På Out&AboutLive skriver "motor journalist" Mr Andy Strothert 2009-09-05 här
Viewing a thread - Out&About Live
fritt översatt:
Det sista någon skulle göra för närvarande är att köpa en 2,3 liter version.
Fordonen som konverteras just nu skiljer sig bara på mekaniskt "skönhetsmässigt" sätt från de som behöver växellådans modifieringar. Den extra fäststången på motorns undersida, modifierade motorinfästningar, och en kopplings-slavcylinder "dämpare" är de enda ändringar på de nuvarande fordonen. Dessa ändringar reducerar bara skakningarna (judder) - och skakningen är inte den viktiga eller skadande felet.
Den alltför höga utväxlingen på backväxeln är felet och det har inte ändrats.
Hur många gånger måste vi alla skrika ut orden BACKVÄXELNS UTVÄXLING ÄR FÖR HÖG innan folk förstår budskapet?
Rykten från Italien antyder att när Euro5 motorer tillkännages (var menat att ske i november, men är nu försenat) då kommer växellådan att utgallras.
Och vill du verkligen köpa en produkt från ett företag som behandlar sina kunder på det sätt som Fiat har gjort de senaste två åren?
Jag kan inte annat än att hålla med till 100%
/erkhu