• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kyl problem (fläkt)

claes

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
1983
Medlemskap
2024
Hej jag undrar om någon har ett bra förslag till fläkt kylning till kylskåpet för att få bättre kylning Tack sam för alla förslag MVH Claes
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: kyl problem (fläkt)

Bakom mitt kylskåp sitter det en 12V datafläkt i en ventil. Denna regleras av en vanlig rumstermostat köpt på ClasOlsson. På strömförsörjningen så en brytare så inte fläkten går i onödan.
Calle
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Som Bonath fast jag har tre datafläktar från trasiga datorer,2 som sitter i översta gallret samt en monterat längst ner bakom kylskåpet.allt detta styrs av en termostat från kjell o&(art.nr / 87048 )som är instäld på ca 36 grader.Kylskåpet slutar att fungerara tillfrdsställande vid ca 42 grader enligt en servic gubbe på elektrolux.Har även monterat ny pasta mellan kylrör och kylflänsar inne i kylskåpet med gott resultat.Kan ju tilllägga att fläktar och termostat drar ca 0.7 amp och fungerar mycket bättre änn det fläkt system som Kama säljer(dyrt och bullrigt).Allt detta kräver oxå lite handlag med lödkolv.Totalkostnad för dessa åtgärder ca 160 kr.Så när detta hemma pul inte fungerar längre så blir det ett nytt kylagr från Isotherm
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Hej på er.
Även jag har monterat en extra fläkt 12v, men jag har också tagit upp ett nytt extra hål och satt dit ett ventilationsgaller till för att öka cirkulationen lite mer.
mvh Claes
HusbilsBjörk
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Pannor!
Har du inte problem med att de två fläktarna drar in värmen från gasollågan i utrymmet bakom kylen? Eller kan det vara den tredje nedre fläkten som löser problemet?

Jag har gjort ett försök med fläkt i det övre ventilgallret men flyttade den till det nedre när jag kört kylen på gasol och märkte att det var varmare i gallret än i kylens avgasrör där gasolvärmen skall gå ut. Då länge jag använde ström, bår 12V och 230V så fungerade det mycket bra. Det är ju värmen från kylflänsarna man vill få ut.

EssoJ
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Hej EssoJ
Nix,dom 2 suger ut luften ovanför kylflänsarna genom över gallret.Sen är dom ju inte några orkan fläktar precis.Den nedre suger in från vent hålet golvet bakom kylen,allt för att öka genom strömningen av luft bakom kylen.Ca 36 grader uppnås redan efter 15 minuters gång tid på gasolen ovanför kylfläktarna.Från ca 20-22 grader till 5 grader i kylen tar det 2,5 timma.Tycker ja e ganska bra för ett 10 år gamalt tröskverk.Sen har jag ökat kontaktytan mellan kylröret och kylflänsar inne i skåpet med två aluprofiler
 

Bilagor

  • IMG_1205.jpg
    IMG_1205.jpg
    2,2 MB · Visningar: 66
  • IMG_1209.jpg
    IMG_1209.jpg
    1,9 MB · Visningar: 53
  • IMG_1210.jpg
    IMG_1210.jpg
    1,5 MB · Visningar: 57
F

F.d. 8925

Guest
Sv: kyl problem (fläkt)

Hur har du gjort med termostaten, har du byggt in den i någon kapsling (låda)? och var har du satt givaren till termostaten?
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Hur har du gjort med termostaten, har du byggt in den i någon kapsling (låda)? och var har du satt givaren till termostaten?
Termostaten har jag att i en vanlig eldosa som finns att köpa överalt,ca 6x6 cm.Givaren har jag hafft lite var stans men det verkar fungera bäst ovan för lylflänsarna för min del
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Är det en fläkt som du monterar "utvändigt" som blåser på kylskåpets baksida så det inte behöver jobba så hårt när det är varmt så finns det ju på husvagnsvensson färdiga artnr.967-01-05 och kostar 299:- finns på sidan 67.
Husvagn-Svensson AB
Husvagn-Svensson i Lidköping AB, Tillbehörskatalog 2009. Husbilar och husvagnar.
Hej
Fläktarna sitter på innsidan och blåser ut.Termostaten uppnar vid angivet gradtal och går ca 45-100 sekunder,så den är väldigt skänlig.Den fläkten har jag prövat men den för ett välldans liv så det brummar i hela bilen
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Sitter 2 datafläktar som hänger i ståltråd (med krympslang runt om för att dämpa vibrationerna) under kylflänsarna. Har även ett motstånd monterat så går normalt sett på lågfart, men när man tex är i kroatien slår jag om strömbrytaren så de går med full effekt.
 

Bilagor

  • kylskåp.JPG
    kylskåp.JPG
    43,5 KB · Visningar: 55

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Hej! Köpte en kylfläkt på H-svennson samma som Bengt-Åke skiver om. Den är gôr bra å går väldigt tyst. Ja! man får faktiskt lägga örat till ventilations gallret för att höra om den är igång och hörs absolut inte innuti bilen. Fläkten ska sitta vid det nedre gallret och suga innåt så att en cirkulation uppstår. Nu lät ja allt som en riktig messersmith ha. ha. :yes:
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Hej! Köpte en kylfläkt på H-svennson samma som Bengt-Åke skiver om. Den är gôr bra å går väldigt tyst. Ja! man får faktiskt lägga örat till ventilations gallret för att höra om den är igång och hörs absolut inte innuti bilen. Fläkten ska sitta vid det nedre gallret och suga innåt så att en cirkulation uppstår. Nu lät ja allt som en riktig messersmith ha. ha. :yes:
ööööö du menar inte en riktig whasserbesser.Ja där sen ni man skall inte gå blint efter andra utan tyda o sen göra som man själv vill
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: kyl problem (fläkt)

Termostaten har jag att i en vanlig eldosa som finns att köpa överalt,ca 6x6 cm.Givaren har jag hafft lite var stans men det verkar fungera bäst ovan för lylflänsarna för min del

Okej då vet jag, det var ju en enkel lösning (borde ha tänkt på det jag som är gammal elektriker):wink:
Det verkar finnas lika många lösningar på detta med fläktar som det finns bilar.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Jag har även tagit bort myggnätet, som sitter på insidan om gallret. Det förbätrar cirkulationen en del,
Men det får inte var öppet in till bilen, för då kommer myggen in den vägen
bosse b
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

Sitter 2 datafläktar som hänger i ståltråd (med krympslang runt om för att dämpa vibrationerna) under kylflänsarna. Har även ett motstånd monterat så går normalt sett på lågfart, men när man tex är i kroatien slår jag om strömbrytaren så de går med full effekt.

Smart placering! Den idén knycker jag med stor frimodighet! Har för närvarande min fläkt under bilen eftersom nedre gallret är en öppning genom golvet och jag misstänker att det kan sugas in en del vägdamm därifrån.

EssoJ
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: kyl problem (fläkt)

EssoJ. Du är så välkommen så:). Min erfarenhet är att man får bäst effekt vid den monteringen då all luft styrs på kylflänsarna + att de sitter skyddade.
PS. Monterar du enbart en fläkt så sätt den på varmaste delen.
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: kyl problem (fläkt)

Jag har även tagit bort myggnätet, som sitter på insidan om gallret. Det förbätrar cirkulationen en del,
Men det får inte var öppet in till bilen, för då kommer myggen in den vägen
bosse b
Akta så du inte helt plötsligt har ett getingbo bakom kylskåpet. Du märker det på surret.
Calle
 
Toppen