• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kramp i gasfoten

Bill & Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1773
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

Har löst det med att få ett stöd för högerben ,medhjälp av en träbit från stolen till instrumentsbrädans nederkant.
 
S

Stavve

Guest
Sv: Kramp i gasfoten

Jag gick på Johan G's linje, fast jag sågade alrig av pedalstången. Jag skruvade bara bort gaspedalen och bockade om den så att den kom närmare golvet. Det blev mycket bättre, att jag inte kunde komma på det själv!
Tack för alla tips, farthållaren är inte heller nedlagd, men den hinns inte innan semestern.

Mvh Tomas
 
F

F.d. 4173

Guest
Sv: Kramp i gasfoten

Va bra då ska du få ett tips till.
Släng ut stolarna om du har Fiats orginal och
sätt in ett par nya från en SAAB 9-5 kostar ca, 500:-
på blocket. Vilken skillnad ! Vänd dem så att högerstolen
sitter på vänster sida och omvänt då ser det snyggare ut.
De passar i orginalhålen på ena sida och på den andra
svetsar eller skruvar du fast vanliga vinklar för träkonst,.
Det tog 10 år och en vattenskada innan vi började härja
runt i bilen för att anpassa den efter oss. Med andra ord
var inte rädd för att ändra på saker och ting för att
anpassa dem efter era förutsättningar.

Hälsningar Johan
 
S

Stavve

Guest
Sv: Kramp i gasfoten

Tack för tipset, måste kolla med skroten vad som finns. Jag har också modifierat lite på min gamla harv. Om man tar bort reservhjulet ser man en konstig fyrkantig pressning i staget som reserven vilar på. Ett "dike" i bilens tvärledd. Där passar ett gammalt Thule lasträcke perfekt. Man borrar två hål i räcket och skruvar i dom befintliga hålen. På bilens vänstersida tar man bort själva takfästet men på bilens högersida låter man takfästet vila på batterihyllan. Nu har man en stabil balk tvärs över motorrummet. På den har jag fäst en plåthylla med uppbockad bakkant. Hyllans framkant är skruvad i balken över kylaren med plåtskruv. På hyllan förvarar jag en hylsnyckelsats i plåtlåda och en vertygslåda i plåt. Jag har uttag i hyllan så man kan kolla och fylla motorolja. Utrymme som bara finns där men är svårt att använda.....
Jag kastade också bums ut den dränkbara vattenpumpen, med vilken det var omöjligt att få ut säkert dom femton sista litrarna i tanken. Jag köpte en extern vattenpump på Jula och satte den i inredningsväggen precis bakom förarstolen. Ett litet aber med den var att den gav lite hög kapacitet vid lite öppna kranar, så säkerhetsventilen för vv-beredaren öppnade, och det kom vatten under bilen. Då ledde jag avloppet från säkerhetsventilen tillbaka till tank. Det är ju rent oanvänt vatten som kommer ut där, så vad gör det om det kommer tillbaka till tanken? Och tanken är ju tryckmässigt öppen mot atmosfären, så vad kan gå fel? Jag har också bytt ut dom löjeväckande kakelimitpanelerna på duschväggarna mot riktig våtrumsmatta. En våd täcker två och en halv vägg, och två hörn. Det fula lila handfatet lämnade jag till en billackare som sprutade det vitt med klarlack på topp, det har hållit jättebra!
Roligt att höra att det inte är bara jag som mixtrar med bilen........
 
Toppen