• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämnar ställplats sent

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Lämnar ställplats sent

Att starta varje morgon med en helt tom ställplats är helt enkelt inte kommersiellt otpimalt.

Många beklagar sig över att det inte finns tillräckligt med platser, ett problem som vi själva aldrig mött!
Intressanta kommentarer. Då är det ju inte så konstigt att de som driver ställplatser håller på med förbokningar och andra generösa regler. De vill givetvis tjäna så mycket pengar som möjligt, oavsett vad vi tycker här på forumet. När det gäller den andra kommentaren så har vi valt att åka neråt sydeuropa tidigt på säsongen, ligga hemma vid poolen under högsäsong och se Sverige på sensommaren/hösten. Jag har fått vända på allt för många ställplatser för att ens försöka. Det är dock mitt val och det är inget jag klandrar de som kom tidigt eller de som förbokade "min" plats för ;).
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Lämnar ställplats sent

Utomlands har vi aldrig haft problem att hitta plats för övernattning, inte ens under högsäsong. Här hemma åker vi gärna till lite mindre ställplatser (< 10 platser). De är ofta fullbelagda när man kommer sent. Ibland är det också markerade platser och även om ingen har markis och annat ute så får inga fler bilar stå där. På många mindre ställen finns en överenskommelse på orten om att maximera antalet husbilar - håller man inte det så får ställplatsen kanske stänga. Ofta har sådana överenskommelser kommit till för att det varit stökigt där tidigare eller för att övriga boende varit missnöjda med oreglerad parkering eller annat.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Lämnar ställplats sent

Pelle du tycker andra skall flytta på sig för att du får plats?

Ingen behöver flytta sig pga mig, då jag insett att åka söderut som skiftarbetare är lönlöst. Vi åker trots allt från Gävle och hinna före en som åker 5 mil säger sig självt att det inte fungerar.
Vi kommer oftast sent på kvällarna och då är det fullt, varför ska vi ta in på camping som oftast är stängt efter 22.00 det är det vi får höra varenda gång det tas upp här på forumet ta in på camping. Vi ska hjälpa varandra och sköta oss till 100% på ställplatser med vatten och utsläpp, inte campa osv osv men tar man upp detta då är det först till kvarn och man får skylla sig själv och är knasig för att man kommer försent.
Är ju lite skillnad att glida omkring från Göteborg och campa än att åka 80 mil från Gävle. :cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lämnar ställplats sent

Om du kör ned till västkusten via E20 har du ju massor av ställen att stanna på till kvällen, t.ex. Hällekis, Vänersborg, Uddevalla, och sedan köra ut till kusten nästa förmiddag. Annars har Lysekil på sommaren flera stora ställplatser, jag betvivlar att allt någonsin är fullt där. Därifrån kan man utgå för att söka plats i rimlig tid nästa dag. :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Lämnar ställplats sent

Om du kör ned till västkusten via E20 har du ju massor av ställen att stanna på till kvällen, t.ex. Hällekis, Vänersborg, Uddevalla, och sedan köra ut till kusten nästa förmiddag. Annars har Lysekil på sommaren flera stora ställplatser, jag betvivlar att allt någonsin är fullt där. Därifrån kan man utgå för att söka plats i rimlig tid nästa dag. :)

Tack för tipset, ska prova den vägen vid nästa tillfälle.:)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.848
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Lämnar ställplats sent

Lidköping har både gratisplatser vid älven som kommunen håller med och många stora gratis parkeringar runt centrum. Tömning o fyllning på ratsplatsen Kartåsen vid rondellen mot Skara.
Dessutom 50+ husbilsplatser på den fina campingen för de som väljer detta.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Lämnar ställplats sent

Förlåt men "älven" är det den där bäcken, Lidan, som rinner genom byn som du menar då?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Lämnar ställplats sent

Du kan vara säker på att numera har alla infödda (jag är inte med i gänget, född och uppväxt i Göteborg) ditt registreringsnummer noterat. Du kommer obönhörligen drivas ur socknen om du visar dig där. Dom är petiga ortsbefolkningen med sin älv.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Lämnar ställplats sent

Jag har inte råd att byta bil igen på 15 år....! Nåväl jag får väl turista söderut då...
(Vad kostar en personlig Reg plåt? )

:D
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Jag tycker att ni har fått problemet om bakfoten
Oavsett om man står 1, 3 eller till och med 10 nätter på en ställplats tar man upp en ställplats. Antingen på samma ställe eller på ett nytt.
Eller tänker ni att man ska åka till garaget mellan varje ställplatsnatt och lämna utrymme till andra?

Enda sättet att fixa detta är att fler "fricampar", slutar åka husbil eller att flera ställplatser ordnas.
Jag vet vad jag väljer.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.685
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Det finns på många ställplatser en tidsbegränsning. Det kan vara 24 timmar upp till 7 dagar eller mer. Självklart så lämnar man platsen när man har varit där det max antal timmar eller dagar som det är tillåtet att stå där.
Det finns många olika typer av ställplatser. Vi har varit i Gislaved några dagar och där finns det inga inrutade platser. Man parkerar där man tycker det känns bra. Eftersom platsen är stor så känns det inte som att man upptar någon plats för någon annan.
DSCN0791.JPG
Det kostar inget att stå här men en avgift på 20:- har nu tillkommit för att använda toa/dusch.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lämnar ställplats sent

Jag tycker att ni har fått problemet om bakfoten
Oavsett om man står 1, 3 eller till och med 10 nätter på en ställplats tar man upp en ställplats. Antingen på samma ställe eller på ett nytt.
Eller tänker ni att man ska åka till garaget mellan varje ställplatsnatt och lämna utrymme till andra?

Enda sättet att fixa detta är att fler "fricampar", slutar åka husbil eller att flera ställplatser ordnas.
Jag vet vad jag väljer.

Nej jag tror inte att någon har fått något om bakfoten, men några av oss tycker om ett rörligt husbilsliv, och det underlättas ju av att några lämnar ställplatserna under dagarna så att det blir plats för andra, om det sedan betyder att vi mer eller mindre bytt plats med varandra på kvällen gör ju inget! Men det här hindras ju effektivt om ställplatserna "blockeras" av långliggare, då blir det ju inget utbyte.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Lämnar ställplats sent

Nu är ju ställplats ett relativt nytt begrepp i Sverige där man liksom inte tagit till sig ide'n på samma sätt som man gjort i ex.vis Tyskland. Där ställplatser i allmänhet utnyttjas en eller två dagar för att "göra" orten & sedan åka vidare för nya upplevelser på andra ställen. Det är ju detta som är finessen med husbil. Att stå t.ex 10 dagar på en ställplats ser jag som ett dåligt alternativ till camping, men det är klart att man tjänar ju några kronor.

Bennie
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

Om tio dagar på en ställplats är ett dåligt alternativ till en camping beror väl på vad man tycker om och prioriterar. Campingar har ofta väldigt mycket kringerbjudanden i form av hoppborgar, pooler med rutschkanor, lekplatser, servicehus med kök, duschar och toaletter, dansbanor och barer, restauranger mm. Ofta saknas detta på ställplatser vilket kan ge en lugnare vistelse.

Jag tror inte man tjänar något på att stå på en ställplats jämfört med att stå på camping. Möjligen kan man spara några kronor ;) .
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Lämnar ställplats sent

När vi varit ute med vår bil har vi ofta hittat campingar med
"Quick Stop" eller ställplats i anslutning till campingen.

Betalade t.ex. 100 kr för en fin plats på utsidan av campingen.
Vi visste att vi skulle komma relativt sent, så jag ringe till dem.
Inga problem med att få en plats. Tillgång till alla faciliteter.

Bara att ha lite koll på om det finns möjlighet att "komma sent".
Har gjort det att antal gånger utan problem.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Lämnar ställplats sent

Om tio dagar på en ställplats är ett dåligt alternativ till en camping beror väl på vad man tycker om och prioriterar. Campingar har ofta väldigt mycket kringerbjudanden i form av hoppborgar, pooler med rutschkanor, lekplatser, servicehus med kök, duschar och toaletter, dansbanor och barer, restauranger mm. Ofta saknas detta på ställplatser vilket kan ge en lugnare vistelse.

Jag tror inte man tjänar något på att stå på en ställplats jämfört med att stå på camping. Möjligen kan man spara några kronor ;) .

En lugnare vistelse är väl tillräckligt för ett par utan barn :D;)
 
Toppen