F
F.d. 8615
Guest
Finns det fler än jag och min fru som reagerat på den ökande långtradartrafiken, och ökningen av tillbud. Vi har rullat husvagn sedan 1980, och dom senaste åren åker vi husbil. Vi reser mycket framförallt under den varma årstiden. Jag reser även mycket i tjänsten och har även haft "närkontakt". Jag drar inte alla över en kam, men det finns chaufförer som är totalt olämpliga i trafiken och som dessutom kallar sig yrkeschaufförer. Vi har under åren sett otaliga tillbud och ofta stor nonchalans med lastbilstrafikanter, oftast utlandsregistrerade. Många olyckor ser vi där så kallade yrkeschaufförer är inblandade. Det är som att dom sitter i pansarvagnar och det är fullt krig, trycker på bakifrån för att hetsa framförliggande bilist att öka tempot, och därtill många farliga omkörningar.
Jag har full förståelse för att det är stressigt och hård konkursren, men den faktorn får aldrig sätta människoliv på spel. Läget är inte bättre om man väljer småvägar. Godstågen måste väl gå att utnyttja i större utsträckning, speciellt nattetid. Jag förstår att det inte går att utnyttja till fullo, men att reducera lastbilstrafiken markant måste vara möjligt, och att vi därmed kan reducera tillbud och spara människoliv.
Jag har full förståelse för att det är stressigt och hård konkursren, men den faktorn får aldrig sätta människoliv på spel. Läget är inte bättre om man väljer småvägar. Godstågen måste väl gå att utnyttja i större utsträckning, speciellt nattetid. Jag förstår att det inte går att utnyttja till fullo, men att reducera lastbilstrafiken markant måste vara möjligt, och att vi därmed kan reducera tillbud och spara människoliv.