Skickade ett mejl till Dekra och bad om prisuppgifter redan innan jag skrev inlägget ovan och har nu fått deras svar(?);
¤ av Dekras svar nedan framgår tydligt varför deras priser inte kan redovisas på nätet
¤ kan av svaret också konstatera att deras priser är "olika på större resp mindre orter" och att priser relateras till unika orter (men hur?)
¤ hur vet man sedan vad de klarar för besiktningar på de orter som bjuds ut
Vad kan man dra för slutsats av denna vetskap (Dekras svar), inga fasta utan ortsrelaterade priser - i det läget har väl besiktningskonkurrensen "spolats", i varje fall på bekostnad av begripliga och kända priser på likvärdiga std-jobb?!
Nästa steg är väl att t.ex systembolaget också sätter olika priser på sina "varor" baserat på t.ex utkörning till mindre orter, flaskors form .... ?
Är det verkligen detta som avses med fri (hård) konkurrens som i tanken ska leda till effektivare, begriplig verksamhet till allt lägre priser?
------- Dekras svar på mitt mejl---------------------------
[FONT=Tahoma","sans-serif]Jag skulle behöva veta vilken stad du vill besikta i. Vi har olika priser på större och mindre orter. Så vilken station önskar du komma till?[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]mvh[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Jens[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Dekra Kundtjänst[/FONT]
-------- min fågeställning till Dekra----
[FONT=Tahoma","sans-serif]Från: librell [librell@telia.com][/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Skickat:[/FONT][FONT=Tahoma","sans-serif] den 30 december 2013 20:14[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Till: bilbesiktning[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Ämne: Besiktningskostnad för utpekade fordon?[/FONT]
Hej!
Vill veta era kostnader för besiktning av följande fordon, ägda av mig;
1)Husbil DHF488, besiktning :- / gaskontroll :- (max axelavstånd ?? / höjd 2,93 vilken stn?)
2)Personbil WYF287, besiktning :-
3)MC SXU847, besiktning :-
4)Personbilssläp TRM052 :-
Emotser tacksamt detta mejl i retur, kompletterat med era/Dekras aktuella priser, för resp fordon ovan!
/ Med tack på förhand
Bengt Librell