• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långtradartrafik

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Hej Vingen 3

Jag skickade dig ett privat mejl / Claes

Och när du sett på vår hemsida så förstår du nog att jag inte vill ha fler pålagor på yrkestrafiken samt att jag nog vet vad transporter är. Däremot med daglig innsyn i branchen kan jag konstatera att det rullar omkring en massa outnyttjad last yta på många bilar och med lite mer planering från speditörer kunde en del bilar plockats bort från våra vägar.

/ Claes

F

F.d. 53091

Guest

Hallå Jappe!Det kan väl inte vara så enkelt att DIN mätare visar fel?Tradarnas kollas med jämna mellanrum!När kollade du din???:quest:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det år väl inget att diskutera att tradare med släp kör fortare än 80 km? Men jag tycker det är skönt, annars skulle dom bli stora proppar i trafiken. :msn_wink:

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Kul tråd! Hur kan det komma sig att långtradarna hela tiden tillåts bryta mot hastighetsbestämmelserna? Högsta hastighet för motorfordon med släp är 80 km/tim. I princip alla tradare bryter mot denna lagregel!

Jappe

Tror nog jag är tvingad att hålla med Jappe i allafall vad det gäller på motorvägarna så går det för fort kanske dock inte för alla.

/Claes

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag kör efter hastighetsmätaren på GPS:en och kör jag 80 km/tim på 90-väg eller 70 km/tim på 70-väg så blir jag alltid omkörd av långtradarna, ganska brutalt ibland!

Omkörning.jpg

F

F.d. 9344

Guest

Tror nog jag är tvingad att hålla med Jappe i allafall vad det gäller på motorvägarna så går det för fort kanske dock inte för alla.

/Claes

Det går att "manipulera" fartbegränsaren på lastbilar, nu är de väl ställda på ca 85 km lagligt, men visst ibland ryker en och annan om som tydligen har fixat med detta.
Körde häromdagen efter en Estnisk tradare på en 100 väg och den höll verkligen 100 och lite till.

Sjäv var jag ingen ängel innan dessa farthållare kom till det skall jag villigt erkänna, Körde en Volvo F12 Globbetrotter och den gick att pressa upp i 110 utan problem:msn_embarrassed:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Stollen!

Så här tyckte Gustaf Fröding om detta:

Då stormar det brusande tåget fram
med framtidens ilgods i,
det frustar, det stampar i rök och damm
och är i en blink förbi.

Det var det rullande nuet, som
försvann bakom närmsta krök,
de gamle, de vända sig långsamt om,
men allt vad de se är - rök.

Jappe

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Förmodligen har dom tuffa tider att passa men jag undrar ändå varför många sitter med laptoppen uppslagen, och det är inte någon GPS-karta man ser. Eller mobilen i handen. Riktigt skrämmande! Det ser man ganska bra om man åker buss t.ex. Har kollat med några förare och dom säger att det inte är ovanligt!

Toppen