F
F.d. 25023
Guest
Jag har bytt till bilen (Carthago) 2 st AGM-batterier för bodelen. Laddaren heter CBE model CB522.
Laddaren har en switch att ställa om för Bly eller GEL-batteri.
Jag kan läsa att laddaren har:
-"Constant voltage holding 13,8V (GEL-batteries) and 13,5V (lead batteries).
- Maximum voltage: 14,3 (Pb-GEL) and 14,1 (Pb-acido)
- Maintenance voltage: 13,8 (Pb-GEL) and 13,5 (Pb-acido)
Allt detta enligt manualen på engelska.
Vilken position skall switchen vara för AGM-batterier?
Läste i en tidigare tråd att "Et AGM batteri lades som et bly-syre, det tåler høyere ladespenning enn gel batterier." (Tack Knut!). Men detta motsägs av manualens ovanstående volt-tal då GEL-läget skulle ge 14,3/13,8V, vilket är mer än bly-lägets 14,1/13,5V....
Tacksam om någon på klubben kan förklara om jag skall ändå ha bly-läget på?
hälsning
jyrki
Laddaren har en switch att ställa om för Bly eller GEL-batteri.
Jag kan läsa att laddaren har:
-"Constant voltage holding 13,8V (GEL-batteries) and 13,5V (lead batteries).
- Maximum voltage: 14,3 (Pb-GEL) and 14,1 (Pb-acido)
- Maintenance voltage: 13,8 (Pb-GEL) and 13,5 (Pb-acido)
Allt detta enligt manualen på engelska.
Vilken position skall switchen vara för AGM-batterier?
Läste i en tidigare tråd att "Et AGM batteri lades som et bly-syre, det tåler høyere ladespenning enn gel batterier." (Tack Knut!). Men detta motsägs av manualens ovanstående volt-tal då GEL-läget skulle ge 14,3/13,8V, vilket är mer än bly-lägets 14,1/13,5V....
Tacksam om någon på klubben kan förklara om jag skall ändå ha bly-läget på?
hälsning
jyrki
Senast redigerad av en moderator: