Sv: LCHF. Läs detta!
Först kommer bonden med sitt glyfosatbesprutade spannmål.
Sedan kommer kvarnen som ibland tillsätter extra gluten till mjölet.
Sedan kommer bageriet som bakar brödet med tveksamma tillsatser.
Sedan kommer konsumenten och köper bröd i livsmedelsaffären och äter det hemma.
Sedan kommer magvärken
Sedan kommer värkpillren som fixar symptomen i 8 timmar.
Summa summarum: ett perfekt samarbete mellan livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin som ger stora vinster.
Alternativet att undvika spannmålsprodukter helt är väldigt svårt för de flesta. "Nog borde man kunna äta bröd; det har ju människan gjort sedan urminnes tider." Det är bara det att hanteringen från sådd till färdigt bröd har ändrats radikalt under de senaste 100 åren. Sädesslagen, i synnerhet vete, är gravt manipulerade för att ge högre avkastning och klara skadedjursangrepp m.m. och det kan man inte göra utan att det får svåra konsekvenser för "det dagliga brödet". Är brödätaren dessutom överviktig så gör kolhydratinnehållet i brödet att han/hon riskerar diabetes II, högt blodtryck m.m. m.m. och skulle det bli följden så står läkemedelsföretagen gärna till tjänst igen med sina mediciner, inte sådana som botar utan sådana som lindrar symptomen.
Förebyggande hälsovård i Hippokrates anda (sjukdom är en följd av miljömässiga faktorer, mathållning och levnadsvanor), är enda sättet att slippa "onödiga" sjukdomar.
Ingen människa kan bryta ner gluten. Det kan vara orsaken till allt från ledvärk till neurologiska diagnoser likt ADHD och demens.
Läs detta om spannmål nu och förr!
https://www.halsasomlivsstil.com/skillnad-pa-spannmal-nu-och-forr/
Jappe
Psst. Den här skrev jag ihop för några år sedan när sanningen började gå upp för mig.
Hundramilabröd
Mitt bröd som jag äter
även kakor och klenäter
har färdats långt i riket
men det är ju sista skriket
med bröd som konserverats
skurits i skivor och paketerats
lastats i lastbil för långmila färd
genom stora delar av vår värld
för att jag som god konsument
ska kunna berika avlägsen producent
Jag minns den tiden när jag var magrare