• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylskåpet är för varmt i Kroatien

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Nu är du på banan! Ta bort gallren igen, de gör någon grad.
Kolla tempen under bilen, hur mycket svalare är det där? Jag har sett många roliga lösningar, bl.a. dubbla ventilationsslangar från skuggan under bilen, upp till luftintaget...

Det är 3 grader svalare under bilen, föredrar nog att montera in fläktar bakom ventilerna. Tror enkelheten är vinnare i längden.

Kunde inte fullfölja testen, det började regna och sen blev det svalare ute. Ska vara svalare i 2 dagar.
 
F

F.d. 56076

Guest
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Jag skulle prova med stt köra på gasol istället, brukar vara bättre effekt än på 230 V

Är också i Kroatien med samma problematik! Kylen är alldeles för varm... ute är det ju visserligen varmt ute men långt ifrån Spaniens värme... kylen håller ca 15-20 grader vid 30 ute... hur svårt kan det vara för tillverkarna att bygga in en kompressor för att få en hybrid? Visserligen går kompressor inte att köra på gas, men el finns ju?

Hur kommer det sig att induktion-kylskåp är effektivare på gasoldrift när värmt?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Mer än +35 på utsidan, så får du inte < +8 i kylen. Ta bort gallren på utsidan och starta fläktarna!!
 
F

F.d. 56076

Guest
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Nu är det lite svalare här, men löste problemet med en kupéfläkt (utan värmen såklart ;)) fick ca 6 grader i kylen... Får se om några dagar när det blir värmare igen :))
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 13
F

F.d. 56076

Guest
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Är dock fortfarande fundersam hur ni i Spanien och Italien gör där det ofta är uppåt 40+ i skuggan... De här bilarna borde vara bättre än så, med tanke på vad de kostar etc, de rullar/tillverkas ju också i Sydeuropa, då borde ju inte kylen i en modern husbil packa ihop bara så där....???
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

I mitt fall är det fläktar som gäller, har testat att ta bort gallerna och det påverkar marginellt.
Lufttemperaturen från den övre ventilen ligger på 64 grader, insuget vid det undre gallret är 31grader.

Monterade tillbaka gallerna och ställde en 230v bordsfläkt 1cm från karossen, den sänkte temperaturen från 64 grader vid det övre gallret till 41.9 grader.

Precis innan hade vi 12 grader i kylen, återkommer om några timmar så ska vi se vad det är i kylen då..

Vad har du för värme i frysen när du har 12 grader i kylen? Det behöver ju inte vara just 12 grader utan vill bara veta om du har frysgrader i frysen samtidigt som det är för varmt i kylen.

Fick en tanke som jag tänker utveckla beroende på ditt svar.

Hälsar Kjell
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Det viktigaste är nog att vända kyl- och fryssidan mot norr!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Vad har du för värme i frysen när du har 12 grader i kylen? Det behöver ju inte vara just 12 grader utan vill bara veta om du har frysgrader i frysen samtidigt som det är för varmt i kylen.

Fick en tanke som jag tänker utveckla beroende på ditt svar.

Hälsar Kjell

Om inte Chippen är ute på nätet så kanske det finns någon annan med varmt kylskåp som kan mäta temperaturen i kylen och frysen.

Hälsar Kjell
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Tog bort övre yttre ventilen, det sänkte temp från 58 grader till 48 grader.
Just nu ca 32 grader ute.
+8 kylen och -10.4 grader i frysen.

I mitt fall fungerar kylskåpet mycket bättre på 230V än gasol, på morgonen är kylskåpet runt +6.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Man skulle kunna ta bort en list så det läcker ner kyla till kylskåpet och nöja sig med 3-4 minus i frysfacket...
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Har +4 i kylen o inga fläktar. +30 ute. Att ställa bilen så man får skugga på kylskåpsidan är ju inga problem för på baksidan är det skugga o på framsidan har man markis.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Ja det är mycket man inte förstårMen kallt i kylen blir det iallafall så placeringen kanske kvittar.
Skulle till i år gjort en liten konstruktion med ac:n men det blev inte av men till nästa år ska det vara gjort
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Tog bort övre yttre ventilen, det sänkte temp från 58 grader till 48 grader.
Just nu ca 32 grader ute.
+8 kylen och -10.4 grader i frysen.

I mitt fall fungerar kylskåpet mycket bättre på 230V än gasol, på morgonen är kylskåpet runt +6.

När vi hade segelbåt så hade vi alltid med oss en nedfryst plastflaska med vatten på 2-3 liter som vi stoppade ner i kylboxen. Problemet där var att vi inte kunde frysa om vattnet i flaskan när det tinade för att vi saknade frys.

Nu till min tanke, dumstrut eller snilleblixt!

Skulle man inte kunna göra på samma sätt i husbilen och frysa ner flaskan i frysen på natten när det är svalt ute och sätta in den i kylen på morgonen. Sen samma procedur nästa kväll.

Hälsar Kjell
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Strålande!
Tänk på att inte fylla flaskan helt full, då spricker den!
Vet av egen erfarenhet.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

När vi hade segelbåt så hade vi alltid med oss en nedfryst plastflaska med vatten på 2-3 liter som vi stoppade ner i kylboxen. Problemet där var att vi inte kunde frysa om vattnet i flaskan när det tinade för att vi saknade frys.

Nu till min tanke, dumstrut eller snilleblixt!

Skulle man inte kunna göra på samma sätt i husbilen och frysa ner flaskan i frysen på natten när det är svalt ute och sätta in den i kylen på morgonen. Sen samma procedur nästa kväll.

Hälsar Kjell

Smart!!!!
Fryser in 2 kylklampar nu.
Lägger dom högst upp i kylen vid frukost, försöker komma ihåg att titta vad det är för temperatur i kylen imorgon kl 13.00.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

När vi hade segelbåt så hade vi alltid med oss en nedfryst plastflaska med vatten på 2-3 liter som vi stoppade ner i kylboxen. Problemet där var att vi inte kunde frysa om vattnet i flaskan när det tinade för att vi saknade frys.

Nu till min tanke, dumstrut eller snilleblixt!

Skulle man inte kunna göra på samma sätt i husbilen och frysa ner flaskan i frysen på natten när det är svalt ute och sätta in den i kylen på morgonen. Sen samma procedur nästa kväll.

Hälsar Kjell

Har praktiserat detta under ett par år på våra Kroatienresor, fungerar..........

Hejs
Claes 105

Ps. Använder numer frysklampar.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Smart!!!!
Fryser in 2 kylklampar nu.
Lägger dom högst upp i kylen vid frukost, försöker komma ihåg att titta vad det är för temperatur i kylen imorgon kl 13.00.

Tycker det låter lite med 2 kylklampar. Skall bli kul att se vad du får för resultat.

Hälsar Kjell
 
Toppen