• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långtradartrafik

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Långtradartrafik

18 meter är för utlands trafik 24 meter är den normala längden i Sverige för 25,25 meter gäller endast att själva dragkopplingen ska vara godkänd för det ekipaget.

/ Claes

Alldeles korrekt. Ute i Europa och Norge har 18 m varit maxgräns för lastbilar.
Sverige 24 m och Finland 22 m. När vi gick med i EU skulle 18 m även gälla i Sverige,

Men kloka huvuden påtalade att om vi gjorde så skulle det öka antalet lastbialar på våra vägar just för att en tralier med 13-12.5 meter lastyta tar mindre gods än en bil och släp på 24 meter med 7m bilflak + 12-13 lastmeter på släpet.

Nu har detta spruckit för att utlädnska ekipage oftast då dessa 18m trailer kör olagliga inrikestransporter i Sverige. Det är en stor osak till att Lasbilar har ökat på våra vägar plus att lagren numera ligger just ute på vägen och skall levereras "Just i Time".
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Om jag har förstått rätt skall alla delar i tradaren ha godkända ABS bromsar också, sedan finns det en massa ytterligare regler som skall vara uppfyllda?

Nu förutsatte jag att det på fordonet fanns ABS - EBS och att det går att koppla i hop så det inte överstiger 25,25 meter sen är det bara å åk.

/ Claes
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Långtradartrafik

Jag var på ett transportseminarium för ett par månader sedan och det är tydligen så att det är stambanan som är problemet, det finns helt enkelt inga tidsluckor där man kan stoppa in fler tågset.
Regeringar både nu och förr har underlåtit att satsa pengar på underhåll och utbyggnad av järnvägsnätet och nu sitter vi med facit ihand.
I början av 90-talet bedrev ett Bilspeditionåkeri sin norrlandstrafik med lösflak i Värnamo, en lastbil lastade flaket och sedan lyftes det på en järnvägsvagn för transport till Luleå där flaket lyftes på en lastbil igen för lossning och lastning.
Efter några år lades satsningen ned eftersom det var för dyrt att skicka på järnväg, hur kan det vara möjligt att det är billigare att skicka en långtradare till norrland på väg istället för på järnväg där ett tåg kan dra med sig ett 30 tal vagnar med gods ??

Det har med flexibilitet att göra. Tåget måste gå enligt tidtabellen tomt som fullastat.
Lasbilen kan vänta ett par timmar på gods om så behövs. Så gjorde ASG, försök med "lösflak" Jönköping-Sundsvall men fick lägga ner.
Tåget gick kl. 16.00. Var inte lösflaket på plats i terminalen 15.30 så gick tåget utan last och godset blev försenat till nästa dag.
Klart att det finns en anledning till att vägtransporter ökat med en mordern utvecklingen.
En Lastbil kan köra dör till dörr, allså från leverantör direkt till köpare.
Tåget går dit rälsen går.
Därifrån skall det lastas om till lastbil för att leveras.
Det fördyrar tågtransporten plus den "stelhet" som präglar just spårbundna transporter.
Hade tåg varit bäst hade godset fraktats på just tåg, var så säker.
Tåg har sin nich, Lastbil sin så ligger det till.
Tack vare att vi har Lastbilstransporter kan sysselsättning finnas även där inte Järnvägen finns.
Jag tycker det är konstigt att vi/ni som kör omkring i Husbilar är vägtransportfientliga!
Vi kör för nöjet, Yrkestrafiken kör för vår nytta.
Varför åker ni inte på Tågsemester?
Troligen för att det inte gick att åka precis dit vi vill den dagen för att se just det stället eller möjligheten att stanna där vi vill, stanna en dag till eller resa tidigare än planerat, ändra resplan, ja just vara flexibla.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Men det finns väl egentligen ingen vettig anledning att köra tradare igenom hela Sverige?
Om järnvägen hade varit utbyggd med effektiva terminaler på strategiska platser i Sverige kunde man spara väldiga mängder olja och utsläpp. Sedan kan bilarna distribuera på kortare sträckor.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Långtradartrafik

Det du påtalar sker numera i allt större utsträckning. Jönköping är troligen landets största Logosikcentrum med stora omlastningterminaler Järnväg-Lastbil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Om jag har förstått rätt så går mindre än 10% av godset på järnväg.
F.ö. beräknas skillnaden i energiåtgång mellan lastbil och tåg vara 1/7 enligt en källa jag såg?
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Långtradartrafik

Sorry men jag tror fler tradarchaffisar svär över oss än tvärtom!Har bara positiva erfarenheter av tradare!Använd blinkers o ligg inte som en bromskloss så kommer ni att se att yrkeschaffissar respekterar er!
:bock:
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Men det finns väl egentligen ingen vettig anledning att köra tradare igenom hela Sverige?
Om järnvägen hade varit utbyggd med effektiva terminaler på strategiska platser i Sverige kunde man spara väldiga mängder olja och utsläpp. Sedan kan bilarna distribuera på kortare sträckor.

Eller om speditörerna hade sammarbetat om själva transporten (inte godset )då kunde bilarna optimeras med gods och kanske inte gått i väg halvlastade som det är i dag här kan det sparas in många lastbilar . 2009 var det någon i EU som räknade ut att om 25,25 meter blivit godkänt i EU hade det sparats 369 miljarder och då det var i EU tror jag det var EURO.

Sen kan vi för utlänska lastbilar göra som Österike ta rejält betalt för att köra på vägarna bygg ut polis kontrollplatserna för tung trafik, samt endast köra mellan 05,00 - 21,00 och inte på helger då blir det oekonomiskt att köra landvägen .Men det förutsätter att det finns lastbils tåg (rollende landstrasse)att tillgå sen kan dom åka till station närmast deras lossningsort.

/Claes
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Långtradartrafik

Sorry men jag tror fler tradarchaffisar svär över oss än tvärtom!Har bara positiva erfarenheter av tradare!Använd blinkers o ligg inte som en bromskloss så kommer ni att se att yrkeschaffissar respekterar er!
:bock:

"Ligg inte som en bromskloss"!!!

Om jag kör i drygt max tillåten hastighet så anser jag att jag inte är en bromskloss.
Ändå har jag lastbilar för nära bakom mig. Dessutom kör lastbilar ofta för nära varandra.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

"Ligg inte som en bromskloss"!!!

Om jag kör i drygt max tillåten hastighet så anser jag att jag inte är en bromskloss.
Ändå har jag lastbilar för nära bakom mig. Dessutom kör lastbilar ofta för nära varandra.

På en lastbil callibreras mätaren vart annat år så den visar nog rätt sen är det en fart begrännsning på max 90 km så om en lastbil kommer för nära då håller du inte hastigheten alltså en bromskloss.:msn_laugh:

/ Claes
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Långtradartrafik

På en lastbil callibreras mätaren vart annat år så den visar nog rätt sen är det en fart begrännsning på max 90 km så om en lastbil kommer för nära då håller du inte hastigheten alltså en bromskloss.:msn_laugh:

/ Claes

"Då håller du inte hastigheten"!!!!

Jag hoppas att du skämtar.

Den skyltade hastigheten är ju en maxhastighet. Menar du att alla som kör saktare är bromsklossar? T.ex. bilar med släp (husvagnar).

Jag kör enl. den hastighet som navigatorn visar.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Klart jag håller hastigheten 90 på motorväg utan släp ,hur vet du att du håller rätt hastighet.:msn_laugh:

/ Claes
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Långtradartrafik

Jag VET inte! Men det fick jag lära mig när jag tog KK att man inte skall hindra övrig trafik! Sen FÅR du köra hur långsamt du vill!:msn_lightning::msn_kiss:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Långtradartrafik

Eller om speditörerna hade sammarbetat om själva transporten (inte godset ) då kunde bilarna optimeras med gods och kanske inte gått i väg halvlastade som det är i dag här kan det sparas in många lastbilar . 2009 var det någon i EU som räknade ut att om 25,25 meter blivit godkänt i EU hade det sparats 369 miljarder och då det var i EU tror jag det var EURO.

Sen kan vi för utlänska lastbilar göra som Österike ta rejält betalt för att köra på vägarna bygg ut polis kontrollplatserna för tung trafik, samt endast köra mellan 05,00 - 21,00 och inte på helger då blir det oekonomiskt att köra landvägen .Men det förutsätter att det finns lastbils tåg (rollende landstrasse)att tillgå sen kan dom åka till station närmast deras lossningsort.

/Claes

Claes/Maria

Jag tror inte alla riktigt förstått vad transport av gods är. Gods transpoteras enbart för att det finns ett behov, livmedel som jag antar att även alla köper, ja allt som poduceras skall säljas.
Eftersom vi inte har för vana att som kund gå till tillverkaren och köpa produketen så måste den transpoteras till konsument.
Det är anledningen till att det kör lastbilar/tåg i Sverige.

Visst kan vi göra som Österike ta bra betalt i Km skatt för utlandsbilar för dessa tankar i regel inte i Sverige och därmed betalar de inte den inlaggda vägskatt som finns i bränslet.

Jag minns tiden då vi hade kilometerskatt och på dieselfordon. Då fick vi betala 25 Nok/milen för en boggibil + 2-axlat släp för körning i Norge(Svinesund-Stavanger-Svinesund ca 2500 NOK) medan en Norsk tradare betalade svensk skatt under 5 SEK/milen. Det var en konstig konkurrans men det fick Norge backa på och vad jag vet så betalar svenska lastbilar i Norge ingen KM-skatt eller Norska i Sverige.

Tänk efter, om ni vill ha mer pålagor på Yrkestrafiken, vad är det då som inte säger att även vi som kör husbil skall åläggas detta.
Att enbart se till "det jag gör" det skall vara OK men "de andra" skall betala.
Rättvisetänkande borde vara att tar Österike bra betalt för utländska fordon då skall Österikska dito betala samma när de kör här.
Jag tycker att vi kan göra som de i så fall. De länder som säljer vägvinjetter skall få samma kostnad när deras turister kör i Sverige.

Jobba mer för att vi skall ha billigare bränsle, att inte politiker skall använda oss bilister som en mjölko i miljöns namn.

Bilen är och kommer alltid att vara en nödvändighet för oss i det glesbebyggda Sverige, vi kan inte på något sätt jämföras med förhållanden som råder på kontineten.


Bilen är det enda som gör vardagen möjlig för alla de som inte bor i storstaden med god tillgång till kommunala kommunikationer så är det bara.

Det enda som händer när bränsleskatterna höjs är att svensken få åndå sämre köpkraft för de flesta måste köra till dagis lämna barn, snabbt till jobbet, snabbt hem och hämta barnen och så vidare.
Kanske tänker jag fel, men på ett forum för medlemmar i en Husbilklubb finner jag inlägg som klagar på vägtrafiken var mycket egedomliga faktiskt:quest:
 
Senast redigerad av en moderator:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Claes/Maria

Jag tror inte ni riktigt förstått vad transport av gods är. Gods transpoteras enbart för att det finns ett behov, livmedel som jag antar att även ni köper, ja allt som poduceras skall säljas.
Eftersom vi inte har för vana att som kund gå till tillverkaren och köpa produketen så måste den transpoteras till konsument.
Det är anledningen till att det kör lastbilar/tåg i Sverige.

Visst kan vi göra som Österike ta bra betalt i Km skatt för utlandsbilar för dessa tankar i regel inte i Sverige och därmed betalar de inte den inlaggda vägskatt som finns i bränslet.

Jag minns tiden då vi hade kilometerskatt och på dieselfordon. Då fick vi betala 25 Nok/milen för en boggibil + 2-axlat släp för körning i Norge(Svinesund-Stavanger-Svinesund ca 2500 NOK) medan en Norsk tradare betalade svensk skatt under 5 SEK/milen. Det var en konstig konkurrans men det fick Norge backa på och vad jag vet så betalar svenska lastbilar i Norge ingen KM-skatt eller Norska i Sverige.

Tänk efter, om ni vill ha mer pålagor på Yrkestrafiken, vad är det då som inte säger att även vi som kör husbil skall åläggas detta.
Att enbart se till "det jag gör" det skall vara OK men "de andra" skall betala.
Rättvisetänkande borde vara att tar Österike bra betalt för utländska fordon då skall Österikska dito betala samma när de kör här.
Jag tycker att vi kan göra som de i så fall. De länder som säljer vägvinjetter skall få samma kostnad när deras turister kör i Sverige.

Jobba mer för att vi skall ha billigare bränsle, att inte politiker skall använda oss bilister som en mjölko i miljöns namn.

Bilen är och kommer alltid att vara en nödvändighet för oss i det glesbebyggda Sverige, vi kan inte på något sätt jämföras med förhållanden som råder på kontineten.


Bilen är det enda som gör vardagen möjlig för alla de som inte bor i storstaden med god tillgång till kommunala kommunikationer så är det bara.

Det enda som händer när bränsleskatterna höjs är att svensken få åndå sämre köpkraft för de flesta måste köra till dagis lämna barn, snabbt till jobbet, snabbt hem och hämta barnen och så vidare.
Kanske tänker jag fel, men på ett forum för medlemmar i en Husbilklubb finner jag inlägg som klagar på vägtrafiken var mycket egedomliga faktiskt:quest:

Hej Vingen 3

Jag skickade dig ett privat mejl / Claes
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Långtradartrafik

Kul tråd! Hur kan det komma sig att långtradarna hela tiden tillåts bryta mot hastighetsbestämmelserna? Högsta hastighet för motorfordon med släp är 80 km/tim. I princip alla tradare bryter mot denna lagregel!

Jappe
 
Toppen