• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftig höjning av besiktningsavgift

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Att försöka förhandla fram ett billigare pris är omöjligt .Vi har ca 150 fordon bilar lastbilar släpar .Omöjligt och få rabatt .
Jag lyfter på hatten för den som vill försöka .Det är lättare och få fred i Mellanöstern.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

I Sveriges tredje största stad finns ett ställe för tyngre bilar 3,5+T vad jag vet
860 spänn
Dom kunde lika gärna tagit 2000 kr man har inget val känns det som .
Då får man ta sig ledig och köra iväg .
Jag ska leva rövare på besiktnings stationen det kommer och ta minst en timme innan dom är klara med bilen allt ska kollas
Det är bara trams alltihop bara ett spel för gallerierna
Man kanske ska skita i alltsammans och ta böterna det va säkert tjugo år sen jag blev kollad sist av bängen

Åk till Eslöv eller Helsingborg istället, där finns Svensk Bilprovning (530:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Att försöka förhandla fram ett billigare pris är omöjligt .Vi har ca 150 fordon bilar lastbilar släpar .Omöjligt och få rabatt .
Jag lyfter på hatten för den som vill försöka .Det är lättare och få fred i Mellanöstern.
Man ska aldrig säga aldrig, se följande länk (= en början/inkörsport) som påvisar organisationen "smarta seniorers" rabatter hos Bilprovning; http://www.smartsenior.se/bilprovningen!
Exemplet visar främst att rabatter finns och som förhandlare börjar man inte med beskriva ett uppdrag som omöjligt!

Jag tror att att de olika besiktningsföretagen succ kan komma att känna sig konkurrensutsatta och därmed uppnås grundavsikten med den privatisering av bilbesiktningsverksamheten som gjorts!

Ca 10.000 HBK-medlemmar, var och en ofta med flera fordon är en marknad att räkna med - vi repr tillsammans en potential som är större än enskilda transportbolag gör (även mycket stora sådana)!
Jag önskar den nybildade "besiktningsgruppen" all framgång med sitt uppdrag det kan direkt komma oss HBK'are tillgoda.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Hej

En tanke...

När nu fler "spelare" finns till förfogande för ungefär likvärdigt antal kunder, får vi då alla betala priset för Bättre service?
Har en del glömt av föregående problemen med besiktningstid varje vår/försommar?

Jag förordar att de som har flera fordon(åkeri) diskuterar avtal med respektive närliggande ackrediterad fordonsprovning gällande rabattavtal.

Singel/få fordons-ägare lär finna sig i marknadspris per närmaste servicestation men då förhoppningsvis utan att behöva vänta 9v. för en kontroll...

Frågan här är väl hur kan HBK påverka ev. prisbild gällande husbilar & besiktning, förslag?

Vänligen, Magnus
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Läst och läst igen men inte förstått, Magnus.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Åk till Eslöv eller Helsingborg istället, där finns Svensk Bilprovning (530:)

Dom har endast öppet när jag jobbar
Då måste jag ta ledigt plus milen
Det är visserligen samma när jag bes i Malmö men då tar man det på sin rast
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Idag bokade jag besiktning av husbilen hos Besikta Bilprovning i Motala.
Kraftig höjning av priset för att besiktiga en 4 ton husbil. Nu 860 kr
Besiktas prissättning, måste uppfattas som att de har mycket god kompetens för det som de arbetar med .... bilprovning!

Men vad ska man tro om man läser om 3 besiktningar som de har utfört i Uddevalla och Trollhättan - hur nöjd och säker ska man vara(?) efter sådana bedömningar, se artikel; http://www.di.se/artiklar/2014/4/9/bil-godkand-och-underkand-samma-dag/
 

Bo Blomdahl

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
7301
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Var och besiktiga i Eslöv idag. Mycket trevligt bemötande av personalen, värt att köra 12 mil t o r och få en skäkig besiktningskostnad. Kan rekomendera denna bilprovning.

Bo B
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Var och besiktiga i Eslöv idag. Mycket trevligt bemötande av personalen, värt att köra 12 mil t o r och få en skäkig besiktningskostnad. Kan rekomendera denna bilprovning.

Bo B

För att förstå ditt inlägg vore det ju på sin plats att du talade om hos vem du utförde besiktningen och till vilken kostnad. v v försök igen!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Nytt fräckt drag av BESIKTA - idag fick jag en faktura från dem med argumentet att jag inte avbeställt bokad tid!!!!!! Naturligtvis hade jag gjort det, per telefon i samband med att jag i stället bokade tid hos Bilprovningen i Torslanda.

Här har man tydligen att göra med samvetslösa skurkar som tar till vilka metoder som helst. Frågan är hur kan jag bevisa att jag har avbokat resp hur kan de bevisa att jag inte gjort det????

Besikta kräver nu 688.- för den "uteblivna" besiktningen. Man saknar ord för deras fräcka fasoner.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bo Blomdahl

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
7301
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Ska bli intressant och se om det drabbar mig också. Hade först bokat hos besiktiga men avbokade sedan på nätet

Bo B
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag var inne i dag och bes husbilen en -12 Ducato den vanliga bromskollen sen över gropen och en gubbe klev ner och hissa upp framvagnen .Vad han gjorde under bilen mer än hissa upp den vet jag inte det tog ca 2 min sen var han uppe .Den andra gubbe' satte sig på en pall vid det ena framhjulet med en lampa .han lös in i hjulhuset sen tog han tag i hjulet och ryckte lite samma på andra sidan .Jag frågade då vad han gjorde .:Jag kollar så det inte glappar :jasså spindelbultar och sånt ?:Ja precis. Sen ljusinställning . Ut på plattan med bilen för och köra avgastest :Vad ska ni göra nu? :kolla partiklarna:När började ni med det ? : Det har vi alltid gjort : Jasså K värdet menar du :Ja partiklarna .
Sen va det klart 10 min 860 kr
Jag påpekade att dom inte kollade om batterierna satt fast och att bältena va ok
Dom kollade inte bak bromsarna om dom låg an
Dom kan inte ha hunnit kolla något under bilen på den tiden gubben var i gropen
Den som vet och kan något om bilar vet att det är skitprat eller så är dom totalt inkompetenta
Dom bara blängde skitt och sa bilen är ju så ny .
Jag blev riktigt förbannad och då säger jag saker utan att tänka mig för .
Lägg ner skiten
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

I mitt inlägg nr 93 berättade jag att BESIKTA debiterat mig 688.- för utebliven och beställd besiktning.

Visst hade jag avbeställt den ursprungligen bokade tiden, per telefon och p g a den hutlösa avgiften. Som en hunner försvarade jag mitt fall men var ju samtidigt något osäker på hur jag skulle kunna motbevisa deras påståenden att jag inte skulle ha gjort det.

Men rätt ska vara rätt - idag fick jag faktiskt en kreditnota på beloppet, och det var ju både skönt och en positiv överraskning. Man kan ju ändå misstänka, att så där gör de i en anda av "att går det så går det"! Därför är en uppmaning att göra evtl avbokningar bevisbara per e-mail el motsv är nog på plats.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Var och besiktiga i Eslöv idag. Mycket trevligt bemötande av personalen, värt att köra 12 mil t o r och få en skäkig besiktningskostnad. Kan rekomendera denna bilprovning.

Bo B

Var där i höstas och har samma åsikt. Körde sex mil extra bara för de var billigare. Kommer fortsätta göra detta eftersom personalen är mycket vänliga.

Bernt
 

Preben

HBK Medlem
Inlägg
1.081
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Hej var på bilprovningen i Eslöv i dag pris 530,- dom har öppet hus för husbilar den 10 maj kl.10-14.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Besiktigade idag på Bilprovningen i Helsingborg 8 mil T&R tog 5 min att kolla bilen sen var det klart kostade 530 tror jag .(var länge sedan jag betalade) min är regad på 3.850. Trevlig personal.

Oavsett vad bilen vägde var det exakt samma procedur, (jag frågade) varför vissa skiljer på priserna på över och under 3,5 t vet jag inte, men den som sätter priserna måste sakna en koppling i huvudet.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

I min värld kan dom inte kolla alla punkter på 5 min . Det hjälper inte att dom gått charmkurser och är jättetrevliga .Dom är totalt odugliga som yrkesmän .
Dom blåser oss rakt av .
 
Toppen