Kaehne4363
HBK Medlem
Carl-Axel, du krånglar till det för dig. Så här är det i korta ordalag:
När bilen är tillverkad har den en viss "fabrikationssvikt" som anger vad hela bilen då väger inkl. hjul, ev. reservhjul, verktyg, axlar, motor, sängar, kylskåp, värmeanläggning m.m. precis som den då ser ut.
Till denna "fabrikationsvikt" lägger man till vikt för förare (75 kg), bränsle, 1 gasolflaska, färskvatten (ofta inte hela tankinnehållet dock), spolarvätska plus lite annat. I några fall tillkommer vissa fabriksmonterade tillbehör.
Den vikt man till slut då uppnår kallas Tjänstevikt.
Bilen får sedan en viktangivelse som är beroende på konstruktionens begränsningar av bl.a. ram, chassie, axlar däck m.m. Denna viktangivelse kallas Totalvikt.
(I vissa fall "stryper" man totalvikten till 3.5 ton. I Sverige går det då att köra bilen på ett "vanligt B-körkort")
Om man sedan tar Totalvikten och drar bort Tjänstevikten får man Maxlasten.
Dessa 3 viktangivelser (plus ett par till) är angivna i bilens registreringsbevis.
Og i 2021 bliver alle disse vægtangivelser helt ligegyldige. Da får Sverige nemlig samme regler, som vi i mange år har haft i Danmark. Registreringsbevisets maks vægt må ikke overskrides. Gør man det, så har man overvægt. Ved en vis grænse bliver det bøde, der stiger med størrelsen af overskridelsen. Og ved en vis grænse bliver det køreforbud.
Så kun en ting gælder: Vej Husbilen når du har alt med, som du ønsker i bilen, (herunder fruen). Kommer du over maks vægt på registreringsbeviset, så må noget ud igen! (Fruen? )