• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kristider

B

Boxer

Guest
Sv: kristider

Jag kanske har missat något, men jag såg inget bark i det bifogade receptet...

Mvh
Rolle
Opps, det var ett recept när man klickade på bilden och ingen bark finns det jag som alltid har trott....
Tråden har halkat in på fiskbullar, min mor har svårt för det efter att ha ätit mängder av fiskbullar gjorda på gädda under beredskapsåren.
Fast fiskbullar är ju en delikatess gämfört med norska fiskekakor, det är inte mat för människor i alla fall inte på den här sidan kölen.

Gurra egentligen ska man väl inte skoja om allvarliga saker även om jag har svårt att låta bli. Historia är ett av mina stora intressen och jag vet mycket väl hur man använde bark i brödet, det har en lång historia. Jag har dock aldrig smakat så när jag nästa gång kommer till Gränna ska jag givetvis testa. Tack för tipset.

Senast redigerad av en moderator:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Fiskbullar som är så gott..................... Stekta med knaperstekt bacon eller kokta i vit sås.:yes::yes:

När barnen var små, åt vi mycket fiskbullar. Barnen åt så att dom nästan sprack.....ända tills dom började skolan och någon talade om för dom att fiskbullar var "äckligt".

Märkligt............. I Norge äter ungarna massor med fiskbullar med god aptit, medan blodpudding skulle ge dom kväljningar på flera meters avstånd.
I Sverige verkar det vara tvärt om..........:rolleyes::rolleyes:

MvH
Karianne

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Kan inte förstå att en del klagar på fiskbullar.

Har dom inte förstått att dom är gjorda av det bästa fiskköttet som kan uppbringas.

:confused::confused:Har någon hittat fiskben i fiskbullar:D:D

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Får man bjuda på ett recept på fiskfärs:

Gäddfilé 500g
Stekt fläsk 125g
Rökt fläsk 125g
Körs i mixer tillsammans med 1 dl vispgrädde. Peppar och lite muskot.

Steker du detta får du gäddfärsbiffar som sörlänningar, vilka lär äta gädda, anser vara smakliga. Jag har provat själv, men som jämte går klarar man inte av gäddlukten; den slår igenom alla försök till maskering.

aake

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

aake nu kom du in på något riktigt äckligt. Gädda. Tänk en Mälargädda. Den får jag inte ens ta med hem och jag förstår varför. Snacka om att lukta fisk.

Men rolig att fiska.

F

F.d. 15832

Guest

Min bror blev tvingad av mormor att äta upp sina bananer när vi var små och det hjälpte inte, hur mycket han än protesterade och än idag blir han illamående av bara lukten...

Surströmmingsfilen jag en gång provsmakat, blev nersköljd efter konstens alla regler, från mjölk till riktigt starka drycker, men inte f*n hjälpte det!!!:msn_sick:

Apropå gädda så minns jag hur vi för många år sedan fått en stor gädda av en kompis som redan hade fullt i frysen, så vi gjorde fiskfärs i pepparkaksform, enl. receptet ovan med hjälp av köttkvarnen, som vips trollade port alla elaka ben, därefter serverad med skirat smör och mandelpotatis och det var så gott, att det fortfarande ligger på min tio i topp lista!!!

Mvh
Rolle

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

En god vän har en sommarstuga norr om Figeholm. När vi är där, ska det ju fiskas, och gäddorna lämnas till hans mamma som har en vedspis där hon gör en helt underbar gäddsuffle. Jag vet inte riktigt hur hon gör, för hantverk ska man nog inte försöka efterlikna.
Calle

F

F.d. 3088

Guest

Tänk om inte kryddor fanns hur skulle då all skallarens o fiskrens smaka:D:D

Gurra

Toppen