• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

långsam leverans

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Jag beställde en La Strada avanti C d 28 maj .Handleren sa att det tar 5 dagar för att få papper ,sen 2-3 dagar för att få skyltar. Hana till 2 dagar pga röd dag (torsdag) + klemdag fredag.leverans tisdag d.11 juni.Nu säger han att dom har mycket att göra på transportstyrelsen.Skyltar evt på fredag.Jag behöver reg.nr för att få försäkring.Går det att få reda på reg.nr om jag kontakter transportstyrelsen?Enligt vad jag vet ska det gå om plåtarna är beställda.Jag har lagd handpenning 400.000 ;- !!!!
undrar om han håller på att beställa fly-gbiljett och dra ut på tiden.
Tänkar kolla om det går att få upplyst reg.nr om jag uplyser chassisnr till transportstyrelsen.
Tacksam för hjälp golddigger

F

F.d. 1286

Guest
Sv: långsam leverans

Hota med att avblåsa affären om inte skyltarna kommer inom 2 dagar! Var hård!

En näsvis fråga: var har du köpt bilen? Är nämligen också nyfiken på en La Strada - enda riktiga vinterbilen enligt somliga.
Lycka till!

F

F.d. 53012

Guest

Köpte en ny mercedes nyss samma problem tydligen är transportstyrelsen så nu det tar flera dagar inget att oroa sig för. Sen kan jag inte veta hur din leverantör har det ekonomiskt men denna fördröjning är tydligen uppkommen nyligen allt enligt Hedeins Bil. Lycka till.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Hej! Jag hade problem med Pukavik eftersom han inte ville ge mig priset för min burstner han sa i telefonen.När jag kom dit bjöd han 50.000 under.Jag sålde den på blocket och ringde importören.Han sa :kom till mig i Karlsborg då fixar jag det.Han meddelade Pukavik att han hade såld husbilen till mig eftersom jag var hos honom i Karlsborg.Mycket enklare sa han.Handpenning 4000.000.När jag får bilen ska jag betala 189.000 på en växel som jag hämtade idag.Men fortfarande undrar jag varför det ska ta 14 dagar att få skyltar när bilen har stått i pukavik i 2 månader.
Jag var hos den lokala mitsubishi handlare idag och frågade om leveranstid på nr.plåtar.Han sa att han hade inte hört att det tog mera än 2-3 dagar och rekommenderade att kontakta transportstyrelsen eller vad bilregistret heter numera.Jag får se i morgon.Återkommer. mvh Golddigger

H

Husbilgolf

Guest

Jag vet inget om varför det tar tid med transportstyrelsen i Sverige, men efter ett år, 60 nätter och 2200 mil i en Avanti C kan jag bara säge: Lycka till och hoppas du får like mycke glädja som oss när bilen äntligen är på plats!

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Motsvarande hände oss!

Det är vanligt att fordon finns i sk konsignation (ibland säger man kommission) hos importörer eller handlare. Innebär att bilen kan stå i lager hos handlare eller importör men inte är handlarens förrän den är betald / behöver inte betalas förrän den är såld. Viss ränta eller avgift brukar dock belasta fordonet under tiden den står i lager.

Inga skyltar kom till vår nya bil som var tänkt att levereras i april 2012. Handlaren meddelade fortlöpande att "skyltarna har inte kommit än". Efter egen efterforskning hos gamla kontakter vid Transportstyrelsen visade det sig att fabriken inte översänt de nödvändiga uppgifter som Transportstyrelsen behövde för att registrera fordonet. Man kan ana vad som hänt!

Det är en förekommande rutin att Så fort fabriken fått betalt från handlaren skickar de in underlag till Transportstyrelsen som då kan registrera fordonet - och tillverka skyltar.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Golddigger: Den står kvar i Pukavik, men med skylt på att den är såld.
Myndigheten tar tid på sig ibland. Det är nog inte säljarens fel.
Grattis till lastrada - den bästa Plåtisen:D

Senast ändrad:

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Med en veckas försening meddelade handlaren att han har mottagit nr plåtarna .men inget reg bevis.så han kan inte ställa på bilen.Allt är trafikstyrelsens fel.Dom jobbar långsamt.Papper kommer måndag.Sen ska handlaren fylla i o skicka till dom.Går det inte att fixa på datoren numera,eller kör dom fortfarande med hästvagn.Det verkar som om att man kan planera för höstsemester istället.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Kan vara så att handlaren inte har login på Transportstyrelsen utan måste använda Posten.
Det kostar en slant att abonnera på tjänsten.

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Skyll allt på Transportstyrelsen.
Det tar 10-14 dagar innan de börjar med varje ursprungskontroll.
När de väl börjar så går det fort , så ingen klagan på handläggarna.
Det GuD´n och Co som ska stå till svars, detta för bristande ansvar mot medborgarna!
/ Olle

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Transportstyrelsen kanske ligger i Moldavien numera, precis som Färdtjänstbokningen.

F

F.d. 51386

Guest

Görs det verkligen en ursprungskontroll när bilen är helt ny? Men det kanske inte den här stradan var....

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Finns nog skäl att fråga Transportstyrelsen. Eftersom du lagt ett betydande förskott kan det antas oerhört viktigt att helt utesluta att det finns problem hos företaget! Men den delen kanske redan är avklarad och utesluten.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Jo det är transportstyrelsen som jobbar sakta.Handleren har fått skyltarna ,men kan inte ställa på bilen pga att han ej har fått dom nödvändiga påställningspapper.Dom ska han få evt måndag och skicka till transportstyrelsen.
Då kan dom söla ytterligare en vecka.
Han säger att han ej kan ställa på bilen på datorn!!!!!

Toppen