• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsschema torkarmotor Ducato 1988

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
jag är ute efter ett kopplingsschema till torkarmotorn till en ducato 1988! dom har bytt motor och nu ska jag in med en original motor och det är ingenting som stämmer så jag skulle vilja kunna se vart färgerna går in i torkarmotorn! jag har köpt verkstadshandbok på emanualonline men där var det inte med något el schema som var till någon nytta. finns det någon som har en bild av motorn så man ser vart färgerna går in skulle det vara till stor hjälp! eller ett kopplingsschema
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
tack så mycket för schemat men finns det inget mer? jag skulle behöva ett register över färger och nummer och veta vart dom går! eller en bild på torkarmotorn så man ser färgerna på kablarna! jag hittar inte torkarmotorn här
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
600 är vindrutetorkarmotorn och 263 är brytaren om jag fattat rätt. Då borde motorn på den övre ritningen heta 694. Tror jag är väl bäst att tillägga
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Det stämmer att 694 är torkarmotorn, sen är färgerna på italienska. G= gul, Bi= vit N= svart R = röd.
Blir alltså G/N = Gul,svart osv.
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
nu har jag fått till så att det fungerar men dom orkar nästan inte om inte rutan är jätteblöt precis som förra motorn! jag trodde att gamla motorn var slut det var därför jag bytte! någon som har något förslag på vad jag kan göra?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Tog mig friheten att kopiera Jankros inlägg. Hoppas att det går bra Jankro.
Ps. Torkarmotorn i de här äldre bilarna brinner ibland upp p.g. av att det är spänningsfall i kablar och kontakter, så när torkarmotorn är igång kan spänningen vara nedåt 9 eller 10 V vilket gör att den inte orkar och går sönder i stället. Lite större torkarblad än original hjälper också till att sega till det.
Att använda original torkarspak, kabelhärva och även släpkontakter endast som styrning av två reläer och mata dem med 12V från batteriet via en säkring och även en nydragen jordkabel, som förser själva torkarmotorn med uppåt 14V ger en helt ny upplevelse framme på rutan när det regnar.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Felet är att torkarreglagen kärvar, det är axeln som kärvar i den del som går upp igenom plåten mellan rutan o huven. Plocka bort motorn o torkare samt samt själva reglagen som går under plåten. Sen får du plocka ur axeln ur hylsan, sitter med en liten låsring samt en oring som ska täta som ska bort. Sätt det i ett skruvstäd o sätt tillbaka mutter på axeln så att du inte skadar gängan när du knackar ur axeln med en hammare, japp det sitter hårdare en man tror. Sen får du putsa/slipa ur hylsan o axeln smörja upp och montera axeln igen så fungerar det några år igen. Det är inte motorn som är felet om torkarna går sakta på gamla Ducato det är axeln som kärvar, garanterat. Har skrivit om detta i tidigare trådar och säkert renoverat ett 50 tal torkarreglage under mina år som Fiat mekaniker. Börja med att lossa centrum muttern på torkarmotorn, kan du då inte köra torkarna manuellt med en hand fram o tillbaka så har du felet där, jättelätt att kolla. Det är detta som gör att motorn går sönder, den orkar inte med o brinner upp typ.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
----------Det är inte motorn som är felet om torkarna går sakta på gamla Ducato det är axeln som kärvar, garanterat. ----Topas----
----------------------------------------------------------------------

Hejsan, nej det är garanterat minst lika ofta, om inte ännu oftare eller i kombination det finns rejäla spänningsfall i de äldre bilarna. En elmotor som skall ha uppåt 14V har inte mycket klös när det bara blir neråt 10 V eller mindre när motorn snurrar och suger ström. Strömmen går genom klena kablar som går både fram och tillbaka, och genom strömbrytarna inne i bilen utan några hjälpreläer alls, samt genom den äldsta sorten av säkringar.
Jag har fixat både min och mätt upp för koll på några andra som var välsmord mekanik på, så jag är helt säker på det felet för jag har sett det flera gånger :). Men felet förvärras ju om det dessutom kärvar som borde vara kollat vid första motorbytet. Det kan vara god idé att mäta spänningen vid motorn mellan motorns jordkabel som troligen också är dålig (och som också skall ersättas med en ny jord) och den plus som driver beroende på låg eller hög fart när motorn är igång. Större torkarblad på helintegrerade bilar bromsar också en hel del.
För övrigt så är det ofta katastrofalt spänningsfall till mycket i de här bilarna, lyktorna även om det finns omslagsrelä från början, spänningen till blinkers om man har det gamla belastningsavkännade blinkreläet kvar, och inte minst kylfläkten i bilkylaren som verkligen behöver gå på fullvarv när det är varmt ute och man sniglar fram i köer, men ofta ligger långt ifrån max. (Lite olika om det är en bensinare eller diesel.)

Lite suddig bild men här sitter medicinen, ett dubbelrelä, en enhet för varje hastighet. Reläerna styrs av släpkontakterna och original kablarna till torkaren, och motorn matas direkt från batteriet via reläerna samt en ny jordkabel.
Torkarmotor relä2-400.jpg


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
hej! jag har tagit upp axlar och smörjt upp allt så att det går lätt så där funkar det bra! men jag mätte upp motorn i går och fick ut 10.7v så det verkar vara där problemet är. mvh Ruben
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har du dålig spänning ligger felet troligast på jord sidan, blir oxidation på samtliga jordpunkter men framför allt mellan motor,kaross o batteri. Plocka bort o gör rent dessa så löser det säkert en massa problem om det är dålig kontakt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
I den Ducaton har du väl den beryktade kransen med flatstift som sitter till höger i motorrummet, framifrån sett. I så fall gå igenom alla anslutningar där och att kransen i sig har ordentlig kontakt med chassiet (taggbricka om den är skruvad. På höger sida ovan passagerarens fötter sitter en likadan krans. Kolla även den. Allt för att slippa framtida mysko fel med taskig jordning.
 
Toppen