• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämnar ställplats sent

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

På de flesta ställen är det väl så att man betalar för övernattningen. När man kommer eller lämnar brukar inte vara så noga eller reglerat.

Ola
 

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: Lämnar ställplats sent

Tyvärr är det så att många åker till populära ställplatser och står där över helgen. Speciellt om det är rymliga platser som t.ex. Lundåkrahamnen, Askersund, Trosa m.fl.
Då har ju ställplatsen övergått till att bli en sorts minicamping. Inget fel i det en del gillar väl den delen av husbilslivet, men för oss som är på resa och vill övernatta är det lite jobbigt att behöva boka in på ställplats redan vid 13-14 tiden för att få plats. Svårt också att planera resan.
Frågan kanske var utcheckningsregler, normalt är det väl 24 timmarsregel som gäller om det inte anges något annat.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Lämnar ställplats sent

Tyvärr är det så att många åker till populära ställplatser och står där över helgen. Speciellt om det är rymliga platser som t.ex. Lundåkrahamnen, Askersund, Trosa m.fl.
Då har ju ställplatsen övergått till att bli en sorts minicamping. Inget fel i det en del gillar väl den delen av husbilslivet, men för oss som är på resa och vill övernatta är det lite jobbigt att behöva boka in på ställplats redan vid 13-14 tiden för att få plats. Svårt också att planera resan.
Frågan kanske var utcheckningsregler, normalt är det väl 24 timmarsregel som gäller om det inte anges något annat.

Vi är några av de som du påstår ägnar oss åt "minicamping". Vi jobbar i veckorna och lyckas vi hitta en plats på en ställplats när vi åker ut på fredagen så brukar vi stanna över helgen (2 nätter) för att slippa köra runt hela helgen för att hitta någon plats att övernatta och i stället få lite tid att koppla av efter arbetsveckan. Det är dock långt ifrån alltid vi lyckas få plats där vi helst vill stå - vi kommer i allmänhet sent på fredagen eftersom vi måste jobba hel dag först. Då åker vi till något annat ställe i närheten. Även när vi är på semester stannar vi ibland mer än en natt. Det beror på att vi vill kunna se och uppleva något på platsen i stället för att jaga vidare och missa allt som är orsaken till att man överhuvudtaget skaffat husbil. Min erfarenhet är att det varje dag blir någon plats ledig på ställplatser, och är man inte där och kan ta den så kan man ju inte skylla på någon annan, det är ju spelets regler så att säga. Är man missnöjd med det så kan man ju alltid ta in på camping. Eller fricampa för den delen, men då får man förstås avstå från el, toa och dusch.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Lämnar ställplats sent

Jag har dumt nog trott att en ställplats är för resande men verkar vara en plats dit man åker för att bo några dagar o sen hem igen. Jag kör igenom Sverige ganska ofta men har svårt att hitta platser för övernattning.
Men nu förstår jag varför.

Leif
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Lämnar ställplats sent

Jag har dumt nog trott att en ställplats är för resande men verkar vara en plats dit man åker för att bo några dagar o sen hem igen. Jag kör igenom Sverige ganska ofta men har svårt att hitta platser för övernattning.
Men nu förstår jag varför.

Leif

Vi är också resande, vi har ju husbil och vi är ju bara där tillfälligt. Vi stannar gärna 2 nätter på trevliga ställen där det är tillåtet och det ber vi inte om ursäkt för. Vi tvingar ingen att åka därifrån för att vi kommer, vi tar en plats om det är ledigt och betalar för oss. Det är samma regler som för alla andra. Du kanske menar att du skall ha VIP-behandling för att du är du?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Lämnar ställplats sent

Jag har dumt nog trott att en ställplats är för resande men verkar vara en plats dit man åker för att bo några dagar o sen hem igen. Jag kör igenom Sverige ganska ofta men har svårt att hitta platser för övernattning.
Men nu förstår jag varför.

Leif

Vi har slutat åka söderut för vi har inte fått platser att stå på när vi kommit sent och behöver sova en stund. Har blivit så senaste åren.

/Pelle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Jag förstår inte att det skulle vara svårt att få tag på plats för nattparkering. Det finns ju platser överallt, på gator och torg, badplatsparkeringar eller skogsvägar här och där osv. Det gäller bara att ha lite fantasi.

De specialanordnade ställplatserna ser mera ut att vara platser dit man åker för att övernatta en eller ett par dagar och spendera lite tid på efter- och förmiddag och träffa andra husbilsåkare.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Lämnar ställplats sent

Vi är också resande, vi har ju husbil och vi är ju bara där tillfälligt. Vi stannar gärna 2 nätter på trevliga ställen där det är tillåtet och det ber vi inte om ursäkt för. Vi tvingar ingen att åka därifrån för att vi kommer, vi tar en plats om det är ledigt och betalar för oss. Det är samma regler som för alla andra. Du kanske menar att du skall ha VIP-behandling för att du är du?

Jag bor inte på en ställplats det menade jag.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Lämnar ställplats sent

Jag förstår inte att det skulle vara svårt att få tag på plats för nattparkering. Det finns ju platser överallt, på gator och torg, badplatsparkeringar eller skogsvägar här och där osv. Det gäller bara att ha lite fantasi.

De specialanordnade ställplatserna ser mera ut att vara platser dit man åker för att övernatta en eller ett par dagar och spendera lite tid på efter- och förmiddag och träffa andra husbilsåkare.

Tycke nog att det är svår att hitta en trygg plats vill inte ligga ensam i nån gränd.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Så här definierar tyska Wikipedia begreppet "Reisemobil-Stellplatz": Ein Reisemobil-Stellplatz ist ein öffentlich zugänglicher Stellplats für Wohn- und Reisemobile, auf dem man im Fahrzeug ein oder mehrere Nächte übernachten darf

Alltså tycker man att det är OK att övernatta mer än en natt där.

Så här förklarar svenska Wikipedia hur man uppför sig på en ställplats: På ställplatsen kan man, beroende på lokala regler, inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.

Så här skriver svenska Wikipedia på ett annat ställe, angående husbilar: Man kan grovt särskilja uppställning i tre kategorier. Vanlig parkering, ställplats och camping.

Kanske dags för HBK (ställplatsgruppen) att försöka få fram klara definitioner (kanske baserat på ovanstående) så att alla (eller i varje gall de flesta) medlemmar i klubben menar samma sak när man diskuterar "ställplats"?
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Lämnar ställplats sent

Jag bor inte på en ställplats det menade jag.

Vi bor inte heller på ställplats. Vi bor i en lägenhet i stan, men vi reser ofta ut med husbilen på helgerna. Inte så långa resor, dock, det hinner man inte på en helg. Vore vi pensionärer skulle resandet förmodligen se annorlunda ut, men vi måste jobba några år till och får fortsätta förpesta tillvaron för andra husbilister. :) Ni har ju å andra sidan alla ställplatser för er själva resten av veckan! :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Lämnar ställplats sent

Att stå på en ställplats ett par dagar eller över ett veckoslut kan väl inte vara något problem. Problem blir det först när markis åker ut ihop med möbler, grillar mm. vilket jag vill kalla camping. Är man ute för att göra på detta sätt så finns det ju riktiga campingar där man kan breda ut sig utan att förarga eller begränsa för andra HB-åkare. Men det är klart, camping kostar ju lite mer.;)

Bennie
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Lämnar ställplats sent

Det finns inga entydiga regler för ställplatser och det kanske inte är önskvärt heller. Det finns olika typer av ställplatser. Ibland är det en plats mitt i stan på en parkering och då ser det inte så snyggt ut att ta ut möbler och grill och veva ut markisen. Ibland är det mer som en campingplats med markerade platser, häck och gräsmatta utanför bilen. Då kan det ju vara skönt att ta ut vilstolen och sitta en stund i kvällssolen precis som de flesta andra gör.

I Frankrike vet jag att det är lag på att man inte får veva ut markis, ta ut möbler, grill etc på ställplats. Det är inte heller tillåtet med tält eller husvagn på ställplatser. Det var den lagen som möjliggjorde utvecklingen av ställplatser från första början. Dessutom gäller max 48 timmars parkering om inte annat anges.

I Tyskland verkar det vara mer fritt. Man får ofta rabatt om man stannar 3 nätter eller längre och man kan reservera plats i förväg på många ställen.

Det är ju bra att det finns olika alternativ så att man kan välja det som passar bäst. Om det inte finns någon lag eller lokala föreskrifter som reglerar detta så borde det ju vara ställplatsägaren som bestämmer hur det skall vara.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Lämnar ställplats sent

Att stå på en ställplats ett par dagar eller över ett veckoslut kan väl inte vara något problem. Problem blir det först när markis åker ut ihop med möbler, grillar mm. vilket jag vill kalla camping. Är man ute för att göra på detta sätt så finns det ju riktiga campingar där man kan breda ut sig utan att förarga eller begränsa för andra HB-åkare. Men det är klart, camping kostar ju lite mer.;)

Bennie

Absolut inga problem att stå ett par dygn om det är gott om platser, problemet är att man kört 60-80 mil och inte hittar en plats att stå och vila på utan man måste ta in på camping för att göra det, det kan ju dom som vill stå flera dygn göra så lättar det på ställplatserna för dom som är på resa och ska vidare dagen efter.

/Pelle
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Lämnar ställplats sent

Tyvärr är ju allt ganska luddigt när det gäller definitioner av fordonstyper, ställplatser, camping o.s.v. Det är ju upp till de som driver ställplatserna att sätta reglerna för hur vi får använda dem och så länge det inte finns tydliga riktlinjer så blir det väldigt varierat. Jag har dock full förståelse för de som använder ställplatser för att stanna ett par dagar. Ofta är ju ställplatserna mer centrala och bättre anpassade för besök i städer med restauranger, bio, teater, museum, sevärdheter o.s.v. Att komma dit en fredag kväll och behöva lämna den på lördag f.m. för att någon annan ska kunna stå där låter lite knas. Då är väl problemet snarare att det finns för få platser..?
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Lämnar ställplats sent

Absolut inga problem att stå ett par dygn om det är gott om platser, problemet är att man kört 60-80 mil och inte hittar en plats att stå och vila på utan man måste ta in på camping för att göra det, det kan ju dom som vill stå flera dygn göra så lättar det på ställplatserna för dom som är på resa och ska vidare dagen efter.

/Pelle

Det resonemanget är ju lite knas. Om du bara skall övernatta kan väl du betala för camping så kan ju den som skall stanna lite längre få det billigare alternativet!?

Den som kommer först är den som har rätt till platsen. Om man ständigt misslyckas med att få en plats så måste man kanske planera lite annorlunda. Det gör uppenbarligen vi som hittar plats.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Lämnar ställplats sent

Tyvärr är ju allt ganska luddigt när det gäller definitioner av fordonstyper, ställplatser, camping o.s.v. Det är ju upp till de som driver ställplatserna att sätta reglerna för hur vi får använda dem och så länge det inte finns tydliga riktlinjer så blir det väldigt varierat. Jag har dock full förståelse för de som använder ställplatser för att stanna ett par dagar. Ofta är ju ställplatserna mer centrala och bättre anpassade för besök i städer med restauranger, bio, teater, museum, sevärdheter o.s.v. Att komma dit en fredag kväll och behöva lämna den på lördag f.m. för att någon annan ska kunna stå där låter lite knas. Då är väl problemet snarare att det finns för få platser..?

Håller helt med dig. Grundproblemet är att platserna är för få. Ett annat problem är att prisskillnaden mellan ställplats och camping är för stor. I Frankrike kan man övernatta på camping för ungefär samma pris som på ställplats (här hemma) och då kan det många gånger vara trevligare att välja camping. Här hemma finns det inte heller campingplatser för alla som vill ha. Vi stod en gång bredvid en man som tyckte det var otryggt att stå på ställplatsen och hellre ville in på campingen i närheten. Han ringde dit och de hade två lediga platser. Vi var kanske 30 husbilar på ställplatsen. Det säger sig självt att campingplatserna inte heller kan rymma alla husbilar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Lämnar ställplats sent

Absolut inga problem att stå ett par dygn om det är gott om platser, problemet är att man kört 60-80 mil och inte hittar en plats att stå och vila på utan man måste ta in på camping för att göra det, det kan ju dom som vill stå flera dygn göra så lättar det på ställplatserna för dom som är på resa och ska vidare dagen efter.

/Pelle

Jag håller med dig. Efter 60-80 mil är man trött & behöver vila. Men det kan man ju göra utan att plocka ut en massa grejor & markis. Låter man bli detta så kan ju någon mer få plats för vila & inte irriteras av att andra brett ut sig.

Bennie
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Att ha generella regler för ställplatser ristade i sten är nog inte möjligt, om ens önskvärt.

De "nya" och mycket populära ställplatserna, som jag tror har den bästa beläggningsprocenten är ju i själva verket campingplatser för husbilar.

Ett exempel är den nya ställplatsen i Örnsköldsvik, som vid mitt besök i juli i princip var fullbelagt redan vid 13.00-tiden. Enligt receptionen skulle det innan kvällen vara ca. 20-30 bilar "överbokade" på platser som egentligen inte var avsedda för husbilar.

P7216636.JPG

Priset var 250 kr/dygnet och ALLA som stod på ställplatsen vid mitt besök hade markisen utvevad och stolar bord framtagna. Tyckte faktiskt det såg helt ok ut, eftersom platserna är väl tilltagna.

Skulle jag själv driva en ställplats kommersiellt så skulle jag göra allt för att mina gäster skulle stanna så länge som möjligt. Skulle t.ex. skapa incentives redan i prissättningen, ju flera nätter ju billigare.

Min egen bakgrund från hotellbranschen har gett mig erfarenhet och övertygelse att det är på den vägen man får den bästa, dvs högsta beläggningen. Att starta varje morgon med en helt tom ställplats är helt enkelt inte kommersiellt otpimalt.

Som flera sagt tidigare, det finns ingen exakt vetenskap om hur en ställplats ser ut och därför blir också förutsättningarna helt olika beroende på vilken plats man besöker.

Många beklagar sig över att det inte finns tillräckligt med platser, ett problem som vi själva aldrig mött! Kanske vi har haft otrolig tur, eller varit fräcka att på båtvis "knöat" in oss när det var lite trångt och därför inte sett problemet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lämnar ställplats sent

Eller kanske åkt vidare när det är fullt? Det är ju fördelen med husbil. Ibland får man ju räkna med att det kan vara fullt, t.ex. här längs västkusten i Juli och början av Augusti. Men då kan man åka ett par mil inåt landet, där finns det alltid plats för en natt. Eller stanna lite tidigare och åka ut nästa förmiddag :)
 
Senast ändrad:
Toppen