• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laga badrumsgolv

Swingy

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35742
Medlemskap
2023
Hej! Vi har sprickor i golvet i badrummet i vår Fiat EuraMobil 585 -01, är det någon som har erfarenhet av att laga sånt ordentligt? (Inte bara med lite silikon eller så) Läst lite om att folk anlitat plastsvetsare, mattläggare våtrum eller nån som gör akrylgolv, men har ännu inte lyckats hitta någon som kan göra det. Om nån har tips på någon, helst i Göteborgsområdet, som kan fixa vårt golv så får ni gärna höra av er! Tack!
 

Bilagor

  • 70421261390__AB86D372-D803-4E5E-B69A-171051BA74DE.jpeg
    70421261390__AB86D372-D803-4E5E-B69A-171051BA74DE.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 27
  • 70421260388__6AFD2D46-3063-4FB1-AE14-89A784D9C270.jpeg
    70421260388__6AFD2D46-3063-4FB1-AE14-89A784D9C270.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 28

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Post 17
 
F

F.d. 64253

Guest
Tror den enklaste lösningen är att foliera, vi fick en spricka efter att dusch munstycke föll i golvet. Jag köpte en trio/filen för att montera på kofångaren när man öppnar luckan, den satte jag på duschgolvet, sitter som berget o håller tätt.
 

Swingy

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35742
Medlemskap
2023
Tror den enklaste lösningen är att foliera, vi fick en spricka efter att dusch munstycke föll i golvet. Jag köpte en trio/filen för att montera på kofångaren när man öppnar luckan, den satte jag på duschgolvet, sitter som berget o håller tätt.
Tack för tips! Var köpte du det och vad heter produkten exakt? Sökte på det du skrev men fick ingen bra träff :)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag satte sådan tejp på mina cyklar, men fick den inte att sitta. Kanske går den att få den att fästa på en helt slät yta som bara är böjd "i en dimension". Ojämnheter i duschgolvet så som böjar, kurvor och upphöjningar kommer nog att förvåra att få den att sitta kvar.

Detta är i alla fall min erfarenhet.
 

Swingy

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35742
Medlemskap
2023
Jag satte sådan tejp på mina cyklar, men fick den inte att sitta. Kanske går den att få den att fästa på en helt slät yta som bara är böjd "i en dimension". Ojämnheter i duschgolvet så som böjar, kurvor och upphöjningar kommer nog att förvåra att få den att sitta kvar.

Detta är i alla fall min erfarenhet.
Ok, tack för input! :)
 

Swingy

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35742
Medlemskap
2023
Reservdelarna och Jokin. Jag har läst att någon använt Gorilla-tejp, har ni någon erfarenhet om det är lika bra som folie? Jag har nämligen en sådan hemma redan :)
 
F

F.d. 73249

Guest
nja gorilla tejp skulle jag inte satsa på om du vill använda duschen
är det inte dumt att chansa på alla möjliga konstiga knep med risk
för stora problem med vatten skada
jag hade sprutat skum - silikon in under karet så all flex försvinnar sen hade jag ruggat upp ytan o lagt ett lagar glasfiber i karet sen slipat o målat det. då är det tät . det andra ger dej bara problem i längden
 

Swingy

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35742
Medlemskap
2023
nja gorilla tejp skulle jag inte satsa på om du vill använda duschen
är det inte dumt att chansa på alla möjliga konstiga knep med risk
för stora problem med vatten skada
jag hade sprutat skum - silikon in under karet så all flex försvinnar sen hade jag ruggat upp ytan o lagt ett lagar glasfiber i karet sen slipat o målat det. då är det tät . det andra ger dej bara problem i längden
Ja, det är egentligen en lite mer robust lösning vi är ute efter, för att säkerställa att det inte läcker vatten genom golvet. Vad är det för skum du hänvisar till?
 
F

F.d. 73249

Guest
fogskum
typ denna
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Liksom andra i tråden har jag inget svar på vem som kan göra en professionell lagning av duschgolvet. Själv har jag haft en sprickbildning i golvet framför toastolen som jag kände att jag borde göra något åt innan skadan blev värre. Denna lagning har jag beskrivit i en annan tråd.

Inredning - Duschvägg

Lagningen kan ju knappast kallas professionell, men med tanke på vad en sådan skulle kunna kosta ansåg jag det som värt ett försök. Vi får väl se hur länge lagningen håller.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
fogskum
typ denna
Och var/hur tänkte du den skulle användas för att täta en spricka i duschgolvet?
 

Swingy

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35742
Medlemskap
2023
Och var/hur tänkte du den skulle användas för att täta en spricka i duschgolvet?
Hen skrev att skummet skulle vara för att fylla upp under golvet och sen täta med glasfiber: "jag hade sprutat skum - silikon in under karet så all flex försvinnar sen hade jag ruggat upp ytan o lagt ett lagar glasfiber i karet sen slipat o målat det. "
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag satte sådan tejp på mina cyklar, men fick den inte att sitta. Kanske går den att få den att fästa på en helt slät yta som bara är böjd "i en dimension". Ojämnheter i duschgolvet så som böjar, kurvor och upphöjningar kommer nog att förvåra att få den att sitta kvar.

Detta är i alla fall min erfarenhet.
Sitter som klistrat på vårat golv finns ingen tendens till att den vill lossna, men vi har som sagt helt slätt dusch golv.
Syns inte mycket heller
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I vores tidligere Elnagh kom der revner rundt afløbet så vandet løb ud på gulvet, ind under køkkenskabene og ud under sofaen.
Jeg bestilte via dansk forhandler et nyt gulv fra fabrik i Italien.
Løsnede først toppen på dusjen, som var svært.
Derned ned med væggene ikke så svært.
Så skulle det gamle gulv væk, næsten umuligt.
Det var dårlig understøtning som var skyld i sprækken, belatsningen rundt om afløb blev for stort.
Ny understøtning og fugelim så gulv kunne ilægges.
På med væggene, på med toppen. Meget svært.
Da gulvet havde en højere profil i kanten måtte døren til kabinen afkortes, men det gik.
Færdigt arbejdet blev godt
I dag ville jeg ikke gøre det om, men i stedet vende mig til et bilfolieringsfirma. Meget nemmere og billigere.
Kan være at det så skal gøres om efter et par år, men det vil stadig være nemmere og billigere.
 
Toppen