Hej !
El är inte ett bränsle och kan därför inte jämföras med bensin eller dieseldrift. Förlusterna uppstår vid genereringen av el och är då ganska lika som för fossil drift. Ca 80% av den globala el-genereringen har fossilt ursprung kol,olja och gas. dvs generering som sker kontrollerat. Sekunda el från sol och vind kan vara ett komplement men måste kombineras med motsvarande andel reservkraft.
En annan viktig aspekt är en anläggnings förmåga att påverka frekvensen, denna förmåga är i stort sett obefintlig vid sekunda el-generering. Stora vindkraftparker måste alltså kombineras med tillexempel gasturbiner för att kompensera vid dåliga vindförhållanden. Därav Rysk naturgasexport till ex-vis Tyskland.
Fordonstillverkare har tvingats investera stora summor i renare motorer för att möta de krav som med rätta ställs av krävande kunder. Det måste ur deras synpunkt vara en stor lättnad när man kan komma runt alla miljö & klimatproblem genom att förse fordonen med el-motorer och låta andra ta hand om eventuella miljö & klimatproblem. Att deras produkter dessutom åtnjuter skattesubventioner är ju nästan för bra för att vara sant.
Om det tillslut renderar i klimatfördelar är det ingen som med säkerhet kan påstå, det kommer att visa sig när vi vet hur många batterier en el bil behöver under sin tekniska livslängd, samt hur utvinning av nödvändiga mineraler sker.
BBa