----------Det är inte motorn som är felet om torkarna går sakta på gamla Ducato det är axeln som kärvar, garanterat. ----Topas----
----------------------------------------------------------------------
Hejsan, nej det är garanterat minst lika ofta, om inte ännu oftare eller i kombination det finns rejäla spänningsfall i de äldre bilarna. En elmotor som skall ha uppåt 14V har inte mycket klös när det bara blir neråt 10 V eller mindre när motorn snurrar och suger ström. Strömmen går genom klena kablar som går både fram och tillbaka, och genom strömbrytarna inne i bilen utan några hjälpreläer alls, samt genom den äldsta sorten av säkringar.
Jag har fixat både min och mätt upp för koll på några andra som var välsmord mekanik på, så jag är helt säker på det felet för jag har sett det flera gånger
. Men felet förvärras ju om det dessutom kärvar som borde vara kollat vid första motorbytet. Det kan vara god idé att mäta spänningen vid motorn mellan motorns jordkabel som troligen också är dålig (och som också skall ersättas med en ny jord) och den plus som driver beroende på låg eller hög fart när motorn är igång. Större torkarblad på helintegrerade bilar bromsar också en hel del.
För övrigt så är det ofta katastrofalt spänningsfall till mycket i de här bilarna, lyktorna även om det finns omslagsrelä från början, spänningen till blinkers om man har det gamla belastningsavkännade blinkreläet kvar, och inte minst kylfläkten i bilkylaren som verkligen behöver gå på fullvarv när det är varmt ute och man sniglar fram i köer, men ofta ligger långt ifrån max. (Lite olika om det är en bensinare eller diesel.)
Lite suddig bild men här sitter medicinen, ett dubbelrelä, en enhet för varje hastighet. Reläerna styrs av släpkontakterna och original kablarna till torkaren, och motorn matas direkt från batteriet via reläerna samt en ny jordkabel.
M.v.h. JANKRO.