• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av AGM-batteri

F

F.d. 25023

Guest
Jag har bytt till bilen (Carthago) 2 st AGM-batterier för bodelen. Laddaren heter CBE model CB522.

Laddaren har en switch att ställa om för Bly eller GEL-batteri.

Jag kan läsa att laddaren har:
-"Constant voltage holding 13,8V (GEL-batteries) and 13,5V (lead batteries).
- Maximum voltage: 14,3 (Pb-GEL) and 14,1 (Pb-acido)
- Maintenance voltage: 13,8 (Pb-GEL) and 13,5 (Pb-acido)
Allt detta enligt manualen på engelska.

Vilken position skall switchen vara för AGM-batterier?

Läste i en tidigare tråd att "Et AGM batteri lades som et bly-syre, det tåler høyere ladespenning enn gel batterier." (Tack Knut!). Men detta motsägs av manualens ovanstående volt-tal då GEL-läget skulle ge 14,3/13,8V, vilket är mer än bly-lägets 14,1/13,5V....

Tacksam om någon på klubben kan förklara om jag skall ändå ha bly-läget på?

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17148

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Om du inte är säker, ställ in de lägre värdena. Då kanske du inte laddar fullt, men du förstör inte accarna. 13.8 låter högt för GEL, har mina på 13.6.
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Laddning av AGM-batteri

Hej.
Köpte mina på batterilagret och där sa de att de ska laddas som ett bly batteri.
Och om jag minns rätt så har jag läst det i någon tråd här tidigare.

Hej.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Ett AGM-batteri skall laddas med 2,4-2,45 V/cell alltså 14,4 till 14,7 volt, underhållsladdas med en konstant spänning på 13,2 till 13,8 volt.
Det finns vissa AGM-batterier som innehåller mer bly typ Optima eller Maxxima dessa skall laddas med 14,7 volt och underhållsladdas med 13,4 till 13,8 volt.

Bosse
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av AGM-batteri

Hej Jyrki

Grattis till din nya bil, du får gärna lägga in bilder på den, skall bli kul se en specialbeställd Carthago.

Frågan du ställer har diskuteras i många inlägg med varierande meningar.
Många påstår att skillnaderna i laddspänningarna mellan batterityperna har stor betydelse för batteriernas livslängd, men så är inte fallet.
Den stora skillnaden som inte framgår av din laddare är olikheterna i laddnings-tiden.

Med inställning på Gel efterladdas batteriet i 8 timmar med 80% av laddarens kapacitet.
Med syra eller AGM inställning bara 1 timme, därefter går laddaren ned i bägge fallen till underhållsfasen.

Alltså, dina AGM batterier skulle inte bli långlivade om du ställer in laddaren på Gel typ, de skulle koka bort.

Bifogar ett illustrerande diagram som Limes tidigare har lagt in.
 

Bilagor

  • Laddförlopp.jpg
    Laddförlopp.jpg
    62,6 KB · Visningar: 83

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Laddning av AGM-batteri

När jag för 2 år sen köpte bilen hade den Exide AGM troligen från fabriken inställt på gel. Blev osäker när jag läste här om laddnings inställning så jag fråga Exide importören vad det skulle vara för inställning de meddela gel o samma sade försäljaren alla andra nya bilarna hade samma. Det var för 2 år sen o jag lämna inställningen som det var vid leverans. Jag kör året runt o på vintern flera resor i månaden, bilen är kopplad till el nätet för att golv värmens skull mest hela tiden.
Nu igen så får man fundera är det ok eller skall det vara på bly, tillsvidare fungerar batteriet perfekt undrar nu hur länge det tar förrän den kokar bort.

Att koppla på bly är ju enkelt men men undrar nog ännu, det är en EBL 208 S E.

Senast det skrevs(ca 2 år sen) så tolkade jag att det är gel som det skall vara o allt fungerar som det skall en natt i -20 inga problem utan el med 1 st. batteri även titta TV.

Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Detta med batteriladdning är inte lätt, nästan alla förslag är rätt beroende på vilken laddningsfas som menas. Om man delar upp laddningen i 3 steg (nya laddare har upp till 6 steg) 1/bulkladdning då skall laddspänningen vara 14,4 v för alla batterityper, GEL,AGM samt öppna batterier (startbatteri). 2 Absortion samma här 14,4 v samtliga batterityper.
Det enda batteritypen som man i steg 1 och 2 kan och bör ladda med något högre laddspänning är AGM, anledningen är att AGM-batt ofta har högre syravikt och bör ha en laddspänning upp till 14,7 v. Steg 3 underhållsladdning här skiljer det på laddspänningen
startbatt som vi kallar öppet och AGM skall 13,5v mens GEL skall vara 13,8v.
Jag skrev tidigare att AGM-batt skall laddas med 14,4-14,7v vilket stämmer, varje cell skall laddas med 2,4-2,45v.
Gasningsspänningen är temperaturberoende och varierar med ca 0,3v för var tionde grad, på grund av temperaturberoendet varierar tröskelspänningen för gasning mellan 13,8v vid 50 gr C och 15,0v vid 0gr C.
För att svara på Anita & Jyrkis fråga så är det blyläget som är för öppna batt som skall användas till AGM.
Läs det som Wizard hänvisar till, CTEKs hemsida har också mycket om batteri & laddning.

Bosse
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av AGM-batteri

Så vitt jag vet laddas alla bly batterier enligt CC/CV (Constant Current/ Constant Voltage) Ampéren hålls konstant fram till att förbestämt volttal uppnås (beroende på batterityp) därefter går den in i fas två där volltalet hålls konstant medan Ampéren sjunker till förutbestämt tal där batteriet är fulladdat. Efter de två huvudfaserna kan olika underhållsladdningar finnas (typ puls etc).

Det enda som bör skilja är strömstyrka (antal "C" beroende på batteriets kapacitet och typ) samt slutvolttal (efter batteriets kemi).

Peter :)
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

WOLW66 Förstår inte vad du vill med ditt inlägg, sen dom primärswitchade laddarna kom på 90-talet så laddas blybatterier enligt CC/CV, något annat har inte sagts i denna tråd.

Förstår inte heller vad du menar med nästa rad.

Det enda som bör skilja är strömstyrka (antal "C" beroende på batterikapacitet och typ) samt slutvolttal ( efter batteriets kemi)

Bosse
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av AGM-batteri

WOLW66 Förstår inte vad du vill med ditt inlägg, sen dom primärswitchade laddarna kom på 90-talet så laddas blybatterier enligt CC/CV, något annat har inte sagts i denna tråd.

Förstår inte heller vad du menar med nästa rad.

Det enda som bör skilja är strömstyrka (antal "C" beroende på batterikapacitet och typ) samt slutvolttal ( efter batteriets kemi)

Bosse

"Detta med batteriladdning är inte lätt, nästan alla förslag är rätt beroende på vilken laddningsfas som menas. Om man delar upp laddningen i 3 steg (nya laddare har upp till 6 steg)" Citat dig själv. Själva laddningen sker i två faser, CC/CV :)

1C på ett 50Ah batteri är 50A. Mycket mer vill man inte ladda Bly/syra. LiFePO4, och moderna LiPo kan laddas bortåt 5C (5ggr sin egen kapacitet).

Peter :)
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Nu fattar jag, givetvis laddning sker bara i 2 faser bulk o absortion, dom andra faserna är för att hjälpa batteriet att ta emot eller behålla laddning.
Så kan de bli när man inte uttrycker sej korrekt.

Här kommer en bra historia som passar bra här och nu.

Det skedde i bank mitt på dan, en maskrad rånare med k-pist rusade in på banken, skrek detta är ett rån ner på golvet allihop, alla slängde sej ner på golvet utom en äldre gråhårig man som tog nacksving på rånaren, höll fast tills polisen kom.
Detta uppmärksammades av tv och tidningar som interjuvade mannen, du som är pensionär hur vågade du, som specialagent gjorde jag bara min plikt, då sa hustrun men Gustav inte special agent du är senil dement.

Bosse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av AGM-batteri

Detta med batteriladdning är inte lätt, nästan alla förslag är rätt beroende på vilken laddningsfas som menas. Om man delar upp laddningen i 3 steg (nya laddare har upp till 6 steg) 1/bulkladdning då skall laddspänningen vara 14,4 v för alla batterityper, GEL,AGM samt öppna batterier (startbatteri). 2 Absortion samma här 14,4 v samtliga batterityper.
Det enda batteritypen som man i steg 1 och 2 kan och bör ladda med något högre laddspänning är AGM, anledningen är att AGM-batt ofta har högre syravikt och bör ha en laddspänning upp till 14,7 v. Steg 3 underhållsladdning här skiljer det på laddspänningen
startbatt som vi kallar öppet och AGM skall 13,5v mens GEL skall vara 13,8v.
Jag skrev tidigare att AGM-batt skall laddas med 14,4-14,7v vilket stämmer, varje cell skall laddas med 2,4-2,45v.
Gasningsspänningen är temperaturberoende och varierar med ca 0,3v för var tionde grad, på grund av temperaturberoendet varierar tröskelspänningen för gasning mellan 13,8v vid 50 gr C och 15,0v vid 0gr C.
För att svara på Anita & Jyrkis fråga så är det blyläget som är för öppna batt som skall användas till AGM.
Läs det som Wizard hänvisar till, CTEKs hemsida har också mycket om batteri & laddning.
Bosse

Men enligt Tudors dokument skall AGM-batterier laddas i GEL-läge med lägre spänning för att undvika syraförlust.
???????????????????
//W
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Tack allihopa!

Fast jag vet inte än vilket är rätt eller fel..... Verkar finnas olika fakta lite överallt.
Batterierna är Optimas YellowTop. Hittade följande om laddning på deras hemsida:
___________________________________________________________________
[FONT=arial, sans-serif]Laddningsinformation


[FONT=Arial, Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vi rekommenderar att du följer följande laddningsinstruktioner för att garantera en lång batterilivslängd (använd alltid en spänningsreglerad laddare med spänningsbegränsningen inställd enligt beskrivningen nedan)[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]OPTIMA® YellowTop
Dessa batterier är kombinationsbatterier (dual purpose). De är utformade för motorstart och cykliska tillämpningar (omväxlande i- och urladdningar) samt användning i fordon med strömkrävande utrustning.

Rekommenderad laddning:

Växelströmsgenerator:
13.65 - 15,0 volt, ingen strömbegränsning.

Batteriladdare:
13,8 - 15,0 volt, max 10 ampere, cirka 6-12 timmar.

Cykliska tillämpningar:
14,7 volt, ingen strömbegränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F). När strömstyrkan sjunker under 1 ampere, avsluta laddningen med konstant strömstyrka på 2 ampere under 1 timme.

Snabbladdning:
Maximal spänning: 15,6 volt (reglerad).
Maximal strömstyrka: Ingen begränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F).
Maximal laddningstid: Ladda tills strömstyrkan sjunker under 1 ampere.

Underhållsladdning:
13,2 - 13,8 volt, max strömstyrka 1 ampere, obegränsad tid (vid lägre spänningar).

Observera att alla rekommendationer måste följas noggrant. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]_________________________________________________________________________[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag tror att jag skall använda GEL-läget, då det enligt laddarens information ger mer Volt.[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Hoppas att det blir rätt.[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]hälsning[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]jyrki[/FONT]
[/FONT]
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Jag har läst de Tudor dokument som du länkat till, jag kommer inte till samma slutsats som dej, men det kan bero på att jag inte vet vilken laddningsfas du menar.
Det är svårt för att inte säja nästan omöjligt att få optimal laddning i en husbil, det blir en kompromiss hur man än gör.
Den mesta laddningen sker under de två första laddfaserna som kallas för bulk och absortionsladdning, under bulkladdning försöker man ladda med maximal ström upp till en spänning då batteriet börjar gasa, den spänningen skall vara 14,4V oavsett om det gäller GEL, AGM eller öppet batteri=standardbatteri kallas också fritt ventilerat batteri.
Nästa laddfas absortion då hålls spänningen på en konstant nivå och allt eftersom batteriet blir uppladdat sjunker strömmen, spänningen hålls alltså konstant, och även här gäller 14,4V för GEL, AGM och standardbatteri.
Om allt har fungerat optimal har nu samtliga batterityper GEL,AGM o standardbatt tagit emot 80-95% av sin energi.
Vissa battladdare har efter dessa två laddfaser ett steg där man med hjälp av överladdning upp till 15-16V vill röra om i batteriet, detta är bra endast för standarbatterier så inte dessa sulfaterar och det sker en utjämning av laddningen mellan cellerna, däremot är det inte bra för GEL eller AGM men det sker under ganska kort tid så det är inte så farligt, AGM tål högre spänning än GEL och klarar då överladdningen bättre.
Nästa laddfas är underhållsladdning.
Standardbatteri skall underhållsladdas med 13,5V
AGM skall underhållsladdas med 13,5V
AGM optima + maxxima laddas med 13,6V
GEL skall underhållsladdas med 13,8V

Det är underhållsladdningen som avgör vilket läge batteriladdaren skall stå på.
Används inte HB på vintern och står på laddning med laddaren på GEL-läge och har standardbatt så gasar/kokar batterierna. INTE BRA

Eftersom det inte finns AGM läge på de flesta laddare så bör man välja standardläge för AGM batterier, det är inte optimalt men det är här man får kompromissa och välja det som i allafall inte skadar batteriet.

Det är viktigt att undvika gasning i GEL och AGM batterier eftersom dom har mindre mängd elektrolyt och inte kan efterfyllas.

Om man bor i HB eller använder HB jämt så funkar det ganska bra att ha AGM och laddaren på GEL läge, det underhållsladdar inte när bilen används. AGM är ganska tåliga och tål högre laddspänning än GEL.

Det blir aldrig 100 % riktigt när det gäller husbilar, man får välja det som passar bäst utifrån hur bilen används vilken laddare och vilken batterityp man har.
Det är spänningen V som får batteriet att gasa/koka vid underhålleladdning.

Bosse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av AGM-batteri

Vissa battladdare har efter dessa två laddfaser ett steg där man med hjälp av överladdning upp till 15-16V vill röra om i batteriet, detta är bra endast för standarbatterier så inte dessa sulfaterar och det sker en utjämning av laddningen mellan cellerna, däremot är det inte bra för GEL eller AGM men det sker under ganska kort tid så det är inte så farligt, AGM tål högre spänning än GEL och klarar då överladdningen bättre.
Nästa laddfas är underhållsladdning.
Standardbatteri skall underhållsladdas med 13,5V
AGM skall underhållsladdas med 13,5V
AGM optima + maxxima laddas med 13,6V
GEL skall underhållsladdas med 13,8V

Det är underhållsladdningen som avgör vilket läge batteriladdaren skall stå på.
Används inte HB på vintern och står på laddning med laddaren på GEL-läge och har standardbatt så gasar/kokar batterierna. INTE BRA

Eftersom det inte finns AGM läge på de flesta laddare så bör man välja standardläge för AGM batterier, det är inte optimalt men det är här man får kompromissa och välja det som i allafall inte skadar batteriet.

Det är viktigt att undvika gasning i GEL och AGM batterier eftersom dom har mindre mängd elektrolyt och inte kan efterfyllas.

Om man bor i HB eller använder HB jämt så funkar det ganska bra att ha AGM och laddaren på GEL läge, det underhållsladdar inte när bilen används. AGM är ganska tåliga och tål högre laddspänning än GEL.

Det blir aldrig 100 % riktigt när det gäller husbilar, man får välja det som passar bäst utifrån hur bilen används vilken laddare och vilken batterityp man har.
Det är spänningen V som får batteriet att gasa/koka vid underhålleladdning.

Bosse

Citat från Ceteks hemsida:

.............. har AGM-batterier ofta lite högre syravikt. Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning.

Sedan förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Du skriver:
AGM är ganska tåliga och tål högre laddspänning än GEL. Samt: AGM tål högre spänning än GEL och klarar då överladdningen bättre.
Ändå rekommmenderar du laddningsläge för standardbatterier som ger en lägre spänning.
Dessutom inträder ju inte gasning förrän vid 14,4 V (20°C) så det bör inte vara några problem med 13,8 V som underhållsläddning?

Det här kanske är en tvist om påvens skägg, men det är alltid kul att diskutera olika synpunkter. :)
Jerry
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Laddning av AGM-batteri

Hej,

Tack Bosse o Monica, en bra beskrivning av laddningsproblematiken!

Dock bör kanske påpekas att alla värdena gäller för batterier som är 20 grader. När ett batteri blir varmare, då gasar batteriet vid en lägre spänning. (Batteriet blir också varmt av att laddas!)

För att ha marginal mot gasning, så har jag ställt ner laddspänningen från 14.4 V till 14 V och det verkar fungera bra. Batteriet tycks bli fulladdat även vid denna spänning, men det tar längre tid!

Ett annat sätt är att vid batteripolen fästa en temperaturgivare som styr regulatorns laddningsspänning (om regulatorn har ingång för en sådan.)

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen