• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage från gråvattentanken

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Vi råkade ut för vad vi tror är, en ganska udda och ovanlig grej gällande gråvattentanken.
Bilen detta handlar om är en Rapido 9090DF -2014 på Fiat chassi.

Jag har monterat en egen elektrisk kulventil på gråvattentömningen. Vi brukar då ha bilens orginalventil helt öppen. Detta gör att vattnet ligger i röret hela vägen fram till min kulventil.

20190620_141044.jpg

Tidigt i våras var vi ute och Campade på Trosa ställplats. Det blev mycket kallt en natt. Vattnet frös i röret som är helt oskyddat under bilen. När det började bli lite varmare framåt dagen upptäckte vi att det läckte från undersidan av gråvattentanken. Misstanken var givetvis att röret eller alternativet anslutningen mot tanken hade brustit pga frostsprängning.

När vi lämnade in bilen på service bad vi dem samtidigt titta på läckaget och utreda vad som skett. Under golvet finns en lucka som man kan skruva bort för att komma åt gråvattentanken. När mekanikern började öppna upp luckan forsade det ut en massa vatten....De kollade upp röret och utloppet men kunde inte hitta något konstigt där. Det visade sig efter en stuns undersökning att det är rören in till tanken som hade "hoppat" ur. Alltså de rör som går från köksvasken, badrummet, etc. De hade hoppat ur lite grand så att de fylldes på lite i tanken och lite rann över och vid sidan om tanken. Givetvis är det tångt och eländigt, men mekaniken lyckades peta ner rören och limma fast dem i tanken. Så nu är det tätt igen.

Hur kan detta ske, undrar man? Är det någon som har varit med om detta tidigare? Det blev ganska dyrt att fixa detta på verkstaden så jag har försökt få ersättning från försäkringsbolaget (IF) men de ersätter inte denna typ av skador... De hänvisar till sina villkor. Där kan man läsa att man varje år ska gå igenom samtliga slangar och slangklämmor etc i hela bilen för att överhuvudtaget ha en chans till ersättning. Vem gör det? Vi har valt den dyraste försäkringen if har för husbilar i tron om att vi har full försäkring på vår älskade husbil.

Jag vill med detta inlägg höja ett varningen finger så att inte fler drabbas av vad som hände oss.

Jag vet att det är många som har monterat samma kulventil som jag. Tänk på att stänga med bilen originalventil om det väntas köldgrader och röret är oisolerat på samma sätt som mitt är.

Kolla genom vad som står i era försäkringsvillkor så att ni inte blir överraskade gällande vad försäkringen täcker.

Res med förstånd, och ha en skön sommar!

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen!

För att förhindra ev frostsprängning av röret och kulventilen för/efter säsong funderar jag på att montera en typ av rörisolering som skydd.

Jag tänker mig något i stil med detta:

Är det någon som vet ett bättre alternativ till isolering? Det är ju en ganska aggressiv miljö under bilen.

//Jocke

Det räcker ju inte att isolera, det behövs ju värme också?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det räcker ju inte att isolera, det behövs ju värme också?

Jo, för att vara helt säkert är det nog så. Min tanke var nog bara att skydda röret och ventilen om temperaturen dyker under nollan temporärt under natten. Självklart ska jag försöka lära mig av mitt tidigare misstag, och låta min kulventil vara helt öppen dessa tider på året ;)

Nu är det väl i och för sig inte så himla svårt att installera en bit värmekabel, så kanske ska jag ändå tänka i de banorna.

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo, för att vara helt säkert är det nog så. Min tanke var nog bara att skydda röret och ventilen om temperaturen dyker under nollan temporärt under natten. Självklart ska jag försöka lära mig av mitt tidigare misstag, och låta min kulventil vara helt öppen dessa tider på året ;)

Nu är det väl i och för sig inte så himla svårt att installera en bit värmekabel, så kanske ska jag ändå tänka i de banorna.

//Jocke

Om det är tillfälligt vid uppställning med tom tank, en skvätt spolarvätska i tanken?!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Mitt avloppsrör/ventil är isolerat med rörisolering, liknande den du visar, och den har klarat den hårda miljön under bilen. I isoleringen finns också en värmekabel för att klara lite längre tids kyla men med enbart isoleringen klarar ju röret nattkyla utan att det blir sprängverkan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Bara en tanke, kan det varit så att det tidigare när det var varmt börjat jäsa i tanken och därav skapat övertryck som tryckt ur slangen? Detta behöver ju inte upptäckas direkt så bara en tillfällighet att ni märkte det när ni gjorde?

Om det börjar jäsa i tanken så borde väl övertrycket gå ut genom avloppsrören till diskho, handfat och dusch, eller genom ett bräddavlopp/luftning (som jag antar finns för att slippa översvämning i duschen och bubblande avlopp).
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej igen!

För att förhindra ev frostsprängning av röret och kulventilen för/efter säsong funderar jag på att montera en typ av rörisolering som skydd.

Jag tänker mig något i stil med detta:

Är det någon som vet ett bättre alternativ till isolering? Det är ju en ganska aggressiv miljö under bilen.

//Jocke
Skulle hellre använda den typ som heter AF/Armaflex. Lättare att arbeta med och den tål kyla o tuff miljö. Har själv använt den till mitt avlopp.
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej tack för tips och respons!

Är det typ denna du tänker på?

//Jocke
Ja det ser ut att vara det. Finns ju med lite olika tjocklek på isoleringen. Ser ut som att de säljs i förpackningar om 40 m och det är ju lite mycket. Tror att det finns på byggvaruhus typ Bauhaus I längder på 2 m.
Kjell
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Ja det ser ut att vara det. Finns ju med lite olika tjocklek på isoleringen. Ser ut som att de säljs i förpackningar om 40 m och det är ju lite mycket. Tror att det finns på byggvaruhus typ Bauhaus I längder på 2 m.
Kjell

Ja 40 meter kan ju tyckas vara lite långt;) Jag har också sett att den kan införskaffas på andra ställen. Vi har ett företag i Haninge som heter "Rördoktorn", där kan vi konsumenter handla proffsgrejeor... Fantastisk butik!

//Jocke
 
Toppen