Ladda elbilen dyrare än att tanka fullt - när du är ute på resa

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.301
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Läste igår om en undersökning, i USA, om elbilar och laddhybrid er.
När det var dags att byta bil för en med laddhybrid så valde över 20% att köpa en fosilbil istället.
Motsvarande för elbilsägare var typ 18% och Tesla ägare något mindre.
Svaret från de flesta var att det var för dyrt och fanns för få laddplatser....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
4.417
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Om man beskattar allt som har med transport att göra så kommer man snart fram till att det är omöjligt att bo någon annanstans än där man jobbar och likadant med släkten vill man träffas ska man bo i närheten.
Så växte jag upp med farfar och farmor tvärs över gatan och ett antal släktingar på samma gård eller gården bredvid.
Att fullständigt ställa om tar tid och det är inte lätt att få tillbaka det som varit på ont och gott.
Bilen har inneburit en massa dåligt, har ett antal bekanta som inte längre lever.
Mycket har ju varit bra friheten t.ex. som med en motorcykel blir maximerad.
När vi nu tydligen börjar närma oss vägs ände så är det i första hand inte miljön som styr i varje fall inte där vi bor. Det handlar mycket om bilindustrin där alla bilar ser nästan likadana ut, så det behövs något nytt som lockar.
Finns det egentligen någon riktig undersökning om vad som är bäst?
Har man verkligen inte lyckats utveckla förbränningsmotorn radikalt eller finns det andra krafter bakom?
Kan man inte ta en genväg för framdrivningen är man tvungen att ta omvägen via ett kraftverk en massa mil borta.
Litiumjon batterier är ingen lösning bara ett steg som via blybatterier nickel kadmium och nickel hydrid . Sen kom varianter litium polymer litium jon osv. men det är ju bara bränsletanken egentligen.
Man måste fortfarande fylla den med el.
solpaneler fungerar ju när solen skiner men har en bedrövlig verkningsgrad. Jämför man med en solpanel som tar tillvara värmen så handlar det om inte många procent.
Det vet väl alla att farmor anka hade en elbil som faktiskt fanns i verkligheten.
Vad är egentligen nytt? Elektroniken är ny som behövs för att styra om likström till växelström osv Magneterna i motorn är nya neodym magneter som egentligen revolutionerat elmotorn för batteridrift. Ungefär så.
Min enda ide är stora fält med oljeproducerande växter och en dieselmotor som direkt kan användas för detta bränsle utan att ta omvägen till ett raffinaderi. Borde fungera men näringslivet och politiker kommer aldrig att tillåta detta eftersom det handlar om pengar, pengar är roten till allt ont och så är det.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.301
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Jag pratade med en ingenjör på Volvo personvagnar häromdagen.
Han sa att alla tillverkare spurtar för att få ut elbilar nu och det är inte enbart klimatet.
En stor del ligger i servicedelen.
Hur många små verkstäder och hemmapulare kommer kunna serva bilen när allt blir el?
Kanske om 25-30år men då väljer man att tillverka nya saker.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
4.417
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Tror inte folk utan utbildning och dyra instrument kommer att få serva en elbil eftersom det handlar om farlig spänning.
Blir nog problem med skroten också man måste ha tillstånd och utbildning och utrustning för att skrota en elbil. Liksom nu kommer det säkert att finnas relativt nya och fina bilar som skrotas för något elfel som är för dyrt att åtgärda.
Förmodligen måste man sen vara uppkopplad till inernet med ett konto där elbilen ska uppdatera mjukvaran och där den stannar om man inte betalar flera tusen kr på en auktoriserad verkstad för ett fingerat fel.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2022
Förmodligen måste man sen vara uppkopplad till inernet med ett konto där elbilen ska uppdatera mjukvaran och där den stannar om man inte betalar flera tusen kr på en auktoriserad verkstad för ett fingerat fel.
Det går så bra att fixa redan nu, om det skulle vara så att det gick att komma undan med det i längden. Men med tillräckligt mycket sw på för många ställen så behöver inga extra fel läggas in... o_O
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
394
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2021
Hej !
El är inte ett bränsle och kan därför inte jämföras med bensin eller dieseldrift. Förlusterna uppstår vid genereringen av el och är då ganska lika som för fossil drift. Ca 80% av den globala el-genereringen har fossilt ursprung kol,olja och gas. dvs generering som sker kontrollerat. Sekunda el från sol och vind kan vara ett komplement men måste kombineras med motsvarande andel reservkraft.
En annan viktig aspekt är en anläggnings förmåga att påverka frekvensen, denna förmåga är i stort sett obefintlig vid sekunda el-generering. Stora vindkraftparker måste alltså kombineras med tillexempel gasturbiner för att kompensera vid dåliga vindförhållanden. Därav Rysk naturgasexport till ex-vis Tyskland.
Fordonstillverkare har tvingats investera stora summor i renare motorer för att möta de krav som med rätta ställs av krävande kunder. Det måste ur deras synpunkt vara en stor lättnad när man kan komma runt alla miljö & klimatproblem genom att förse fordonen med el-motorer och låta andra ta hand om eventuella miljö & klimatproblem. Att deras produkter dessutom åtnjuter skattesubventioner är ju nästan för bra för att vara sant.
Om det tillslut renderar i klimatfördelar är det ingen som med säkerhet kan påstå, det kommer att visa sig när vi vet hur många batterier en el bil behöver under sin tekniska livslängd, samt hur utvinning av nödvändiga mineraler sker.
BBa
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
19.231
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Erfaring fra Australia viser at batteri i nettet er mye raskere til å justere frekvensen på nettet enn fosilkraftverkene. Batteriet i Hornsdale i South Australia nedbetalte seg selv på under 2 år på just frekvens stabilisering av nettet. Eksempel på dette var da et kullkraftverk nord i Queensland falt ut og batteriet kompenserte for dette på under ett sekund mens et gasskraftverk som kjøre på tomgang bruker noen minutter og et kullkraftverk under drift kan klare å ta inn igjen utfallet i løpet av omlag 10 minutter. De første 2 årene var kontraktkraften fra batteriet kun 20% og resten ble benyttet til frekvens og spennings stabilisering. I dag er det mange store batterier rundt i Australia som for South Australia sørger for at de benytter sol og vind for over 90% av strømforsyningen. Og dette er til tross for at den føderale regjering sponser kull og gass kraft! For hele Australia er det bare om dagen at sol og vind står for største delen av kraftforsyningen, men solkraft andelen vokser veldig raskt og sørger for at spotprisen på el til tider er under null - noe batteriene utnytter til fulle. El sol+batteri installasjon ved et universitet i Queensland forsyner universitetet med den kraft de trenger og går med overskudd da de har spotpris avtale så de suger støm fra nettet ved negativ pris og selger til nettet ved høy pris. Med de har ikke frekvens stabiliserende avtale.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
5.492
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022
Hemma är det gratis tack vare solpaneler på hustaket som ger mig laddning för 2500 mil. Kör bara ca 1500 mil per år.

Om du inte laddat för 2500 mils körning, hade du kunnat sälja den elen – fetta under förutsättning att du har en överproduktion. Om den egna produktionen inte räcker till den egna förbrukningen, hade du behövt köpa mindre "kompletteringsel" från elbolaget om du inte laddat elbilen.

"There is no such thing as a free lunch."

Pålle
 
Senast ändrad:

didner21

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31614
Medlemskap
2021
Du har helt rätt Olof. Vi är i en fas där omställningen sker snabbt och många aktörer är ute för att "trygga sin framtid". Grunden i dag är att staten "subventionerar" elbilar enormt. Förutom direkt betalning på 70.000:- per såld ny elbil så avstår de skatten på el som fordonsdrivmedel. Detta kommer som någon påpekar inte att fungera länge till eftersom staten behöver varenda krona av sina skatteintäkter. Det troliga är att vi får en ny vägskatt som är baserat på ett grundbelopp med ett rörligt tillägg baserat på användning och körsträcka.
Om vi tittar i närtid så finns det företag som på klassiskt manér försöker bygga upp dominerande ställning för att "tygga" sin affärsframtid. I inget fall gäller "självkostnadspris" utan man använder existerande metoder och modeller. Då är det vad marknaden accepterar som gäller. Många bilister som går över till elbilar är vana vid ett pris kring 12 - 15:- milen. När de kommer till en laddstation efter vägen där snabbladdning kostar 18:- milen så ryggar de men när de läser vidare att om de ansluter sig som kund till affärskedjan så blir priset 8 - 10:- per mil. Känner ni igen det (rödpris eller black friday syndromet)?
Pengarna som företagen tar in i denna snedvridna marknadssituation använder de till att snabbt investera och bygga ut för att bli aktörer som kommer dominera marknaden framöver (till lägre priser).
Men trots allt kan man se en ljusning för om inte staten med skatter saboterar marknaden så kommer "hemma-el" vara billigare och begränsa möjligheterna för hur höga elpriser som helst.
En annan trolig utveckling är att Stora köpcentra, Biltema, IKEA med flera likt "korv med bröd för fem kronor" kommer tillhandahålla el till vettig kostnad. Hur camping- och ställplatser kommer göra blir intressant att följa.
Generellt kan man nog räkna med en större konkurrens på elpriset bland företag som tillhandahåller el för laddning av bilar jämfört med fossila drivmedel.
Summa summarum - det lönar sig alltid att räkna på vad saker kostar.
IKEA erbjuder gratis laddning för 4 bilar i Västerås
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.301
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Läste om en kvinna (som inte hade möjlighet att ladda hemma) som i princip verkligen körde gratis med sin elbil.
Hon tillät sig köra omvägar och ta längre raster och laddade enbart på gratisplatser.
Så det går om man är om sig och kring sig men frågan är om man orkar det i långa loppet...
 

Ulf & Marie

HBK Medlem
Inlägg
927
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2021
Läste om en kvinna (som inte hade möjlighet att ladda hemma) som i princip verkligen körde gratis med sin elbil.
Hon tillät sig köra omvägar och ta längre raster och laddade enbart på gratisplatser.
Så det går om man är om sig och kring sig men frågan är om man orkar det i långa loppet...
Nä man ska ju hinna jobba också ;)
 

Kirsholm

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
25603
Medlemskap
2021
Läste om en kvinna (som inte hade möjlighet att ladda hemma) som i princip verkligen körde gratis med sin elbil.
Hon tillät sig köra omvägar och ta längre raster och laddade enbart på gratisplatser.
Så det går om man är om sig och kring sig men frågan är om man orkar det i långa loppet...
Ja men du vet Bäckis, jag kan lägga ut hur mycket som helst för att handla på extrapris.
 

knarrevik

HBK Medlem
Inlägg
17.764
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2021
Om du inte laddat för 2500 mils körning, hade du kunnat sälja den elen – fetta under förutsättning att du har en överproduktion. Om den egna produktionen inte räcker till den egna förbrukningen, hade du behövt köpa mindre "kompletteringsel" från elbolaget om du inte laddat elbilen.

"There is no such thing as a free lunch."

Pålle
Jag säljer redan överskottet via elmätaren
 

olall

HBK Intresserad
Inlägg
19
Kommun
Norrbotten
Men, som jag skrev, om du inte hade laddat din elbil på din solcellsel, hade du kunnat sälja ett ännu större överskott. Alltså har du inte "gratis" laddning – i varje fal inte enligt mitt sätt att se på ekonomin.

Pålle
Gratis är det inte för solcellerna kostade en slant vid montering.
Så en avskrivning på x antal år får man räkna på.
 
Toppen