• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Läckage från gråvattentanken

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Hej!
Vi råkade ut för vad vi tror är, en ganska udda och ovanlig grej gällande gråvattentanken.
Bilen detta handlar om är en Rapido 9090DF -2014 på Fiat chassi.

Jag har monterat en egen elektrisk kulventil på gråvattentömningen. Vi brukar då ha bilens orginalventil helt öppen. Detta gör att vattnet ligger i röret hela vägen fram till min kulventil.

20190620_141044.jpg

Tidigt i våras var vi ute och Campade på Trosa ställplats. Det blev mycket kallt en natt. Vattnet frös i röret som är helt oskyddat under bilen. När det började bli lite varmare framåt dagen upptäckte vi att det läckte från undersidan av gråvattentanken. Misstanken var givetvis att röret eller alternativet anslutningen mot tanken hade brustit pga frostsprängning.

När vi lämnade in bilen på service bad vi dem samtidigt titta på läckaget och utreda vad som skett. Under golvet finns en lucka som man kan skruva bort för att komma åt gråvattentanken. När mekanikern började öppna upp luckan forsade det ut en massa vatten....De kollade upp röret och utloppet men kunde inte hitta något konstigt där. Det visade sig efter en stuns undersökning att det är rören in till tanken som hade "hoppat" ur. Alltså de rör som går från köksvasken, badrummet, etc. De hade hoppat ur lite grand så att de fylldes på lite i tanken och lite rann över och vid sidan om tanken. Givetvis är det tångt och eländigt, men mekaniken lyckades peta ner rören och limma fast dem i tanken. Så nu är det tätt igen.

Hur kan detta ske, undrar man? Är det någon som har varit med om detta tidigare? Det blev ganska dyrt att fixa detta på verkstaden så jag har försökt få ersättning från försäkringsbolaget (IF) men de ersätter inte denna typ av skador... De hänvisar till sina villkor. Där kan man läsa att man varje år ska gå igenom samtliga slangar och slangklämmor etc i hela bilen för att överhuvudtaget ha en chans till ersättning. Vem gör det? Vi har valt den dyraste försäkringen if har för husbilar i tron om att vi har full försäkring på vår älskade husbil.

Jag vill med detta inlägg höja ett varningen finger så att inte fler drabbas av vad som hände oss.

Jag vet att det är många som har monterat samma kulventil som jag. Tänk på att stänga med bilen originalventil om det väntas köldgrader och röret är oisolerat på samma sätt som mitt är.

Kolla genom vad som står i era försäkringsvillkor så att ni inte blir överraskade gällande vad försäkringen täcker.

Res med förstånd, och ha en skön sommar!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Vilken tråkig och märklig händelse.

Ett tillägg till dej och de som monterat en extra kulventil efter originalventilen,
Se till att ha kulventilen öppen vid frysrisk,
annars kan ventilhuset spricka.
Jag upptäckte inte först att det hade frusit. Det var på avresedagen vi skulle tömma tanken som jagt hörde ett konstigt ljud från min kulventil. Efter det har den inte funkat igen. Troligtvis hade vattnet frusit runt kulan, och därför brände jag motorn.... Nu har jag köpt en ny kulventil, och ska montera den i helgen. Ibland får man lära sig saker den hårda vägen....:yes::twitcy:

//Jocke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.510
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Men????.... Skall en slang som är monterat på fabriken verkligen kunna hoppa av ( har själv slang som var dåligt monterad och läckte).. Detta borde återförsäljaren/tillverkaren ta ansvaret för....
Tänk nu på att nu när ni har haft vatten där det inte skall vara vatten.... Att risken kan vara stor för framtida rötskador i all trä konstruktion... :eek:.
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Men????.... Skall en slang som är monterat på fabriken verkligen kunna hoppa av ( har själv slang som var dåligt monterad och läckte).. Detta borde återförsäljaren/tillverkaren ta ansvaret för....
Tänk nu på att nu när ni har haft vatten där det inte skall vara vatten.... Att risken kan vara stor för framtida rötskador i all trä konstruktion... :eek:.
Ja, man kan ju undra om dessa slangar någonsin har varit nedstoppade ordentligt... Jag fattar inte hur de kan ha hoppat ur. Idag är vi tacksamma för att vi har fått stopp på läckan. Förhoppningsvis ska vi inte få problem med röta i framtiden då gråvattentanken ligger i ett ”kar” av plast som läckvattnet uppsamlades i. Det var det som kom ut när mekaniken öppnade luckan under bilen.
 

stigga

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Linköping
HBK-Nr
3996
Vi var ute för samma sak på en Rapido efter en skakig färd på autobahn. Rören till avloppstanken satt i spänn och efter skakningarna gled en skarv isär. Jag fick göra en bättre dragning av rören men det var trångt.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Hej!
Vi råkade ut för vad vi tror är, en ganska udda och ovanlig grej gällande gråvattentanken.
Bilen detta handlar om är en Rapido 9090DF -2014 på Fiat chassi.

Jag har monterat en egen elektrisk kulventil på gråvattentömningen. Vi brukar då ha bilens orginalventil helt öppen. Detta gör att vattnet ligger i röret hela vägen fram till min kulventil.

Visa bilaga 194022

Tidigt i våras var vi ute och Campade på Trosa ställplats. Det blev mycket kallt en natt. Vattnet frös i röret som är helt oskyddat under bilen. När det började bli lite varmare framåt dagen upptäckte vi att det läckte från undersidan av gråvattentanken. Misstanken var givetvis att röret eller alternativet anslutningen mot tanken hade brustit pga frostsprängning.

När vi lämnade in bilen på service bad vi dem samtidigt titta på läckaget och utreda vad som skett. Under golvet finns en lucka som man kan skruva bort för att komma åt gråvattentanken. När mekanikern började öppna upp luckan forsade det ut en massa vatten....De kollade upp röret och utloppet men kunde inte hitta något konstigt där. Det visade sig efter en stuns undersökning att det är rören in till tanken som hade "hoppat" ur. Alltså de rör som går från köksvasken, badrummet, etc. De hade hoppat ur lite grand så att de fylldes på lite i tanken och lite rann över och vid sidan om tanken. Givetvis är det tångt och eländigt, men mekaniken lyckades peta ner rören och limma fast dem i tanken. Så nu är det tätt igen.

Hur kan detta ske, undrar man? Är det någon som har varit med om detta tidigare? Det blev ganska dyrt att fixa detta på verkstaden så jag har försökt få ersättning från försäkringsbolaget (IF) men de ersätter inte denna typ av skador... De hänvisar till sina villkor. Där kan man läsa att man varje år ska gå igenom samtliga slangar och slangklämmor etc i hela bilen för att överhuvudtaget ha en chans till ersättning. Vem gör det? Vi har valt den dyraste försäkringen if har för husbilar i tron om att vi har full försäkring på vår älskade husbil.

Jag vill med detta inlägg höja ett varningen finger så att inte fler drabbas av vad som hände oss.

Jag vet att det är många som har monterat samma kulventil som jag. Tänk på att stänga med bilen originalventil om det väntas köldgrader och röret är oisolerat på samma sätt som mitt är.

Kolla genom vad som står i era försäkringsvillkor så att ni inte blir överraskade gällande vad försäkringen täcker.

Res med förstånd, och ha en skön sommar!

//Jocke
Vart köper man kulventilen som du använder.
Glädjen
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Vi var ute för samma sak på en Rapido efter en skakig färd på autobahn. Rören till avloppstanken satt i spänn och efter skakningarna gled en skarv isär. Jag fick göra en bättre dragning av rören men det var trångt.

Hmmm, kan detta fel vara fabrikAtberoende då? Förhoppningsvis sitter rören nu fast med det lim som maken fick dit.
Det är ju otroligt att man måste göra den typen av förbättringar på en bil som kostar en bra bit över miljonen. Att man dessutom ska behöva stå för de kostnader som är förenat med detta är ju under all kritik.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273

Leifw

HBK Medlem
Inlägg
2.342
Kommun
Jakobstad
HBK-Nr
2215
Hmmm, kan detta fel vara fabrikAtberoende då? Förhoppningsvis sitter rören nu fast med det lim som maken fick dit.
Det är ju otroligt att man måste göra den typen av förbättringar på en bil som kostar en bra bit över miljonen. Att man dessutom ska behöva stå för de kostnader som är förenat med detta är ju under all kritik.

//Jocke
För mej tryckte kölden ut ett rör när det frös montören sa att det är en säkerhet annars kan röret spricka.
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
För mej tryckte kölden ut ett rör när det frös montören sa att det är en säkerhet annars kan röret spricka.
Ok. I mitt fall sitter de rör som hoppat ur i det uppvärmda mellangolvet. I mitt fall var det endas utloppet under bilen som frusit, så i mitt fall var det inte frosten

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.663
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Ja, man kan ju undra om dessa slangar någonsin har varit nedstoppade ordentligt... Jag fattar inte hur de kan ha hoppat ur. Idag är vi tacksamma för att vi har fått stopp på läckan. Förhoppningsvis ska vi inte få problem med röta i framtiden då gråvattentanken ligger i ett ”kar” av plast som läckvattnet uppsamlades i. Det var det som kom ut när mekaniken öppnade luckan under bilen.
Det låter ju som att det har frusit i hela tanken och att slangarna därigenom har tryckts ut, var inte värmen till tanken på?
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Det låter ju som att det har frusit i hela tanken och att slangarna därigenom har tryckts ut, var inte värmen till tanken på?
Tanken ligger i ett uppvärmt mellangolv. Av den anledningen kan inte vattnet frysa i tanken. Tanken är alltid tom om vi inte använder husbilen. Vattnet kan m a o inte frysit i tanken, enbart i det oisolerade avloppsröret under bilen....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4.663
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
En dum fråga bara, har du koll på om värmen fungerar i mellanutrymmet?

Jag har en trådlös tempmätare med 2st sändare, (man kan ha 3st) köpt på Classe, jag har 1 i frysen och 1 i kylen, har funderat lite var jag skulle kunna ha en tredje, och då kom tanken till mej när du tog upp frysrisker i/under husbilen.
 
Senast ändrad:

leri

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25482
Bara en tanke, kan det varit så att det tidigare när det var varmt börjat jäsa i tanken och därav skapat övertryck som tryckt ur slangen? Detta behöver ju inte upptäckas direkt så bara en tillfällighet att ni märkte det när ni gjorde?
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
En dum fråga bara, har du koll på om värmen fungerar i mellanutrymmet?

Jag har en trådlös tempmätare med 2st sändare, (man kan ha 3st) köpt på Classe, jag har 1 i frysen och 1 i kylen, har funderat lite var jag skulle kunna ha en tredje, och då kom tanken till mej när du tog upp frysrisker i/under husbilen.
Jodå. Det är mycket varmt i mellangolvet. Det känns som att det är värmegolv I hela bilen Vi har Alde som värmer.
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
En dum fråga bara, har du koll på om värmen fungerar i mellanutrymmet?

Jag har en trådlös tempmätare med 2st sändare, (man kan ha 3st) köpt på Classe, jag har 1 i frysen och 1 i kylen, har funderat lite var jag skulle kunna ha en tredje, och då kom tanken till mej när du tog upp frysrisker i/under husbilen.
Jodå. Det är mycket varmt i mellangolvet. Det känns som att det är värmegolv I hela bilen Vi har Alde som värmer.
Bara en tanke, kan det varit så att det tidigare när det var varmt börjat jäsa i tanken och därav skapat övertryck som tryckt ur slangen? Detta behöver ju inte upptäckas direkt så bara en tillfällighet att ni märkte det när ni gjorde?
Det är ju faktiskt en tanke.... Har inte tänkt så... Kanske är du något på spåret där
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
861
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Vi fick ett liknande fel på vår Bürstner, rören hade skakat loss i en skarv och det läckte ut under bilen. Det blev en heldag nere i Kroatien för att demontera nästan hela köksdelen för att komma åt och limma skarven. Misstänker att det är lite fuskmontering i kombination med skakningar som är boven i dramat.
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Hej igen!

För att förhindra ev frostsprängning av röret och kulventilen för/efter säsong funderar jag på att montera en typ av rörisolering som skydd.

Jag tänker mig något i stil med detta:

Är det någon som vet ett bättre alternativ till isolering? Det är ju en ganska aggressiv miljö under bilen.

//Jocke
 
Toppen