• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämnar ställplats sent

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Har vi inte en tid att passa när vi står på ställplats.
Jag har för mig att man ska lämna senast klockan 12:00 avresedagen....

Vi står just nu på en ställplats där det cirkulerat många husbilar strax efter 12 och letar ställplats.

Vad händer jo en husbil lämnar klockan 13 medan andra väntat på plats.

Nästa husbil lämnar 14:45!!!!!!!! Och flera husbilar har vänt....

Tycker det är väldigt illa för jag utgår från att dessa inte har betalt för nästkommande dygn, men stannat över tiden och tråkigt för se som letat plats.

Vad anser ni om detta ska man inte lämna klockan 12 avresedagen?
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Lämnar ställplats sent

Hej,
Jag trodde i min enfald att man betalar ett dygnspris på ställplats om inte annat anges, alltså kommer man sent kan man åka sent, trodde det var vitsen och friheten med ställplats, annars blir det ju väldigt likt campingregler. De få ställplatser vi nyttjat i Tyskland har inte haft någon specifik tid för avgång. Inte ens de som står i anslutning till campingar. Borde ju vara den som äger ställplatsen som anger villkoren. Varför ska man behöva lämna kl. 12 om man tex. ramlar in efter midnatt?? Vi som kör långt ibland behöver vila ut innan nästkommande körningssträcka och då kör vi ibland 100 -110 mil/dag när vi är på väg till ett specifikt ställe. Har man bara ledigt semester veckor vill 300 mil söderut så blir det långa transport sträckor i alla fall för oss.

//Sylvia
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Du förväxlar ställplats med camping. På camping måste man i allmänhet åka senast kl 12 om man inte vill betala för ytterligare en natt. Ställplatser har inga sådana regler.

På norra Öland (Ställplatser i Borgholms Energis drift) betalas avgiften fram till kl 11.00 nästa dag. Och ny avgift tas ut from kl 13.00, tyvärr har många svårt att förstå detta.

//Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lämnar ställplats sent

Så är det inte på alla campingar. Gäller att informera sig innan man checkar in och följa campingens regler som gäller, så klart!

Ställplatser:
Vi lämnar en ställplats så fort frukosten är klar, ty det gäller att avverka några mil innan det är dags att leta nytt övernattningsställe.

Campingar:
Här får man respektera gällande regler, vilka dock går att rucka på i vissa lägen. Har vi en tvättmaskin/tumlare som inte är klar innan avresetiden, då tar man ett snack med receptionen. Det har hänt att vi lämnat ett ställer senare på e.m. beroende på tvättstugebelastningen. Det har aldrig varit några problem...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Lämnar ställplats sent

Det är väl bra om det finns en ledig plats för någon som kommer sen eftermiddag/kväll. Varför måste allt vara då reglerat?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.685
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Hyltena benämns inte som ställplats utan som quickstop, det finns platser med denna benämning som man skall ha lämnat senast 08.00

På deras info tavla så står det inget om att man ska lämna platsen vid en viss tidpunkt. På kvittot som man får för att sätta upp i fönstret synligt så finns inte denna information. Hur ska man då veta att det är så???
Jag antar att du går efter informationen i "Campingkatalogen" som ges ut av "Husvagn/camping".
Allt är inte så enkelt alltid då det är så svårt att lämna korrekt information när man ska skriva ner det. Lätt att glömma något??
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.711
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

På skylten när man svänger in till platserna står det att platsen skall vara lämnad 09.00. De brukar dock inte bry sig om ifall man stannar lite mer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.941
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Denna sommar stod vi på ett flertal ställplatser i Tyskland med biljettautomat och in-/ut-fartsbom.
Man betalade då för 24h, alltså kom man tidigt fick man lämna tidigt för att inte åka på 24h till.
Andra hade avgift per timme, vilket verkar "rättvist".

I Sverige är det nog bara i Askersund som jag stött på att man ska lämna senast 13:00, dock bör man vara där före 12:00 för att garanterat få en plats :(

För övrigt retar jag mej på att man måste börja leta plats alldeles för tidigt på dagen.
När vi är ute med husbilen är vi lediga från jobbet och vägrar kliva upp i ottan för att jaga vidare till nästa plats "i tid", nää vitsen är väl att koppla av och även kunna droppa in på sen eftermiddag, bokningsbara ställplatser gillar jag.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Ännu en tråd som visar på behovet av bra skyltar.
Med bra skyltar så minskar risken för dispyter.
Så vi är nog många som väntar på en nationell Ställplatsskylt och lite regler.
Tills dess så får det bli sunt förnuft, i den mån det finns... Hälsar Björn
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.685
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

På skylten när man svänger in till platserna står det att platsen skall vara lämnad 09.00. De brukar dock inte bry sig om ifall man stannar lite mer.

Den skylten har vi inte sett och vi har varit där många gånger.
Däremot får du bannor om du lämnar in nyckeln efter 12.
Denna skylt finns där man kör in.
DSCN2533.JPG
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Tog in på Lövstaviken nu, och den ska man lämna före 1200 följande dag,annars ny avgift.

Hejs
Claes 105
 
Toppen