en massa antibiotika, tillsatser och hormoner till vardags. Även bönder har ett sunt förnuft!
Det är inte lantbrukarna som proppar i djuren antibiotika det är fodertillverkarna som anpassar fodret pellerts till ex grisarna efter åldersgupper tillväxt mm.
Förr så var djurhållningen ampassad till lantbrukarens mark med ett tiotal kor, grisar lamm mm.
Idag så finns det ingen lönsamhet i så små mängder. Idag pratar vi om stall med flera tusen grisar och åkermarken räcker inte till att självförsörja djuren som man gjorde förr. Fodret köps via en tillverkare som kommer med färdigblandat foder. Fodret innehåller antibiotika dels för att skydda djuren ifrån infektioner och annat skadligt som kan hota djuren mot en massdöd. För att få lönsamhet i tillväxten så tillsätts tillväxthormoner, en gris måste bli slakfärdig så fort som möjigt. Varje dag kostar den foder. Jag vet att det har blivit ändringar sedan jag växte upp i en grisfarm ör snart 30 år sedan, men inte till det bättre. kött och benmjöl har tydligen blivit förbjuden i foder sedan dess. Eller gäller kanske bara i hundmat.
Bönder skriver du det är ett utdött yrke idag. Nu är det matindustri.
Bonden med sina 12 mjölkor och 10 grisar med en Massy Feguson 135 med 25 Tunnland, dom finns ej mera. Dom stora granngårdarna arrendear marken eller har sålts som hästgårdar.
det som ansågs som en bra skörd så sent som på 40-50 talet skulle en modern lantbrukare bara plöja ner och anse som en total missväxt och inte ens starta tröskan.
Nej även jag längtar efter dom tomaterna som vi odlade på 60 talet och luktade o smakade just Tomat