Sv: Lägga av med HB-åkandet?
Johan, tror du att en parkerad husbil skulle bli fälld i domstol på grund av denna skrivning. Jag tvivlar på att alla dessa begränsningar från div. tjänstemän på olika myndigheter verkligen håller för en rättslig prövning.
Nej, jag tror inte att denna skrivning i sig skulle räcka för en fällande dom. Erfarenheten är ju den att sådana här förbud inte ens resulterar i rapporter eller p-avgifter. Som det är skrivet i förslaget, beslutstexten har jag inte läst, så är inte jag säker på om förbudet avser ett campingförbud eller ett parkeringsförbud. Beslutstexten och skyltningen på platsen torde väl ge klarhet i detta. Men att Länsstyrelsen inte vill att husbilar står kvar under natten är helt klart. De kan ju göra som de bland annat har gjort i Hagestads naturreservat, sätta upp en ribba och anlägga en annan parkering en bra bit därifrån, med plats för en husbil.
Frågan är sedan om hur vi ska förhålla oss till dessa diskriminerande förbud. Det går ju inte att få prejudikat genom att driva ett rättsfall, då alla fall regelmässigt läggs ned. Att överklaga ett förslag från en länsstyrelse eller kommun kan vara ett annat sätt att få saken prövad i domstol. Ett tredje sätt är att begära en prövning av JO.
Ett fjärde är att inte bry sig alls om förbuden och göra som man vill istället. Risken att "åka dit" är ju som bekant minimal. Sedan är ju böter och avgifter så låga att man kan spara in dessa enkelt genom att undvika dyra campingavgifter.
Observera dock att jag med dessa ord inte tar ställning till hur man ska göra och inte uppmanar någon till att bryta mot några, mer eller mindre lagliga förbud.