• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ett halvkilo viktnedgång igen på bara två dagar! Det här börjar verka farligt! Jag vill inte ju inte försvinna före jul! Jag blir nog tvungen att börja med socker i kaffet igen.

Detta måste vara världens bästa bantningskur utan att det egentligen är avsikten med LCHF. Det får man på köpet! Meningen med LCHF är ju att äta riktig mat och inte den sötade kemikaliesoppa som många livsmedelsindustrier prackar på intet ont anande kunder i våra mataffärer!

Apotekets förvandling från seriöst företag till att bli ombud för bl.a. sockerstinna bantningsprodukter är för mig totalt obegriplig! Jag tycker att dagens "Apotek" borde byta namn! Begreppet Apotek borde inte få solkas på det här viset!

Jappe

F

F.d. 53078

Guest

Jappe
En enkel fråga

Vad är riktig mat?

Måste hålla liv i denna intressanta tråden

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Riktig mat är sådan mat som människan är "designad" för! Mat som kommer från naturen i form av t.ex. kött, fisk och grönsaker. Jag är ganska ny på detta men en sak som jag verkligen uppskattar är att det mättade fettet, animaliskt fett" har fått en renässans och inte längre betraktas som farligt av vetenskapen, i varje den del av vetenskapen som inte är köpt av matindustrin. Goda feta ostar, smör, fläsk och ägg är numera huvudinnehållet i den mat jag äter! Det är riktig mat!

Oriktig mat är matindustrins processade mat som är designad inte för människor utan för livsmedelshandeln, transportnäringen och handeln över huvud taget! Industrimaten innehåller dessutom mängder med socker eller obskyra sötningsmedel + mer eller mindre giftiga tilllsatser för att efterlikna genuina smaker, hålla längre, tåla långa transporter o.s.v.!

Vi, GB och jag äter gott som fan (ursäkta) mår görbra och går ner ner i vikt så det visslar om det!

Jappe

PS. Läs: Kostdoktorn.se - Riktig mat för din hälsa.

Köp "Matrevolutionen" på Ad Libris för 40 spänn inkl. frakt! Matrevolutionen - böcker - Adlibris Bokhandel - 1

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Pastor Jappe!

7430-pastor.jpg

Fixa en LCHF fräff och predika metodens förträfflighet. Ha en LCHF afton med dignande bord som både Vikingar och Orustbor kan drägla över. Jag kommer gärna. Jag är nästan övertygad.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har inte tid, sticker söderut om ett par dagar. I och för sig är väl budskapet väldigt tydligt och det här sättet att äta på borde väl passa dig som hand i handske! Ägg och bacon till frukost, bra kött med icke bortskuret fett, stekt i smör, gräddsåser, feta ostar m.m. låter för bra för att vara sant! Allt dessutom nersköljt med rödvin för hälsans skull! Men det är sant!

Det är ingen konst att leva utan pasta, ris och potäter! Lätt att ersätta med grönsaker som är oändligt mycket nyttigare! Vanligt bröd som är en riktig kolhydratbov finns det en fullgod ersättning för: LowCarb-bröd!

Kör igång bara! Dra ner på sockret! Undvik den hälsovådliga industrimaten, ät riktig mat och bli smal och ännu vackrare! :D

Jappe

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Är det inte jobbigt att åka till Moseldalen och dricka rödvin? Eller mycket torrt vitt vin? Alla halvsöta och söta Moselviner torde vara förbjudna.

NYHET! Frugan och jag diskuterade idag vad Pastor Jappe har mässat om. Vi är i stort övertygade och vi skall inte fylla på med kalorier i skafferi och kylskåp vartefter det försvinner. Vi skall inte heller köpa mer öl efter vårt är slut. (det är nog det tuffaste) Rödvin får vi "tvinga" i oss.

lchf.gif

Jag har ju högt blodtryck så man kanske ska prova lite.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Bra att ni ska prova på LCHF, men det behöver inte vara plågsamt på något vis. GB och jag hade inga som helst problem med att avstå från potatis, ris och pasta och jag har t.o.m. slutat med socker till kaffet. Igår hade vi småländsk söndagskotlett (gräddsås) till middag och idag ska vi ha lax med romsås. Till det en Gewürstraminer från Alsace! Det är ju inte meningen att det ska vara otrevligt att äta sunt!

Man ska inte vara för rigid! Det gäller bara att undvika kolhydrater så mycket som möjligt och det betyder egentligen att undvika skräpmat! Har du högt blodtryck så är detta den rätta vägen, inte till himmelen utan till ett friskare jordeliv! Lycka till!

Jappe

H

hianders

Guest

Är inte GI ett bra alternativ till LCHF? Bygger ju också på färre kolhydrater men kan också tillåta fullkornsris, fullkornspasta. OM man älskar potatis kan man ju minska från det normala (kanske 2-3) till en potatis.

Vi tittar mkt på kolhydraterna i maten!

OM man nu äter en hel del fett (grädde, smör m m) måste man ju också röra sig mer, eller?

Inger

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Nej, man behöver inte röra på sig mer för att maten är fet. Däremot är det mycket nyttigt, rentav livsnödvändigt, att röra på sig eftersom vi är konstruerade för det.

Meningen är att ersätta kalorierna från kolhydrater med kalorier från fett. Det blir inte fler kalorier med andra ord, oftast färre eftersom man blir fortare mätt och belåten.

Tanken att motionera bort kalorier är helt åt skogen. Det går knappt! Man måste gå eller jogga jäkligt långt för att förbruka bara några hundra kalorier (jag vet nu inte riktigt hur långt). Motion är till för att må bra, dessutom blir man inte så hungrig.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Är inte GI ett bra alternativ till LCHF? Bygger ju också på färre kolhydrater men kan också tillåta fullkornsris, fullkornspasta. OM man älskar potatis kan man ju minska från det normala (kanske 2-3) till en potatis.

Vi tittar mkt på kolhydraterna i maten!

OM man nu äter en hel del fett (grädde, smör m m) måste man ju också röra sig mer, eller?

Inger

Ju mer fett du äter, desto mindre vet du vart ditt vett tar vägen (Havamal), nej förlåt, det blev fel här!

Ju mer fett du äter desto mindre kolhydrater bör du äta, annars blir du tjock! Slutar du med de stora bovarna potatis, ris och pasta (och vanligt bröd) kan du äta mycket fet och god mat!

Fullkorn eller inte är helt egalt! Pasta och ris innehåller kolossalt mycket kolhydrater och sådant blir man tjock och sjuk av!!!

Jappe

F

F.d. 53078

Guest

Ja du Pastor Jappe.

Om vi skruvar tillbaka klockan 1000 år och tänker oss vad och hur vi människor åt, så kan vi kalla det för riktig mat. Man fick jobba hårt för maten man åt det som årstiderna bjöd på. Frukt, grönsaker, rötter, insekter det jagades mm. Det fanns inget halv eller helfabrikat att köpa heller inga mediciner. Hur kan det vara möjligt att man har hittat flera tusen år gamla människofosiler som har kommit upp i en ålder av 60-70år?

Evolutionen tänker man vi anpassar oss, och det stämmer ,men inte i den takten som vi har ändrat våra liv dom senaste 100 åren.Om jag inte minns fel så genetisk sett ändrar vi oss 0.2% / 1000 år.

Som vi lever nu har vi ett ständigt öveskott av föda vi äter os mätta flera gånger om dagen. Detta gör bara människor, tamdjur och djurfödning till köttindustri.

För Ca 20 år sedan hade jag en cancer som var ganska illa. Jag levde i bilen och höll mig vaken med coca cola och vuxit upp på kotletter. Jag visste att rött kött däggdjur var bränsle till detta och kontaktade vegetarianer och ville att dom skulle lära mig äta riktigt. Dom skickade mig till Indierna som har en mycket lång erfarenhet av denna kost Macrobiotiskt. Dvs allt som är bra för kroppen. Denne Indier lagade mat till mig under tre månader och lärde mig hur man känner sin kropp. Redan efter ett par veckor så kände jag mig mycket bättre och efter ett år så hade jag blivit helt frisk.
Fortfarande idagså skulle det inte falla mig in att äta däggdjur som forksre varje dag nu varnar för hur Cancerframkallande detta är och för att inte prata om mejeriprodukter. Forskarna hittar tydliga kopplingar mellan däggdjur och cancer.
Cancerfonden skriker, men tystas av läkemedelindustrin som delvis utbildar läkare. googla ni hittar tusentals rapporter
Tydlig koppling mellan rött kött och cancer | Cancerfonden bloggar

Därför är jag mycket skeptisk till dina lovord om att äta fett och feta biffar med gräddsäs.

Jag gör nu blodprov en gång om året och mina värden är idialiska förrutom colesterolen som ligger väldigt lågt, men dividerar man den goda med den onde så blir även colsterolen perfekt sade läkaren.
Min och familjens kost består av grönsaker, fisk, fågel potatis, ris, pasta, torkad frukt, vegetaliska oljor, torkad frukt m. men aldrig kött kött mjölk eller hel /halvfabrikat med en massa E tillsatser och till sist naturligvis ingen Microugn.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nog jagades det och åts kött för 1000 år sedan också men natriumnitrit var en okänd tillsats på den tiden. Jag har pratat med "köttproducenter" och de säger att natriumnitrit tillsätts för att ge det gråa köttet en vackrare färg och skyller på att konsumenterna vill ha det så. Verkligheten säger mig att den tillsatsen gör att köttet binder mer vatten och alltså blir tyngre.
Natriumnitrit finns i processat kött, korv m.m. Jag försöker undvika de värsta avarterna men det är inte lätt!

Det finns naturligtvis många synpunkter på dagens mat men jag litar på Kostdoktorn!

CocaCola tillhör väl inte de nyttigaste dryckerna precis! Mycket socker i läskedrycker!

Jappe

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Ja du! Pastor Jappe.

Nu har vi prövat första måltiden. Stekt fisk med råkost och vinigrettdressing. Det funkade ju. Frugan håller på att rensa kylen för fullt.

Fråga? Du ville ha senap. Men Pastorn. Den innehåller ju massor av socker???

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Min högst personliga uppfattning är att man tröttnar snabbt på att följa specialkomponerade "mirakel"-dieter, eller att äta mycket eller lite av speciella livsmedel. Detta gör att man oftast går upp tappade kilon samt därtill ökar sin vikt till mer än vad den var före viktminskningen som resultat av sådan "forcerad" viktminskning.
Det finns inga genvägar, utöver att se till att man äter en varierad kost och inte stoppar i sig fler kalorier dagligen än vad man gör av med. En bra balans mellan protein, fett och kolhydrater "kan" vara i förhållandet ungefär 15/35/50%.
För personer som har svårt att hålla vikten så är det ett bra hjälpmedel att skriva ner vad man äter och samtidigt försöka beräkna kaloriinnehållet i den mängd man vid varje tillfälle äter. På samma vis kan man då också anteckna hur man motionerar eller på annat sätt förbränner kalorier.
De flesta människor klarar detta utan att anteckna eftersom dom inte har problem att hålla vikten, men för oss andra är detta ett utmärkt sätt att hålla koll på kaloriintaget, då det är mycket lätt att det blir lite för många kalorier som man äter, i förhållande till vad man förbrukar.
Själv har jag på detta sätt minskat min vikt med 26 kilo och håller utan problem min idealvikt 78 kilo fortfarande efter 2 år. Inga problem med kolestrol, blodtryck eller andra krämpor, dessutom är konditionen på topp.

F

F.d. 53078

Guest

Nog jagades det och åts kött för 1000 år sedan också men natriumnitrit var en okänd tillsats på den tiden. Jag har pratat med "köttproducenter" och de säger att natriumnitrit tillsätts för att ge det gråa köttet en vackrare färg och skyller på att konsumenterna vill ha det så. Verkligheten säger mig att den tillsatsen gör att köttet binder mer vatten och alltså blir tyngre.
Natriumnitrit finns i processat kött, korv m.m. Jag försöker undvika de värsta avarterna men det är inte lätt!

Det finns naturligtvis många synpunkter på dagens mat men jag litar på Kostdoktorn!

CocaCola tillhör väl inte de nyttigaste dryckerna precis! Mycket socker i läskedrycker!

Jappe

Håller med dig om natriumnitritet, cocacolan och sockret.
Men lita på kostdoktorn aldrig i livet. Litar hälldre på universitetens canserforskare. Inte på läkemedelsindustrins forskare.
Titta på kostdoktorns kostcirkes som presenterades på tidigt 60tal och som har änrats under åren för att inte prata om dina 6-8 skivor bröd om dagen. Kostdoktor eller bödel må vara samma. Och mera antibiotika i maten så slipper vi att bli sjuka.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja du! Pastor Jappe.

Nu har vi prövat första måltiden. Stekt fisk med råkost och vinigrettdressing. Det funkade ju. Frugan håller på att rensa kylen för fullt.

Fråga? Du ville ha senap. Men Pastorn. Den innehåller ju massor av socker???

Den lilla mängd senap som jag äter ibland (ganska sällan) bidrar med så lite till det totala sockerintaget så den är försumbar! Men vi är inte fanatiska! För en stund sedan gjorde vi slut på en Wienernougatglass som låg och skräpade i frysen! Huvudsaken är att man minskar kolhydratintaget rejält! Få se om det blir någon viktminskning i morgon!

För övrigt så funderar jag på att "joina" det här boulegänget som jag såg idag i Göksäter på Orust!

boulgök.jpg

Tydligen måste man gå med i någon pensionärsförening för det men jag känner inte riktigt för en sådan "reträtt"!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Håller med dig om natriumnitritet, cocacolan och sockret.
Men lita på kostdoktorn aldrig i livet. Litar hälldre på universitetens canserforskare. Inte på läkemedelsindustrins forskare.
Titta på kostdoktorns kostcirkes som presenterades på tidigt 60tal och som har änrats under åren för att inte prata om dina 6-8 skivor bröd om dagen. Kostdoktor eller bödel må vara samma. Och mera antibiotika i maten så slipper vi att bli sjuka.

Dagens "Kostdoktor" var knappast inblandad i Livsmedelsverkets kostcirkel, ej heller i Socialstyrelsens 6 - 8 skivor bröd om dagen. Jag tror inte han var född ens på 60-talet!

Kostdoktorn.se - Riktig mat för din hälsa.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest

Jag hade tänkt hålla mig från din tråd Jappe men kunde inte låta bli då en gammal missuppfattning dök upp.
Socialstyrelsen ville inte att vi skulle äta 6-8 skivor om dagen, det var PR-organet Brödinstitutet, alltså näringslivet som hade en reklamkanpanj!
En viss koppling fanns till socialstyrelsen (som oroade sig för minskad brödkonsumtion vilket är ett hot mot folkhälsan och sammarbetade med brödinstitutet) men kanpanjen med dess formulering var ren reklam.
Formuleringen tog alla på sängen, inkl socialstyrelsen, våren -76 och är i dag en "sanning" i folkmun.
En kanpanj för LCHF som betalas av köttproducenterna kanske vore något?
"6-8 biffar om dagen för en bättre hälsa"?
Men att få med socialstyrelsen blir nog svårt.....

Toppen