• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kors i taket!

H

hianders

Guest
Nu tillhör vi det moderna folket - igår inhandlade vi en padda, iPad Air. Så nu är det till att träna och träna och läsa manualer. Det är ju ett helt annat handhavande som man inte är van vid och det är ju inte alltid lätt att lära "gamla hundar att sitta"!!

Måhända det kommer en och annan "dum" fråga såsmåningom men det finns ju många experter på paddor här.

fru hianders/Inger
:wub:
 

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Sv: Kors i taket!

Gratulerar till Ert köp. Skall bli intressant att följa Ert köp av Padda och de råd Ni kommer att få.
Har själv funderingar på att köpa någon form av Platta. Var det helt givet att Ni köpte just en I Pad eller hade Ni funderingar på en Android?
Är det en Padda med simkort Ni köpt och hur mycke Minne behöver man ha? Efter vad jag hört så kan man inte uppgradera minnet på en I Pad!

Jag ser att Knarrevik förmodar att Ni snart kommer att märka att ni behöver en till?? Kan undra hur han tänker då! Finns säkert en "baktanke" för han vet det mesta om just detta. Är ju en tillgång o ha sådan expertis att tillgå.

Mvh
Gert - Olof
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Kors i taket!

Hej! Sitter just nu, precis som Hianders, med en helt nyinföskaffad air i knät. En fantastisk upplevelse som jag hoppas håller i sig, lätt, smidig och snabb.

Jag misstänker att Inger sitter och funderar på vad som är bra att ha och som är up to date vad gäller bra appar för husbilsägare, det gör i vart fall jag.

Ang navigering, ställplatser, POI Vad är up to date just nu?

Har läst så många timmar....på detta område, på detta fantastiska forum att jag är något förvirrad. Är precis som så många andra imponerad av Knarrevik!

Livibil
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kors i taket!

Skillnaden mot Android är att allt verkligen är så mycket enklare o lättare i iPad världen. Dessutom finns det enorma mängder av smarta appar, till en mycket lägre kostnad.

Vi följde Knarreviks råd och har inte ångrat oss en sekund. Trots ett liv inom PC världen och flera nya bärbara i huset, så köpte vi två iPad Air, för någon månad sedan. Vi har inte släppt dom sedan dess. Vi har så roligt!

Lena fick en utan gsm och minsta minne. Själv valde jag gsm och 64gb. Lena är nöjd med det hon laddat ner och kör med wi-fi. Jag har laddat ner appar enl Knarren, sjökortsprogram och en massa annat roligt. När vi är ute med husbilen så kan vi internetdela min paddas gsm anslutning till Lena, funkar perfekt.

Trots att jag inte arbetar längre så blir det ju ett o annat återfall. Då märks det tydligt att i mitt arbete så är det Windows som gäller. Men i privatlivet så har vi fått en aha upplevelse, Knarrevik har haft helt rätt hela tiden!

Så jag vill verkligen ansluta mig till kören om paddans suveränitet som navigator, i bil o båt. Men dom kostar ju... Låna en o prova om du är osäker. Själv visar jag gärna min padda om någon är intresserad, hälsar Björn
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Kors i taket!

Kors i taket!

"Skillnaden mot Android är att allt verkligen är så mycket enklare o lättare i iPad världen. Dessutom finns det enorma mängder av smarta appar, till en mycket lägre kostnad." ??

/Jocko
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Kors i taket!

Vad jag förstår så finns det inget minneskort till paddan. Till samsungen kan man själv bugga ut minnet efter behov och till en lägre kostnad än att köpa paddan med tex. 64 gb.

JOE
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kors i taket!

De apper som finnes på begge platformer koster stort sett det samme, endel apper som finnes kun på den ene kan en ikke direkte sammenligne. Har nesten ikke kjøpt apper på mine Androider - utvalget av gratis er bra. Har flere nav-apper, kun en betal - hele SEK 65 for vegkarter for hele verden og 15 for topografi som tilvalg :D
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Kors i taket!

Vad jag förstår så finns det inget minneskort till paddan. Till samsungen kan man själv bugga ut minnet efter behov och till en lägre kostnad än att köpa paddan med tex. 64 gb.

JOE

Jag har just startat processen att köpa en surfplatta och har fått information från säljare att man inte kan spara ner vissa appar på minneskortet.
Vilken typ av appar det gäller vet jag inte, kanske andra som vet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kors i taket!

Det blir med tiden ohållbart att samsas om en enda iPad, det var detta jag menade med "en till".

Behovet av appar varierar men i husbilssammanhang sätter jag mest värde på navigeringsappen iGO (Western Europe), Promobil Mobil Life + och POIViewer, samtliga kan användas offline (utan uppkoppling).

Utöver dessa har jag drygt 200 appar av alla slag, därför skaffade jag en 4G med 128 GB minne.

Många fotoappar har jag provat genom åren, de som jag fastnat för är Snapseed, iColorama, iPhoto (bildspel) och några andra. Den senaste är Bubbli.

Tänk på att endast 3G/4G-modellen har GPS (och GLONASS)!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kors i taket!

Jag har just startat processen att köpa en surfplatta och har fått information från säljare att man inte kan spara ner vissa appar på minneskortet.
Vilken typ av appar det gäller vet jag inte, kanske andra som vet.

Helt riktigt!
Ett minneskort kan inte ersätta det inbyggda minnet, många inkl. jag själv har tyvärr fått erfara detta. Alla Androidappar tar i anspråk det interna minnet, mer eller mindre.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kors i taket!

Noen få apper for Android krever å ligge i primærminne, de fleste kan legges enkelt til sekundær-minne. Ofte er dette også del av det innebygde minne, men en kan via noen håndgrep bytte om på dette og et SD-kort. Navigatorer kan som oftest styres til å legge kartdata dit du selv vil, men flytter ikke allerede nedlastede kart om du endrer i ettertid - dette fører til full nedlastning om du ikke flytter lagringsmappen for hånd.

Så også for Android så bør en velge størst mulig internt minne om en ikke ønsker å fikle endel selv. Det er også meget praktisk å ha SD-plassen ledig til en bilde-bank.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kors i taket!

Javisst, kors i taket! Så fel jag hade.
Jag har deltagit i bataljen mellan PC o Mac sedan den första CPU'ns dagar. Det har varit mitt yrke, så självklart har jag favoriserat Microsoft. Det är ju där inkomsten har funnits. Jag har kunnat köpa in det jag behövt, för kunder o eget bruk, allt har funkat bra. Mac var igentligen bara störningsmoment.

Så sent som förra sommaren köpte jag en ny kraftfull Dell, sjökortsprogram Fugawi (3000:), Navionics Europa (3000:), bilnavigationsprogram mm. Bara 12 voltskabeln till Dell kostar 900:-! Visst det fungerar men det är stort, tungt, otympligt, strömkrävande och dyrt. Dessutom saknas inbyggd GPS o 4G. Inte heller är PCn lämplig i sittbrunnen eller på instrumentbrädan... En 10" marinnavigator kostar dessutom runt 20.000:- En ny Tomtom till bilen drar ett par tusen. Totalt så blir det en del utgifter.

Jag har testat några Androidplattor. Jag har försökt att testa fördelarna med en Windowsplatta. Visst, det fungerar men inte är det någon större glädje.

Samma jämförelse gör jag med min Androidtelefon. Visst, det funkar. Säkert finns det appar till samma pris som... Men Lena blev så glad i paddan att hon bytte till en iPhone av bara farten. Ingen utbildning behövdes, allt är så intuitivt... Mitt byte är inte långt borta och mina kollegor hånar mig med "vad var det vi sa?"

Har man varit med ett tag så vet man att lagringsutrymmet har en benägenhet att ta slut. Om nu iPad trivs bäst med det interna minnet så är det väl bara att acceptera, de andra fördelarna är ju så mycket större.

Varför krångla till det? Om det nu finns något enkelt, bra o billigt? Man är väl inte sämre karl än att man kan ändra sig? Det har jag gjort, tack vare bra råd på detta forum. Vi är förvånade och suveränt nöjda, hälsar Björn
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Kors i taket!

Paddan är överlägsen androiderna i mitt tycke, just för enkelheten och stabiliteten. Några skriver också att man behöver två, om man är två i hushållet. Det är också vår erfarenhet. Men vi valde att nr2 fick bli en miniipad istället som mycket lätt får plats i en handväska. På så sätt är den alltid med utan att ta någon större plats.
 
Toppen