• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kristider

F

F.d. 15832

Guest
Sv: kristider

Ifall det skulle bli en ny beredskapstid, lär ju ungdomarna snabbt lära sig vad Cikoria och barkbröd är...;)

Mvh
Rolle

F

F.d. 15832

Guest

Nej, jag har varken druckit Cikoria, eller ätit barkbröd, men har inget emot att pröva om tillfälle ges.

Mvh
Rolle

F

F.d. 8517

Guest

Jodå jag vet va kristider e. börja skolan -39 ..-40 åkte fasan ut i beredskap. morsan o jag med 2 bröder ensamma hemma. då vare tjävt. kaffekupånger byttes mot bröd hos ortens kvarn. Kaffet kokades på doskafrank eller rostade gula ärter. o middag dessa eviga kaniner...men vi klarade oss..Tack mamma.

F

F.d. 8517

Guest

Jodå jag vet va kristider e. börja skolan -39 ..-40 åkte fasan ut i beredskap. morsan o jag med 2 bröder ensamma hemma. då vare tjävt. kaffekupånger byttes mot bröd hos ortens kvarn. Kaffet kokades på doskafrank eller rostade gula ärter. o middag dessa eviga kaniner...men vi klarade oss..Tack mamma.

Ja glömde en sak pappa kom tebax från beredskapen så småningom..

B

Boxer

Guest

Barkbröd har vi haft i affären i alla tider, det är riktigt gott.
Du borde testa Hasse.
Jag blev lite misstänksam när Gurra påstod att det var nylanserat i Gränna så jag kollade på internet och fick fram detta.
Eftersom bark knappast är en onödig tillsatts i barkbröd så känner jag mej lugnad.

Barkis
Gott vitt svenskt bröd utan onödiga tillsatser.

Bilagor

• Barkis.jpg
    Barkis.jpg
    11,8 KB · Visningar: 274
F

F.d. 15832

Guest

Jag kanske har missat något, men jag såg inget bark i det bifogade receptet...

Mvh
Rolle

F

F.d. 15832

Guest

Hasse kanske föredrar fiskbullar strösslade med bark framför kanelbullar...;)

Mvh
Rolle

F

F.d. 3088

Guest

Barkbröd har vi haft i affären i alla tider, det är riktigt gott.

Du borde testa Hasse.
Jag blev lite misstänksam när Gurra påstod att det var nylanserat i Gränna så jag kollade på internet och fick fram detta.
Eftersom bark knappast är en onödig tillsatts i barkbröd så känner jag mej lugnad.

Barkis
Gott vitt svenskt bröd utan onödiga tillsatser.

Barkis är vanligt vitt bröd som finns överallt. :D Bergis är väll nästan samma:confused:
Barkbröd var bröd som man åt under andra värdskriget degen blandades då ut med bark på grund av brist på ingridienser. ;)
Tycker det är kul när någon satsar på något gammalt, spelt är något annat som har kommit tillbaka (sädesslag)

Gurra

Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jo då Boxer, Limpan på bilden ser god ut, den blänker på ytan som om den skulle vara penslad med kåda blank och fin. Skämt å sido, det är faktiskt roligt när man åker och handlar och får botanisera på ett bageri med alla sorter som man vanligtvis inte köper.

Det är faktiskt så att jag bakar egna Hålkakor, för då får jag smaken som jag vill ha, för smaken är ju avgörande på ett frukostbröd tycker jag.

Sen säger jag så här KARDEMUMMA, ja bullarna förstås inte revykungen.

Avslutningsvis kan jag bara kommenter FISKBULLAR, det kommer inte över mina läppar så länge jag lever.

F

F.d. 15832

Guest

Va e de för fel på fiskbullar???:wideeyed:

Jag äter gärna fiskbullar i hummersås, väl mosade ihop med potatis och hårdkokt ägg... mums faktiskt.:yes:

Mvh
Rolle

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Pratade för länge sedan med ett par som hade jobbat både i fiskerinäringen (tillverkning och förpackning) och på ett stort företag som gör korv m.m.

Det fanns två saker som dom inte åt, fiskbullar och hotdogs. Det räcker för mig........ Å andra sidan.... i kristider så...........;)

/Per

F

F.d. 15832

Guest

Det säger även de som sett hur man gör pölsa och blodpudding... men jag äter det också ibland.

Däremot avstår jag från surströmming efter en provätning, där den förbenade fisken åkte jojo upp och ner i flera dagar efteråt.

Mvh
Rolle

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Så här är det vänner.
I min bardom var jag på sommarkollo och blev tvångsmatad med fiskbullar, minnet och lukten sitter fortfarande kvar i reseptorerna för smak och luktsinnet.

Det hade väl varit en sak om jag hade sluppit att äta upp dom två gånger men, den bastanta kollotanten mosade ihop både dom med "färska" och in med allt en andra gång.
Sen dess tål jag inte lukten av av dom små skära barndomsminnena.

Sen får jag väl tillstyrka Gurra, att sillbullar har jag inte provat.

Toppen