Sv: Lägga av med HB-åkandet?
Det förekommer en massa antaganden i den här tråden. Många verkar tro att det är husbilister, en masse, som har orsakat att många parkeringar numera har fått så kallade höjdhoppsställningar och parkeringsförbud nattetid. Jag vill föra fram tankar om att många av problemen beror på att det inte finns tydliga regler om hur man ska/bör bete sig på en ställplats eller parkering.
Kommunerna och andra markägare kan många gånger inte hur lagstiftningen ser ut och hur den ska tillämpas. Många husbilister vet inte hur man beter sig på en ställplats och på en parkeringsplats, och skillnaderna därvid. Hur ska då allmänheten utan husbil förstå. Jag vill påstå att det är husbilister som inte beter sig på ett bra och hänsynsfullt sätt som är orsaken till inskränkningarna och förbuden och inte husbilister i allmänhet. Vi måste utåt och inåt, som i debatter här på forumet, sluta med att i lutheransk anda hela tiden peka ut oss själva som syndare, och att vi bara får våra straff som vi förtjänar. Om stora flertalet, alla vore en utopi, som utnyttjar en parkering följer de regler som gäller vid parkering, så tror jag att mycket av problemen skulle kunna gå att lösa.
Sedan har vi de särskilda problem som skapas genom att vissa grupper av människor bryter mot många av de regler som de flesta av oss finner som självklara. Jag tänker på de så kallade Pikeys och andra EU-migranter. Hur många av de förbud som vi husbilister möter i städer och på rastplatser är riktade mot dessa grupper av människor och inte mot oss. Detta kommer vi dock aldrig att få reda på, då denna sakfråga är djupt inflammerad.
Förövrigt anser jag att bara sova i en husbil aldrig kan förbjudas med ett förbud mot camping.