F
F.d. 9344
Guest
Sv: Långtradartrafik
Alldeles korrekt. Ute i Europa och Norge har 18 m varit maxgräns för lastbilar.
Sverige 24 m och Finland 22 m. När vi gick med i EU skulle 18 m även gälla i Sverige,
Men kloka huvuden påtalade att om vi gjorde så skulle det öka antalet lastbialar på våra vägar just för att en tralier med 13-12.5 meter lastyta tar mindre gods än en bil och släp på 24 meter med 7m bilflak + 12-13 lastmeter på släpet.
Nu har detta spruckit för att utlädnska ekipage oftast då dessa 18m trailer kör olagliga inrikestransporter i Sverige. Det är en stor osak till att Lasbilar har ökat på våra vägar plus att lagren numera ligger just ute på vägen och skall levereras "Just i Time".
18 meter är för utlands trafik 24 meter är den normala längden i Sverige för 25,25 meter gäller endast att själva dragkopplingen ska vara godkänd för det ekipaget.
/ Claes
Alldeles korrekt. Ute i Europa och Norge har 18 m varit maxgräns för lastbilar.
Sverige 24 m och Finland 22 m. När vi gick med i EU skulle 18 m även gälla i Sverige,
Men kloka huvuden påtalade att om vi gjorde så skulle det öka antalet lastbialar på våra vägar just för att en tralier med 13-12.5 meter lastyta tar mindre gods än en bil och släp på 24 meter med 7m bilflak + 12-13 lastmeter på släpet.
Nu har detta spruckit för att utlädnska ekipage oftast då dessa 18m trailer kör olagliga inrikestransporter i Sverige. Det är en stor osak till att Lasbilar har ökat på våra vägar plus att lagren numera ligger just ute på vägen och skall levereras "Just i Time".