Du har helt rätt Olof. Vi är i en fas där omställningen sker snabbt och många aktörer är ute för att "trygga sin framtid". Grunden i dag är att staten "subventionerar" elbilar enormt. Förutom direkt betalning på 70.000:- per såld ny elbil så avstår de skatten på el som fordonsdrivmedel. Detta kommer som någon påpekar inte att fungera länge till eftersom staten behöver varenda krona av sina skatteintäkter. Det troliga är att vi får en ny vägskatt som är baserat på ett grundbelopp med ett rörligt tillägg baserat på användning och körsträcka.
Om vi tittar i närtid så finns det företag som på klassiskt manér försöker bygga upp dominerande ställning för att "tygga" sin affärsframtid. I inget fall gäller "självkostnadspris" utan man använder existerande metoder och modeller. Då är det vad marknaden accepterar som gäller. Många bilister som går över till elbilar är vana vid ett pris kring 12 - 15:- milen. När de kommer till en laddstation efter vägen där snabbladdning kostar 18:- milen så ryggar de men när de läser vidare att om de ansluter sig som kund till affärskedjan så blir priset 8 - 10:- per mil. Känner ni igen det (rödpris eller black friday syndromet)?
Pengarna som företagen tar in i denna snedvridna marknadssituation använder de till att snabbt investera och bygga ut för att bli aktörer som kommer dominera marknaden framöver (till lägre priser).
Men trots allt kan man se en ljusning för om inte staten med skatter saboterar marknaden så kommer "hemma-el" vara billigare och begränsa möjligheterna för hur höga elpriser som helst.
En annan trolig utveckling är att Stora köpcentra, Biltema, IKEA med flera likt "korv med bröd för fem kronor" kommer tillhandahålla el till vettig kostnad. Hur camping- och ställplatser kommer göra blir intressant att följa.
Generellt kan man nog räkna med en större konkurrens på elpriset bland företag som tillhandahåller el för laddning av bilar jämfört med fossila drivmedel.
Summa summarum - det lönar sig alltid att räkna på vad saker kostar.