• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långtradartrafik

F

F.d. 8615

Guest
Finns det fler än jag och min fru som reagerat på den ökande långtradartrafiken, och ökningen av tillbud. Vi har rullat husvagn sedan 1980, och dom senaste åren åker vi husbil. Vi reser mycket framförallt under den varma årstiden. Jag reser även mycket i tjänsten och har även haft "närkontakt". Jag drar inte alla över en kam, men det finns chaufförer som är totalt olämpliga i trafiken och som dessutom kallar sig yrkeschaufförer. Vi har under åren sett otaliga tillbud och ofta stor nonchalans med lastbilstrafikanter, oftast utlandsregistrerade. Många olyckor ser vi där så kallade yrkeschaufförer är inblandade. Det är som att dom sitter i pansarvagnar och det är fullt krig, trycker på bakifrån för att hetsa framförliggande bilist att öka tempot, och därtill många farliga omkörningar.
Jag har full förståelse för att det är stressigt och hård konkursren, men den faktorn får aldrig sätta människoliv på spel. Läget är inte bättre om man väljer småvägar. Godstågen måste väl gå att utnyttja i större utsträckning, speciellt nattetid. Jag förstår att det inte går att utnyttja till fullo, men att reducera lastbilstrafiken markant måste vara möjligt, och att vi därmed kan reducera tillbud och spara människoliv.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Går inte att lägga mer på järnväg eftersom spårkapaciteten är full, finns helt enkelt inte mer utrymme för fler tåg.
Behöver satsas enorma pengar på mera spår om det ska vara möjligt.
Hela åkeribranchen är en katastrof med lågavlönade utländska chaufförer som tar över körningarna mer och mer även på inrikestrafiken och regeringen gör som vanligt ingenting.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.084
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Behövs några hundra år till... Då först kanske det vi röstade om; Den Europeiska Unionen har gjort nytta även här...
Jag tänker på att kraven på chaufförer skall vara lika inom Hela EU! Först.. Förnyat YKB 2015 gäller, då kanske det städas upp något både "här & där"... :msn_wink:
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Långtradartrafik

Vi har det samme problemet i Norge. Utrustningen for vintertrafikk er dårlig, mange dikeskørningen, kommer det en stigning stopper de opp og hjulene spinner. Trafikkkaos blir resultatet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Långtradartrafik

Går inte att lägga mer på järnväg eftersom spårkapaciteten är full, finns helt enkelt inte mer utrymme för fler tåg.
Behöver satsas enorma pengar på mera spår om det ska vara möjligt.

Nog tusan finns det spår som räcker till för godstrafiken! Det är de fåniga snabbtågen som har ställt till det för godstågen. Folk har för bråttom på spåret och för övrigt anser jag att standarden på restaurangvagnarna är katastrofalt dålig nu för tiden!

Annat var det "på min tid" när man färdades i lagom takt (gärna i restaurangvagnen) och då fanns det också gott om plats för godstågen som gick ungefär lika fort som persontågen!

Förr färdades vi med behag i tågen! Idag transporteras man!

Dekadens och kulturskymning råder!

Jappe
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.084
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Jappe...
Du börjar låta som du är +103år och inte Alls som Dina "Unga" friska 71... :msn_wink:
Allt cirklar kring "nuet".. Så gjorde det även då Du var ung. (tänk en stund nu) Även om det "förr" gick i 1/4-takt kontra 2012!

Att kraven på yrkes chaufförer inom EU inte är likställt Höga och applicerade är däremot en risk-faktor! Inte trafiken i sig...

Ungdomar i nuet, + de flesta medelålders är vana vid "pulsen" Oavsett i sitt eget fordon, via buss el. via tåg!
Som JeepKungen säger, spår-kapaciteten är rätt så "fylld"..!

Får dock inte in "dekadens och kulturskymning råder" i trådskaparens sammanhang, men bistå oss gärna! :msn_weird:

Mvh. Magnus :msn_laugh:


Nog tusan finns det spår som räcker till för godstrafiken! Det är de fåniga snabbtågen som har ställt till det för godstågen. Folk har för bråttom på spåret och för övrigt anser jag att standarden på restaurangvagnarna är katastrofalt dålig nu för tiden!

Annat var det "på min tid" när man färdades i lagom takt (gärna i restaurangvagnen) och då fanns det också gott om plats för godstågen som gick ungefär lika fort som persontågen!

Förr färdades vi med behag i tågen! Idag transporteras man!

Dekadens och kulturskymning råder!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Långtradartrafik

Fristende å si kom til Australia Jappe. På de lange strekningene har godstog fortrinn framfor persontog, og disse rusler i samme tempo. På noen av disse langstrekken går det luksustog i 80 km/h - The Gahn på Adelaide - Darwin (2 døgn) og Indian Pacific på Sydney - Adelaide - Perth (3 døgn), samt en kortere The Overland mellom Adelaide and Melbourne.

På disse togene med minst 2 klasser er det gode sovevogner, salongvogn og spisevogn for hver 96 reisende på Gold klassene som er beste klasse på alle unntatt The Gahn hvor du kan booke en vogn for opp til 12 personer i Platinum.
Billigklassen Red er med flyseter og kafeteria.

Det finnes og flere kortere opplegg, tildels med klassiske vogner og mer moderne vogner på høyhastighet tog på Brisbane - Sydney - Melbourne.

Men om en vil reise billig så er det fly som er løsningen :msn_wink:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Ja Jappe där satt den!
Vad jag förstår så är där allt för många politiker som är involverade i lastbilstrafiken! Jo sätt en bompeng på dom "stora" vikterna på på våra vägar så var den saken ordnad .
I dag ett "godståg" förbi Flädie ( du vet Malmö förbi
Åkarp 2 spår stora problem ) med bommarna nere många vagnar "men hälften var toma" !
Jag sa till min fru där kunde varit minst 10 vagnar till & kanske tack till för det hade säkert loket klarat av att draga, även om dom varit fulla av gods!
Vad försiggår, vem är det som har problem?
Mvh.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Långtradartrafik

Jappe...
Du börjar låta som du är +103år och inte Alls som Dina "Unga" friska 71... :msn_wink:
Allt cirklar kring "nuet".. Så gjorde det även då Du var ung. (tänk en stund nu) Även om det "förr" gick i 1/4-takt kontra 2012!

Får dock inte in "dekadens och kulturskymning råder" i trådskaparens sammanhang, men bistå oss gärna! :msn_weird:

Mvh. Magnus :msn_laugh:

Fossiliskt eller futuristiskt tänkande! Jag vill på påstå att dagens snabbtåg på stambanorna är de stora bovarna som "blockerar" spåren för godstrafiken! Hade inte Volvo och Saab haft sådan framgång med sina lastbilar så hade kanske Sverige fortfarande byggt lok och järnvägsvagnar och landet hade sett helt annorlunda ut med ett väl utvecklat tågtransportsystem för gods och kanske också ett annat system för personbefordran per snabbtåg. Alltså skilda banor!

Jag anser att politikerna bär ansvaret för att det ser ut på vägarna som det gör idag. Miljön och människorna hade mått mycket bättre idag om vi inte hade haft så giriga och kortsynta politiker med tydlig fokusering på godsbefordran per lastbil. Skillnaden i miljöpåverkan och i den energimängd som åtgår för att frakta en viss mängd gods på lastbil i stället för på järnväg är ENORM!

Fossiljappe
 
Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Jag var på ett transportseminarium för ett par månader sedan och det är tydligen så att det är stambanan som är problemet, det finns helt enkelt inga tidsluckor där man kan stoppa in fler tågset.
Regeringar både nu och förr har underlåtit att satsa pengar på underhåll och utbyggnad av järnvägsnätet och nu sitter vi med facit ihand.
I början av 90-talet bedrev ett Bilspeditionåkeri sin norrlandstrafik med lösflak i Värnamo, en lastbil lastade flaket och sedan lyftes det på en järnvägsvagn för transport till Luleå där flaket lyftes på en lastbil igen för lossning och lastning.
Efter några år lades satsningen ned eftersom det var för dyrt att skicka på järnväg, hur kan det vara möjligt att det är billigare att skicka en långtradare till norrland på väg istället för på järnväg där ett tåg kan dra med sig ett 30 tal vagnar med gods ??
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Ja Jappe där satt den!
Vad jag förstår så är där allt för många politiker som är involverade i lastbilstrafiken! Jo sätt en bompeng på dom "stora" vikterna på på våra vägar så var den saken ordnad .
I dag ett "godståg" förbi Flädie ( du vet Malmö förbi
Åkarp 2 spår stora problem ) med bommarna nere många vagnar "men hälften var toma" !
Jag sa till min fru där kunde varit minst 10 vagnar till & kanske tack till för det hade säkert loket klarat av att draga, även om dom varit fulla av gods!
Vad försiggår, vem är det som har problem?
Mvh.
Inga problem med Bompeng som du föreslår bara konsumenten i slutledet dvs du själv är beredd på kraftigt ökade priser på varor och tjänster.
Svenska åkerier har stora lönsamhetsproblem så där finns det inga pengar att hämta.
Alla är aviga till lastbilstransporter men vill samtidigt ha billiga varor och tjänster, ska man ta ut bompeng så behöver man höja priset på dagligvaror rejält och det är knappast konsumenten i slutledet beredd att betala.
 
F

F.d. 25226

Guest
Sv: Långtradartrafik

Denna debatt är inte lätt att ge sig in i men jag gör ett försök. Du jeepkungen står med fötterna på jorden och ger verklighetsförankrade inlägg.

Det finns många anledningar till den ökande lastbilstrafiken en av dem är att det blivit för billigt att lägga varorna på landsväg i stället för på lager. Branchen får nog skylla sig själv eftersom man inte har haft förmågan att ta betalt m.m. Detta kan jag utveckla hur mycket som helst men jag stannar där.

Betr. säkerhet: en mycket vanlig kollision mellan lastbil o mindre bil är vid filbyte. Det finns en död vinkel till höger om lastbilen som chauffören inte alltid kan kontrollera. Undvik att ligga där med din bil.

Min fru har varit med ibland och när hon var med första gången sa hon spontant: Alla som tar körkort för personbil borde vara med i en lastbil med släp 24 mtr. Det låg något i det.

Det är ju inte säkert att man är en bra bilförare bara för att som jag kört ett antal 100.000 mil men man har haft tur i kritiska situationer och det är jag tacksam för.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

är det inte ett förslag att utöka längden för lastbilar över 24meter som färdas på motorvägar ,, det jag har sett och hört om lastbilschaufförer ,så bråka aldrig med dom på vägen dom väjer inte om dom får välja dike eller köra över er, lasten är viktigare, det sa dom på lokala nyheter för några månader sen, helt absurt nu när det är halt på vägarna ligger dom bakom och blinkar på dom som inte kör över 85km på motorväg ,, mvh håkan
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Långtradartrafik

Bara för upplysningsskull vill jag meddela att även om det är en lastbil med svenska skyltar kan det vara möjligt att det är en polsktalande chafför bakom ratten. Finns tydligen svenska åkerier som nästan enbart jobbar med polska chafförer.
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Finns det ingen som har tänkt på att man kan ha större färjor och transportera lastbilarna direkt från tyskland till Oslo, Stockholm, Helsingfors även längre norrut.
Hälsningar från Framat
 
F

F.d. 25226

Guest
Sv: Långtradartrafik

Det har funnits länge en kombination som är 25.25 mtr. Till en vanlig sk.fjärrbil kopplar man en dolly d.v.s ser ut som de två främre axlarna på ett 4-axlat släp försett med dragstång och vändskiva på denna kopplar man en trailer och vips har man plats för ytterliga 3 pallar gods.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Men om jag minns rätt är det ett undantagsfall med speciella krav på dragbilen? Sedan är väl stadardlängden på en tradare 18 meter, med 24 meter som ett undantag?
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Långtradartrafik

Vi har det samme problemet i Norge. Utrustningen for vintertrafikk er dårlig, mange dikeskørningen, kommer det en stigning stopper de opp og hjulene spinner. Trafikkkaos blir resultatet.
Jag har kört i många år som yrkeschaufför till Norge allt från Mandal i söder till Kirkenäs/Tromsö i norr.
Fram till pensionen Linjebil till Bergen. Vinter som sommar över Hardangevidda via Geilo eller Hauklifjäll, det var att välja det som var öppet på vintern.
Det är lag på att lastbilen ska vara utrustad med Snökedjor (Kätting) från tror jag oktober månad i Norge.
Det skall finnas Styrkättning, Drivkättning, och Bromskättning. Dessutom skall lastbilen vara "Gott skodd". Detta kollades med jämna mellanrum vid gränspassagen av Biltillsynet. Hade vi inte rätt utrustning så var det stopp för vidare färd.
Stopp i backe och inga kättningar = dryga böter. Bärgningbil fick anlitas och betalas av chauffören på plats, inga av Vägvesendets bilar som drog upp dig gratis
som här iSverige.
Detta gäller i Norge och det borde gälla i Sverige också för tunga fordon.

Kontinentlastbilar är oftas Trailer som dras av en tvåaxlad dragbil, har de inte möjlighet att höja någon axel på dragfordonet eller själva "släpet"för att öka axeltrycket på drivhjulen så står de där och slirar på plan mark.

En Nordisk lastbil har normalt boggi, som går att "lyfta" för att uppnå högre tyck på "driven" när det behövs i någon backe.
Själv har jag aldrig blivit stånde i någon backe i Norge tack vare rätt utrustad bil, och natuligtvis efarenhet av vintekörning med tungt fordon.

Det är ett jäkla otyg med dessa kontenentala Lastbilar:msn_angry: som inte är konstuerade för att ta sig fram på hala vintervägar får köra in i landet, stoppa dessa vid gränshamnarna till Sverige.
Och som någon skrev tidigare. Det kan vara en svenskregristrerad lastbil, men bakom ratten sitter en chufför från Ungern, Polen, Ukrina, Estland. yuo name it. som kör för slavlön. Inga yrkesbevis eller andra krav som svenska chufförer skall ha.
Helt enligt det fantastiska EU med "den öppna arbetsmarknaden".
 
Senast redigerad av en moderator:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Men om jag minns rätt är det ett undantagsfall med speciella krav på dragbilen? Sedan är väl stadardlängden på en tradare 18 meter, med 24 meter som ett undantag?

18 meter är för utlands trafik 24 meter är den normala längden i Sverige för 25,25 meter gäller endast att själva dragkopplingen ska vara godkänd för det ekipaget.

/ Claes
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Långtradartrafik

Om jag har förstått rätt skall alla delar i tradaren ha godkända ABS bromsar också, sedan finns det en massa ytterligare regler som skall vara uppfyllda?
 
Toppen