• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av AGM-batteri

F

F.d. 25023

Guest
Jag har bytt till bilen (Carthago) 2 st AGM-batterier för bodelen. Laddaren heter CBE model CB522.

Laddaren har en switch att ställa om för Bly eller GEL-batteri.

Jag kan läsa att laddaren har:
-"Constant voltage holding 13,8V (GEL-batteries) and 13,5V (lead batteries).
- Maximum voltage: 14,3 (Pb-GEL) and 14,1 (Pb-acido)
- Maintenance voltage: 13,8 (Pb-GEL) and 13,5 (Pb-acido)
Allt detta enligt manualen på engelska.

Vilken position skall switchen vara för AGM-batterier?

Läste i en tidigare tråd att "Et AGM batteri lades som et bly-syre, det tåler høyere ladespenning enn gel batterier." (Tack Knut!). Men detta motsägs av manualens ovanstående volt-tal då GEL-läget skulle ge 14,3/13,8V, vilket är mer än bly-lägets 14,1/13,5V....

Tacksam om någon på klubben kan förklara om jag skall ändå ha bly-läget på?

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Skall för söka förklara, men det blir en del upprepningar från tidigare inlägg.
Man måste skilja på dom olika laddfaserna för att förstå det här med laddspänning.

1 laddfasen: bulkladdning och vi har ett ganska tomt batteri, bulkladd då laddas med maximal ström som är konstant 60 amp om det är en 60 amp laddare och en spänning 10.8 volt, nu laddas det så mycket laddaren klarar, laddströmmen är konstant 60 amp spänningen stiger när batteriet fylls med energi,bulkladd tar olika lång tid beroende hur mycket som skall tankas i batteriet, spänningen stiger under hela tankningen, när spänningen nästan nått gasningströskeln 14,4 volt,då avbryts bulkladdningen.
Nu startar laddfas 2 Absortionsladdning nu är spänningen konstant 14,4 volt och skall så vara under hela absortionsladdningen däremot så sjunker nu laddströmmen den börjar gå ner från 60 amp till ca 0-2 amp, när laddströmmen gått ner till 1-2 amp är batteriet i stort sett fulladdat.
Nu skall vi underhållsladda. För att underhållsladda så läggs en spänning på 13,5 volt på batteriet det är för att tvinga på batteriet en svag laddström på 0,5-1 amp kanske (vet inte exakt) det är för att kompensera den självurladdning som alltid pågår.

Om man nu ökar spänningen till 13,8 volt så tvingar du på batteriet kanske 2-4 amp och då tar batteriet skada, det blir varmt och luktar illa om det är ett standardbatteri.

Bulkladdning o absortionsladdning styrs tidsmässigt av laddaren o batteriet, det sköter sig självt om du har en bra laddare.

Underhållsladdning där tvingar du på batteriet en låg laddström genom att lägga på en spänning 13,5 volt, ökar du spänningen tvingar du på mer laddström, å det är dumt det är redan laddat, ökas spänningen så ökar också värmen, gasningströsklen sjunker i takt med att värmen ökar den kan hamna så lågt som vid 13,8 V

Det finns bra och dåliga laddare, husbilar har inte alltid bra laddare, det finns tappar som säljer gamla linjära laddare använd inte dessa.

Moderna laddare har temperatursensor som mäter tempen på batteriet och anpassar laddningen. Jag har sett HB där tempgivaren ligger i batterilådan, sätt den på batterit där den skall vara.

I anita & Jyrkis inlägg står det i laddningsinformationen om underhållsladdning
13,2-13,8 volt max 1 amp obegränsad tid med tillägget vid lägre spänningar.

Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
505
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Laddning av AGM-batteri

Hej igen.

Mina teorier är betydligt enklare än Bosses, som förmodligen är ett proffs inom detta område, mycket intressant läsning.

Jag tror nämligen: ( har haft stora bekymmer tidigare med mina gel batterier och har därmed lärt mig genom den kostsamma vägen. )
Detta med.0,3 volt hit eller dit har nog inte så stor betydelse för livslängd på batteriet, utan det är fas 2 i efterladdningen som är den avgörande faktorn för livslängden för batterierna.

Som de flesta vet så är det en dödsynd att fimpa strömmen till batteriladdaren och sätta på den igen.
Det som händer då är att ELB:en början om sin laddningsprocess, full kräm några minuter sen går den ner i fas 2 i många timmar och sen till sist underhållsladdning.
Så gjorde min gamla Concorde, man kunde höra hur det porlade i gel batterierna under fas 2, ( men så höll de bara i två år.)

Jag tror att gel batterierna blev förstörda på detta sätt, att av gammal vana koppla in strömmen i husbilen oavsett om batterierna behövde laddas eller inte, de förstördes helt enkelt av överladdningen i gel läget.

[FONT=&quot]- Jyrki, nu blev du riktigt förvirrad[/FONT]
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Jag ser nu i Jyrkis inlägg nr 17 att han har optima batterier, som jag skrev i inlägg 6 så innehåller optima mer bly och skall laddas med högre laddspänning 14,7V i bägge laddfaserna och skall underhållsladdas med 13,2-13,8V.

Nu ändras förutsättningarna något eftersom det gäller Optimabattarier och ni använder HB mycket. =GEL-läge på
Känn på batterierna när ni står och har el och har stått still några dar, blir dom varma slå över till BLY-läge

Om ni däremot står i portugal och har laddning via kabel och det är 30 grader varmt och ni står still veckovis då skulle jag gå över till BLY-läge.

Bosse
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Laddning av AGM-batteri

Hei.

Jeg har fått montert en computerstyrt regulator som styrer ladestrømmen fra bilens
dynamo. Den heter "SoftCharger" (myklader), og i følge produsenten vil mine
mangeårige (13 år med HB) problemer med svak batterilading være over.
Slutt på hyppige batteriskift grunnet dårlig lading.

Tok kontakt med en lokal
brannstasjon som fikk montert produktet for 12 år siden. De hadde fortsatt orginalbatteriene i bilene og uten noen startproblemer.

Den er koblet til en 180A dynamo og skal fylle ett 150Ah AGM og ett 100Ah startb.
I tillegg har jeg et 90w solcellepanel. Ladespenningen gikk opp fra 13,5 volt
til 14,3 volt og har hvert oppe i 15,0 volt like etter motorstart.

Om noen av dere flinke medlemmer der ute vil gå inn på www.revnesystem.no
og lese hva det skrives, så er jeg glad for å høre hva dere mener. :)

Beste hilsen fra Atle
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Hej Atle.
Det du fått monterat är en laddningsregulator som styr laddningen från din växelströmsgenerator.

Alla bilar har en växelströmsgenerator under huven, på den sitter laddningsregulatorn, som egentligen borde kallas spänningsregulator, den ser till att spänningen i laddsystemet inte överskrider ett visst värde, lämpligt värde är 14,4 volt, det har vi konstaterat i tidigare inlägg i tråden.

Om man har tomma batterier och skall ha ut mycket ström från generatorn, då orkar inte generatorns utspänning upp till 14,4 volt som då resulterar i att batteriet inte blir fulladdat.

Istället kan man montera (vilket jag tror skett i din bil) en batteriavkännade laddningsregulator/spänningsregulator, det innebär att regulatorns avkänning flyttas från generatorn till batterierna, man kompenserar då spänningsfallet i ledningarna vilket ger bättre och snabbare laddning.
Spänningsregulatorn/laddningsregulatorn har inget med laddningsströmmen att göra.
Laddningsströmmen regleras av växelströmsgeneratorns varvtal.

Bosse
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Hei.

Jeg har fått montert en computerstyrt regulator som styrer ladestrømmen fra bilens
dynamo. Den heter "SoftCharger" (myklader), og i følge produsenten vil mine
mangeårige (13 år med HB) problemer med svak batterilading være over.
Slutt på hyppige batteriskift grunnet dårlig lading.

Tok kontakt med en lokal
brannstasjon som fikk montert produktet for 12 år siden. De hadde fortsatt orginalbatteriene i bilene og uten noen startproblemer.

Den er koblet til en 180A dynamo og skal fylle ett 150Ah AGM og ett 100Ah startb.
I tillegg har jeg et 90w solcellepanel. Ladespenningen gikk opp fra 13,5 volt
til 14,3 volt og har hvert oppe i 15,0 volt like etter motorstart.

Om noen av dere flinke medlemmer der ute vil gå inn på www.revnesystem.no
og lese hva det skrives, så er jeg glad for å høre hva dere mener. :)

Beste hilsen fra Atle

Hej igen.

Vaknade nu kl 04.00 och kunde inte somna om, låg och tänkte på ditt inlägg, det var något som inte stämde, så jag gick upp och läste en gång till.

Har du verkligen en 180A generator/dynamo för att ladda ett 100Ah startbatteri och ett 150Ah bodelsbatteri, du borde ha mera batteri eller mindre dynamo.

Eller är det en ambulans du har som HB.

Godnatt nu har jag tänkt färdigt och skall gå och lägga mej.

Bosse
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Laddning av AGM-batteri

Hei Bosse:)

Takk for ditt svar. Jeg kjører ikke ambulans, selv om bilmodellen brukes til det.

Det er en Mercedes Sprinter 316 2.2/163 hk automat. Årsaken til den kraftige
dynamoen grunnes med et ekstra el.varmeapparat som starter automatisk
ved behov.
Det jeg kan konstatere etter kun kort tids bruk, er at batteriene fylles langt
fortere opp enn før jeg fikk releet montert.

Årsaken til mitt ønske om kraftig dynamo samt SoftCharger regulator ligger i
at vi ofte ligger noen dager uten strømtilkomst i den norske fjellheimen og
dårlige erfaringer med våres tre tidligere bobiler.;)

Beste hilsen fra Atle
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddning av AGM-batteri

Jeg hiver meg også på i denne interessante tråden og som det sies er ikke dette med batteri/batterilading enkelt.
I tråden er det kommet frem at AMG batteri skal lades som GEL og samtidig er det hevdet at AMG skal lades som bly batteri. Spenning og strøm er nevnt og de forskjellige ladingsfasene, ladere og regulatorer, samt generatoren og helt klart at alle kan finne noe som en kan bruke eller sammenfallende med egne oppfattelser/meninger og flere kan være enige eller uenige, men hva er riktig?
Så for å gjøre forvirringen helt komplett kommer jeg med et bidrag også, for jeg synes det er veldig mye som henger i luften og ikke er besvart, eller det er fremsatt påstander som ikke er ordentlig forklart, slik at på den ene side er det riktig, men på den andre side er det feil.
For helt klart er det datablader for batteri og lader som må bestemme hva som er korrekt i det gitte tilfelle. Noen ladere er ferdig med ladeprossesen etter og ha gjennomgått ladefasene, om det er 2, 3, 4 eller 8 er uintresant.
Noen laderen 0 stilles og begynner på nytt på alle ladefasene med instilt tid når spenningen kommer under et vist nivå når man for eksempel benytter er stor forbruker. Andre ladere gir bare den strømmen som trengs og er tilbake og lader batteriet utefra tilstanden på batteriet. De virkelig proffe laderne har DIP brytere slik at en kan stille inn på den batteribanken en har. Andre kjører innstilt ladeprogram og som sagt er det også ladere som analyserer batteriet og stiller seg inn selv.
Batteriet bestemmer selv hvor mye strøm det vil ta imot, men selvsagt kan en tvinge på mer og det er skadelig for batteriet. Så like viktig som og lese datablad for lader er det og lese datablad for battri og ha lader som passer til batteriet. For helt klart er det like skadelig med feil lader som feil spenning.
De fleste ladere står det jo på hvor store batteri det kan lade og det er jo utifra det det faste ladeprogrammet fasene er bestemt. Setter man inn et annet batteri bli ladefasene feil og batteriet får feil ladning.
Tommelfinger regelen er at laderen må gi minst 10% av batterikapasiteten i ladestrøm og maks 20-30%.
Så hva trådstarter skal sette laderen på vil jeg mene at det er like viktig hvor stor lader han har i forhold til batterikapasiteten. Slik at den ene stillingen kan være like riktig som den andre alt bestemt av batteriet. Nå tåler Optima en del juling og GEL innstillingen kan virke som den mest riktige i dette tilfelle?
Spenningsregulatoren som bringes inn er bare en måte og lade batteriene som er tilnærmet lik det en 230V lader gjør. Ikke noe orginalt ladeanlegg i kjøretøy er i stand til og lade batteriene like riktig som en moderne 230V lader. Dette fordi når feltstrømmen på generatoren synker lader generatoren med mindre A, mens en av fordelene med 230V laderen er at A kan holdes rimlig konstant selv om spenningen stiger. Soft Chargeren finner jeg for lite data på til å kunne utale meg om, men jeg tror ikke den er så effektiv at en kan benytte seg av alle 180A til ladning av batteriene, men en har mer til forbruk.
Ctek har tatt konsekvensen av det til sin DCDC lader på 20A til og benytte den sammen med en ByPas slik at en kan når batteriet er villig til å ta imot mer en de 20A DCDC laderen gir kan gjøre det.
Dette var mitt forvirrende bidrag om et vanskelig og interessant tema, som vel ikke alltid har noe fasitsvar da det er så mange løse parametre som må være på plass før en kan gi det mest korrekte svaret.
 
Toppen