Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tyvärr är det så att många åker till populära ställplatser och står där över helgen. Speciellt om det är rymliga platser som t.ex. Lundåkrahamnen, Askersund, Trosa m.fl.
Då har ju ställplatsen övergått till att bli en sorts minicamping. Inget fel i det en del gillar väl den delen av husbilslivet, men för oss som är på resa och vill övernatta är det lite jobbigt att behöva boka in på ställplats redan vid 13-14 tiden för att få plats. Svårt också att planera resan.
Frågan kanske var utcheckningsregler, normalt är det väl 24 timmarsregel som gäller om det inte anges något annat.
Jag har dumt nog trott att en ställplats är för resande men verkar vara en plats dit man åker för att bo några dagar o sen hem igen. Jag kör igenom Sverige ganska ofta men har svårt att hitta platser för övernattning.
Men nu förstår jag varför.
Leif
Jag har dumt nog trott att en ställplats är för resande men verkar vara en plats dit man åker för att bo några dagar o sen hem igen. Jag kör igenom Sverige ganska ofta men har svårt att hitta platser för övernattning.
Men nu förstår jag varför.
Leif
Vi är också resande, vi har ju husbil och vi är ju bara där tillfälligt. Vi stannar gärna 2 nätter på trevliga ställen där det är tillåtet och det ber vi inte om ursäkt för. Vi tvingar ingen att åka därifrån för att vi kommer, vi tar en plats om det är ledigt och betalar för oss. Det är samma regler som för alla andra. Du kanske menar att du skall ha VIP-behandling för att du är du?
Jag förstår inte att det skulle vara svårt att få tag på plats för nattparkering. Det finns ju platser överallt, på gator och torg, badplatsparkeringar eller skogsvägar här och där osv. Det gäller bara att ha lite fantasi.
De specialanordnade ställplatserna ser mera ut att vara platser dit man åker för att övernatta en eller ett par dagar och spendera lite tid på efter- och förmiddag och träffa andra husbilsåkare.
Jag bor inte på en ställplats det menade jag.
Att stå på en ställplats ett par dagar eller över ett veckoslut kan väl inte vara något problem. Problem blir det först när markis åker ut ihop med möbler, grillar mm. vilket jag vill kalla camping. Är man ute för att göra på detta sätt så finns det ju riktiga campingar där man kan breda ut sig utan att förarga eller begränsa för andra HB-åkare. Men det är klart, camping kostar ju lite mer.
Bennie
Absolut inga problem att stå ett par dygn om det är gott om platser, problemet är att man kört 60-80 mil och inte hittar en plats att stå och vila på utan man måste ta in på camping för att göra det, det kan ju dom som vill stå flera dygn göra så lättar det på ställplatserna för dom som är på resa och ska vidare dagen efter.
/Pelle
Tyvärr är ju allt ganska luddigt när det gäller definitioner av fordonstyper, ställplatser, camping o.s.v. Det är ju upp till de som driver ställplatserna att sätta reglerna för hur vi får använda dem och så länge det inte finns tydliga riktlinjer så blir det väldigt varierat. Jag har dock full förståelse för de som använder ställplatser för att stanna ett par dagar. Ofta är ju ställplatserna mer centrala och bättre anpassade för besök i städer med restauranger, bio, teater, museum, sevärdheter o.s.v. Att komma dit en fredag kväll och behöva lämna den på lördag f.m. för att någon annan ska kunna stå där låter lite knas. Då är väl problemet snarare att det finns för få platser..?
Absolut inga problem att stå ett par dygn om det är gott om platser, problemet är att man kört 60-80 mil och inte hittar en plats att stå och vila på utan man måste ta in på camping för att göra det, det kan ju dom som vill stå flera dygn göra så lättar det på ställplatserna för dom som är på resa och ska vidare dagen efter.
/Pelle