• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kramp i gasfoten

S

Stavve

Guest
Ja, nu är det inte så att jag pressar plattan i mattan så jag får ont i foten av det. Det är snarare när jag kör med halvgas som man får ont i foten av att lyfta den från golvet. Vi har en gammal Fiat Ducato 92:a och jag har ett elände med att hitta en bra körställning med gasfoten. Hur har alla ni andra med gamla Fiatar löst detta. Förra semestern letade min dotter upp en lagom platt sten som jag tejpade som en "fotpinne" hitom pedalen för att vila hålfoten på. Bättre men långt ifrån perfekt. Jag kan väl inte vara den ende som tycker detta är en pina, eller kör jag helt enkelt för sakta :wink: ......
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

Vill minnas att Husvagn-Svensson i Kållered säljer en ombyggnadssats som ska eliminera problemet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

På en så gammal bil används följande princip:
En induktionsgivare på den ena drivaxeln känner av hur fort bilen går. En "motor" påverkar sedan, via en vajer, gaspådraget. (Den är, så att säga, parallellkopplad med gaspedalen.) På bensindrivna bilar används bilmotorns vacuum för att driva farthållarmotorn, på dieseldrivna bilar används en elektrisk farthållarmotor.
Monteringen är tämligen enkel, men tar några timmar...
Läs mer här: WAECO mobile solutions
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

Det fanns en gång, kanske fortfarande finns, en farthållare som drivs med vacuum. Köpte en gång en sådan till första bilen. För att hitta varvtalet skulle två magneter fästas på en utgående axel. En avkännare kunde då läsa av och hålla varvtalet. Funkade inte alls. Det visade sig att den behövde ett högre motorvarv för att fiungera.

Efter mycket om och men löstes det genom att montera fyra magneter. Då funkade det. Det var inte speciellt svårt att montera det hela, även för en som har hela handen full av tummar när det kommer till att ruta under motorhuven.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

Jag lyckades få tag i en begagnad ISRI -stol. Efter det har jag inte behövt gå till chiropraktorn efter varje resa. Underbart! Innan dess lade jag en liten kudde under högra låret i framkanten på sätet.
 
S

Stavve

Guest
Sv: Kramp i gasfoten

En farthållare för 4-5000 ryms inte i min budget. Någon som provat något billigare? Min limit är någonstans under 2000. Ska kolla lite på Biltema.
Kollade efter lösningen i HusvagnSvenssons katalog, men hittade inget, kanske har utgått.
Jag har faktiskt provat med stortån, men jag tycker det också blir tröttsamt i längden. Tror ni det blir bättre med starkare motfjäder?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

Vi skrev "Husvagn-Svensson i Kållered"! Ett helt annat företag än postorderföretaget i Lidköping...
 
S

Stavve

Guest
Sv: Kramp i gasfoten

Sorry, har alltid trott att det var en filial. Kan två oberoende firmor ha så lika namn.
Ska kolla upp tipset iallafall.
Tackar!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

Från början fanns det ett enda "Husvagn-Svensson" med försäljning på 3 orter: Lidköping, Vänersborg och Kållered.
I början av 1980-talet lades försäljningen i Vänersborg ned, och i mitten av samma decennium "separerade" de två kvarvarande företagen.
Rent juridiskt heter bolagen "Husvagn-Svensson i Kållered AB" och Husvagn-Svensson i Lidköping AB".

PS
Visste ni att deras första postorderkatalog, 12 sidor "tjock", utkom redan 1981?
DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4173

Guest
Sv: Kramp i gasfoten

Hej
Jag kapade bort en bit på kröken (där gaspedalen vänder uppåt från golvet)
och svetsade på pedalplattan igen. Fungerar perfekt.
Hälsningar Johan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

Ett annat, beprövat sätt är att snickra ett "podium" (plywood + räfflad gummimatta) som fyller ut den "grop" där hälen stöder. Gör man podiet lika stort som hela "gropen", och förser locket med pianogångjärn, får man ett tämligen stort förvaringsutrymme - lämpligen indelat i flera småfack.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

Jag satte dit en träklots ca 6,7 cm tjock bakom gaspedalen som jag stödde hålen mot. Fäste helt enkelt i gummimattan med plåtskruv. dessutom satte jag en annan träklots på samma sätt till vänster om kopplingspedalen för att vila vänsterfoten mot. Det fungerade alldeles utmärkt !
Om du trits allt vill ha farthållare så har Conrad en för under 2000:-
Conrad Elektronik Norden AB Farthållare (Tempomat) - Farthållare Magic Speed MS-50 - Farthållare (Tempomat) Komfortutrustning Biltillbehör, Bilstereo
Hoppla, det var en redig adress !

/ Göte J
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Kramp i gasfoten

En farthållare för 4-5000 ryms inte i min budget. Någon som provat något billigare? Min limit är någonstans under 2000. Ska kolla lite på Biltema.
Kollade efter lösningen i HusvagnSvenssons katalog, men hittade inget, kanske har utgått.
Jag har faktiskt provat med stortån, men jag tycker det också blir tröttsamt i längden. Tror ni det blir bättre med starkare motfjäder?
Här kommer ett vettig alternativ kanske? Farthållare är ett underbart hjälpmedel.
Conrad.se - Europas största postordervaruhus inom elektronik och teknik
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

Jag monterade denna på en baknts golf Cabbe och det var enkelt , en brytare på koppling och broms samt en kabel till tändspolen samt plus och minus .

PDQ

Samt monterade jag vajern så här : Volkswagen Golf Mk1 GLI Cabriolet (1985) - GARAGET - www.garaget.org ( Bilden är tagen av mej fast med kompisens kamera och upplagd på hans profil under garaget så jag vet inte vem som har copyright ..)
 
F

F.d. 25087

Guest
Sv: Kramp i gasfoten

Hej !
Jag har en Fiat Ducato -91 och det är plattan i mattan som gäller...:)
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Kramp i gasfoten

Hej
Jag hade samma problem jag löste det med att höja förarstolen ca 1 cm bak, framkanten höjdes ca 2 cm frun tycker att det är lite för långt till pedalerna men hon kör aldrig de riktigt långa körningarna
Ha de paffw
 

Topsy12

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2024
Sv: Kramp i gasfoten

Hej
Hade själv samma problem med en fiat -88.
En liten bit av en regel 45*45 fastsatt med kardborreband i mattan framför gaspedalen gjode undervärk.

Lasse
 
Toppen