• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Kommer att få ut en kyltekniker på fredag. Kommer då att be honom kolla ditt tips.

Hälsar Kjell

Har nu varit på Electrolux Service och bytt elpatron för 12V. Den gamla var trasig och fungerade inte alls. ( Enligt Dometic Service var det osannolikt att det skulle vara fel på elpatronen då kylen fungerade bra på gasol under körning. Fattade aldrig logiken i detta och det verkar ju inte Dometics tekniker heller ha gjort!)

Hoppas att det är lösningen på mitt problem med dålig kyleffekt under körning.

Nu återstår att testa kylan igen under en lite längre tur med bilen.
Återkommer med testresultat.

Hälsar Kjell
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Sista kommentaren i den här tråden då jag uttrycker mig tydligen oklart.
Felet ligger i en dålig värmeöverföring från 12V patronen till kylmedie röret...

Tack BigSpender!
Roligt att få följa tråden och upplösningen, hälsar Björn från kylskåpens mardrömsland.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Har gjort en liten minitest idag.

Efter insättning av ny värmepatronen för 12V var temperaturen i kylen 12,0 grader.
Efter körning 1,5 timmar och därefter inkoppling på batteridrift i 4 timmar var temperaturen 8,6 grader. Utetemperatur ca 22 grader o innetemperatur ca 25 grader.

Svårt att säga om det är tillräckligt bra men det är i alla fall mycket bättre än tidigare. Skall göra en större test där jag utgår från en temperatur på 4-5 grader och sen mäter om batteridriften under körning klarar att bibehålla den låga temperaturen.

Hälsar Kjell
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Har nu varit på Electrolux Service och bytt elpatron för 12V. Den gamla var trasig och fungerade inte alls.


Om den var sönder borde du inte haft någon förbrukning på den. Min tar 14,5A på 12volt. Sen är det inget ovanligt att de här elpatronerna går sönder. Har bytt 3 eller 4 230volts patroner genom åren.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Om den var sönder borde du inte haft någon förbrukning på den. Min tar 14,5A på 12volt. Sen är det inget ovanligt att de här elpatronerna går sönder. Har bytt 3 eller 4 230volts patroner genom åren.

Hej!

Jag sa samma sak till kylteknikern. Han gav någon förklaring som jag inte "hajade" riktigt.

Hälsar Kjell
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Om elementet får ökad resistans genom att tråden på något ställe nästan smält av minskar ju effekten.
Effekt P=UxU/R alltså ju större R desto mindre P.
Du kan även se varför ett litet spänningsfall i ledningarna ger så stort utslag på effekten.
//Göte J
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Har gjort några körningar som jag tänkte redovisa. Dock inga heldagskörningar ännu.

Tur 1
Utetemperatur 23-28 gr, större delen med 26-28 gr.
Starttemperatur 5,0. Sluttemperarur 9,6 efter 5 timmars körning.
Skåpet öppnat 3 ggr.
Temperaturhöjning 0,9 gr/tim.

Tur 2
Utetemperatur 15-21 gr, större delen med 19-21 gr.
Starttemperatur 4,3. Sluttemperatur 7,9 efter 6 timmars körning.
Skåpet öppnat 3 ggr.
Temperaturhöjning 0,6 gr/tim.

Tycker själv att det inte finns så mycket att klaga på vad gäller tur 2 även om jag önskat att temperaturen inte steg alls.

Men vid utetemperaturer över 23 gr är jag inte alls nöjd.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Har gjort en heldagskörning med enbart batteridrift och tänkte redovisa lite resultat och slutsatser.

Förutsättningar:

bara batteridrift
utan inkopplad kylfläkt
ledningar till kyl utbytta mot 16mm2

Körning ca 85 km/tim

temperaturhöjning ca 1 grad/tim
spänning vid kyl ca 13,5V

Körning ca 40 km/tim

temperaturhöjning 0 grad/tim
spänning vid kyl ca 13,2V

Stillastående

temperaturhöjning 0,2 grad/tim
spänning vid kyl ca 11,5-11,6V

Slutsatsen är att under körning i lite högre(nåja, allting är relativt) hastigheter så är ventilationen otillräcklig. Även vid låg spänning så klarar kylen av att bibehålla temperaturen.

Verkar som att jag måste få till en bättre ventilation för att få kylen att fungera under färd. Har tidigare i tråden beskrivit att jag med inkopplad fläkt kommit ner i en temperaturhöjning på ca 0,6 grad/tim.

Hörde vid ett verkstadsbesök för något år sedan att man satt dit någon form av "vindavledare" vid ett av de yttre gallren till kylskåpet. Någon som vet mer om detta?

Hälsar Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Oj oj oj... vilket jobb du har lagt ner på detta. :)
Du har nog helt rätt i att en stor flaskhals i detta är den bristfälliga värmeväxlingen bakom kyl/frys, man kan undra varför, då detta inte någon "rymdteknologi", och borde gå att lösa på ritbordet.

Vi själva kör alltid på gasol utom när vi har 230V, då vi också tappar kyla i kyl/frys på 12V.

Vi har utsläppet från värmeväxlingen på taket, men jag har ändå varit tvungen att montera 2st datorfläktar, blev i utblåset på taket, har 2st till liggande som jag tänkt komplettera med då jag kopplat det som 2 system med 2 strömbrytare, vill kunna köra 2 alt. 4 fläktar vid behov, nu låter kanske som överkurs, men fläktarna är små, 80x80mm, ljudlösa och är på 0,5W styck.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/chassiflakt/fractal-design-silent-series-r3-80mm/218155.9163/

Enda gången vi känt oss tvingade att köra på 12V är på färjeöverfart där gasolen tvingats vara avstängd (Fredrikshamn-Göteborg ca.6h), dock på bekostnad av halverad nivå i batteribanken.
 

Bilagor

  • 2016-09-05 14.37.27.jpg
    2016-09-05 14.37.27.jpg
    1,9 MB · Visningar: 27

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Oj oj oj... vilket jobb du har lagt ner på detta. :)
Du har nog helt rätt i att en stor flaskhals i detta är den bristfälliga värmeväxlingen bakom kyl/frys, man kan undra varför, då detta inte någon "rymdteknologi", och borde gå att lösa på ritbordet.

Vi själva kör alltid på gasol utom när vi har 230V, då vi också tappar kyla i kyl/frys på 12V.

Vi har utsläppet från värmeväxlingen på taket, men jag har ändå varit tvungen att montera 2st datorfläktar, blev i utblåset på taket, har 2st till liggande som jag tänkt komplettera med då jag kopplat det som 2 system med 2 strömbrytare, vill kunna köra 2 alt. 4 fläktar vid behov, nu låter kanske som överkurs, men fläktarna är små, 80x80mm, ljudlösa och är på 0,5W styck.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/chassiflakt/fractal-design-silent-series-r3-80mm/218155.9163/

Enda gången vi känt oss tvingade att köra på 12V är på färjeöverfart där gasolen tvingats vara avstängd (Fredrikshamn-Göteborg ca.6h), dock på bekostnad av halverad nivå i batteribanken.

Har redan monterat 2 termostatstyrda fläktar. Anledningen till att jag inte körde dem nu var att jag genomför en köldmätning av kyl och frys tillsammans med Dometic. Har en "logger" liggande i kylen och frysen.

Den takventilation som du har, är den original eller något som är eftermonterat?

Har du även ventilationsgaller på sidan av bilen?

Hälsar Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Spännande med dina tester :)

Ja, den takmonterade "skorstenen" är original, och är den enda utvägen för kylluften.

Luftintaget sitter som vanligt på sidan vid botten på kylen.
 

Bilagor

  • 2014-11-08 10.53.28-1.jpg
    2014-11-08 10.53.28-1.jpg
    1.015,9 KB · Visningar: 23

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Har nu skrivit till Tumbo för att få hjälp med mina kylskåpsproblem vid drift på 12V under körning. Skickade brevet den 12 oktober och nu är det Dometic som har bollen. Skall bli spännande att se om det händer något.

Så här ser mitt mail till Tumbo ut:


"Hej Jan


Tack för ett bra möte tidigare idag.


Här kommer lite uppgifter, problembeskrivning och förslag på lösning.


Uppgifter
Husbil: Dethleffs Magic Edition Integrerad
Reg.nr: WFN 826
Årsmodell: 2014
Chassinummer: ZFA25000002573700
Inköpsdatum: 21 oktober 2014
Kylskåp: Dometic RMD 8555


Problembeskrivning
Vid färd med husbilen så stiger temperaturen i kylen med ca 1 grad per timme.
Jag har provat att köra kylen både på gasol och 12V och det är ingen skillnad.
Det spelar ingen roll om det är +10 eller +25 grader i luften utomhus.


Har varit i kontakt både med Electroluxservice och Dometicservice.
Efter inrådan från dessa så har jag bytt ut matarledningarna fram till kylskåpet så att de numera är 16 mm2. Detta har medfört att spänningen under körning stigit från ca 12,5V till 13,6-13,7V. Detta innebär att effekten på kylelementet är högre på 12V än på 230V.


Electroluxservice har vid felsökning inte hittat något fel som kan förklara den låga kyleffekten.


Jag har även installerat en termostatstyrd fläkt. Fläkten hjälper till att sänka temperaturen vid stillastående men inte under färd.


En annan iakttagelse är att temperaturen vid färd i låg fart, 30-40 km/tim, håller sig nästan oförändrad medan den stiger vid fart i 80-90 km/tim.


Vid ett tillfälle, när bilen var inne på verkstad, så tvångsstyrde jag kylen på 12V. Den höll då temperaturen oförändrad under 2,5 timmar. Spänningen till kylen under denna period var 11,5-11,6V. Det är således inte spänningen som är avgörande för hur väl kylskåpet håller temperaturen.


Av ovanstående drar jag slutsatsen att avkylningen är för låg på grund av för liten ventilation under körning.


Har även läst installationsanvisningen från Dometic där det framgår att avståndet mellan nedre och övre gallret skall vara min 1400 mm. Avståndet mellan mina galler är ca 1320 mm och bör därför inte ge tillräcklig ventilation av kylskåpets baksida.


Lösningsförslag
Ser i Dometics installationsanvisningar att det finns en takventilation som heter R500.
Den gör att värmen som alstras bakom kylskåpet under färd kan stiga uppåt med bättre kyleffekt som resultat.


Jag vill att Dethleffs åtgärdar ovan beskrivna problem inom garantin.


Bilagor
Bifogar några bilder som underlag.


Avstånd mellan galler

image1.JPG





image1.JPG

Utrymme ovanför kylskåp
image1.JPG

Dometics installationsanvisning
image1.PNG


Hälsar Kjell


Kjell Ericsson
0708865408"

Ser att bilderna inte kommer med i inlägget men det kanske inte gör så mycket.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 50913

Guest
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Hej
Ny på forum och mitt första inlägg. Vet inte hur jag gör en ny tråd? Hoppar in här, ber om ursäkt i förväg då jag tydligen inte fattar hur man skapar en egen tråd som sagt. Nån som kan förklara för mig varför mitt kylskåp är FÖR kallt, 4 minus trots att den står på varmaste?! Ni verkar kunniga så tipsa gärna en oerfaren min första husbils ägarinna
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Hej,

Välj "ämneskategori" på högersidan och tryck sen på "Nytt ämne" uppe till vänster på sidan. Hoppas du förstår.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Fick igår besked av Dometic att jag bör sätta en fläkt i schaktet, antar att det är mellan undre och övre gallret, som tar in luft och trycker den uppåt mot övre gallret. Avståndet mellan aggregat och vägg skall vara mellan 15-20 mm. Är det större kan det bli problem med prestandan.

Jag har ju redan en dubbel termostatstyrd fläkt, som i och för sig sitter vid övre gallret och fungerar bra vid stillastående, men som inte har någon effekt vid körning.

Kommer på måndag att kontakta Dometic för att se om vi kan komma fram till ytterligare någon lösning.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Fick idag besked från Tumbo att Dometic föreslagit montering av en takventil och att erforderliga delar är beställda.:spinny::spinny::spinny:

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Fick i går kylskåpsventilationen ombyggd på Tumbo.

Ombyggnaden bestod av

- ny stor takventil, ca 55 cm lång
- ny tjock isolerad lucka i det övre ventilationsgallret
- nytt ventilationsschakt,bakom kylskåpet, upp till tak

Ombyggnaden tog ca 5 timmar och är snyggt utfört.

Har inte hunnit testa kyleffekten ännu. Det får väl anstå till våren om inte solen och värmen återkommer innan dess.

Hoppas naturligtvis att detta är lösningen på mina kylproblem. Har i och för sig trott det varje gång som jag gjort någon förändring. Men det är ju hoppet man lever på.

Bifogar några bilder som visar vad som är gjort.

Den nya takventilen

IMG_0981.JPG

Nya tjocka täckluckan

IMG_0983.JPG

Takventilen sedd underifrån i det nya luftschaktet

IMG_0986.JPG

Ny skiva i skåpet ovanför kylen

IMG_0989.JPG

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Delrapport från första vårturen.

Har nu haft möjlighet att delvis testa den ombyggda kylskåpsventilationen.

Tyvärr så har ett relä till 12-volten gått sönder(skall bytas till nytt senare idag) så testen att köra på 12V får anstå lite till.

Men jag märker en stor skillnad vid drift både på gasol och på 230V. När vi stått på stolpe har jag varit tvungen att sätta ner kylen på läge "4" för att det inte skall frysa i kylen. Det har visserligen varit en kall vecka, speciellt på nätterna, med temperaturer runt nollan. Men temperaturen ligger ca 2-3 grader lägre än vad den gjort under motsvarande förhållanden innan ombyggnationen.

Testade gasoldrift under körning i går. Temperaturen ute var 15-19 grader och temperaturen i kylen ca 3 grader. Det är helt ok för min del.

Det relä som gått sönder sitter inbyggt i en lite större svart modul på baksidan av kylskåpet. Det började "ticka/växla" på baksidan av kylskåpet vilket indikerade att något var fel. På lite äldre modeller av kylskåp sitter relät för sig och kostar ca 100:- att byta. I mitt fall, med inbyggt relä, blev kostnaden ca 1150:-.

Den svarta modulen som skall bytas ser ut på följande sätt

IMG_1887.JPG

Återkommer efter modulbyte och fortsatt test på 12V.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Än finns det hopp!

Bytte den svarta lådan med sitt krånglande relä.
Har nu kört kylen på 12V, stillastående, under 6 timmar. Temperaturen har sjunkit från 6 till 2 grader med en matningsspänning på 13,4V. Det är i nivå med vad vi uppnår med 230V.

Återstår att se hur det funkar under körning.

Hälsar Kjell
 
Toppen