• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Hej! Jag provkörde en Burstner Fiat 3,0 2009 i veckan.Fiat har inte löst problemet med backväxeln.Spännande att se om även 2010-orna skakar.Vi får väl låta bli att köpa skiten och se om det hjälper,men det går ju att välja andra märken Golddigger
:twitcy:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Det klart man hoppas på en åtgärd.

Men öka varvet lite och det är problemfritt.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Det känns lite fel att köpa något som redan är fel från början.Påpekade att jag inte ville ha demobilen för att den skakade.Dom skrev inget regnr på köpeavtalet för att dom skulle få fram en bil som inte skakade.Men 2 dagar senare kom ett papper på att jag hade köpt demobilen.Jag sa att dom fick riva avtalet men dom vill tvinga på mig den.Spännande!!!
 

nilsove

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Laholm
HBK-Nr
2802
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Hej!

Berätta för oss vilken handlare det handlar om!

MVH NilsOve!
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Jag lider med alla er som har problem med den" nya" sexväxlade lådan. Känner precis
igen allt från Italiensak Bil och Roger Karlsson när vår femväxlade havererade så vi
måste byta till ny för 35000 kr. Sedan havererade även denna efter ytterligare 700 mil.

Vi måste inse att det finns andra fabrikat att köpa. Jag insåg i alla fall detta. Det är
det enda sätt att få Fiat att ändra sin attityd om deras marknad minskar.

Det synes som att Fiat satsar alla pengar på sitt fotbollslag Juventus och Ferrari !
Och inte blir det bättre när de skall försöka överta Chrysler. Vissa lär sig aldrig.
Lär av SAAB o Volvo
mvh
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

På Out&AboutLive skriver "motor journalist" Mr Andy Strothert 2009-09-05 här
Viewing a thread - Out&About Live
fritt översatt:
Det sista någon skulle göra för närvarande är att köpa en 2,3 liter version.
Fordonen som konverteras just nu skiljer sig bara på mekaniskt "skönhetsmässigt" sätt från de som behöver växellådans modifieringar. Den extra fäststången på motorns undersida, modifierade motorinfästningar, och en kopplings-slavcylinder "dämpare" är de enda ändringar på de nuvarande fordonen. Dessa ändringar reducerar bara skakningarna (judder) - och skakningen är inte den viktiga eller skadande felet.
Den alltför höga utväxlingen på backväxeln är felet och det har inte ändrats.
Hur många gånger måste vi alla skrika ut orden BACKVÄXELNS UTVÄXLING ÄR FÖR HÖG innan folk förstår budskapet?
Rykten från Italien antyder att när Euro5 motorer tillkännages (var menat att ske i november, men är nu försenat) då kommer växellådan att utgallras.
Och vill du verkligen köpa en produkt från ett företag som behandlar sina kunder på det sätt som Fiat har gjort de senaste två åren?

Jag kan inte annat än att hålla med till 100%
/erkhu
 

Stefank

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1220
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Hej
Här kan man se vad just din Fiat husbil "behöver" för uppdatering med hjälp av modell och chassinummer. Tyvärr inte på svenska.
Fiat Ducato Camper
Gå in på "services" och välj "Verify your chassis".
Jag fick välja modell 251 fast det står 250 på chassinummret.
Stefan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Vilka årsmodeller och motorer gäller detta ?

Jag har ju en 05:a med 2,8 JTD-power motorn och har inte alls märk något konstigt med min back .


Sen Stollen får vi ha lite överseende med våra norska vänner som kallar det växelläget för Racerväxel ..... :twitcy:
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

På Out&AboutLive skriver "motor journalist" Mr Andy Strothert 2009-09-05 här
Viewing a thread - Out&About Live
fritt översatt:
Det sista någon skulle göra för närvarande är att köpa en 2,3 liter version.
Fordonen som konverteras just nu skiljer sig bara på mekaniskt "skönhetsmässigt" sätt från de som behöver växellådans modifieringar. Den extra fäststången på motorns undersida, modifierade motorinfästningar, och en kopplings-slavcylinder "dämpare" är de enda ändringar på de nuvarande fordonen. Dessa ändringar reducerar bara skakningarna (judder) - och skakningen är inte den viktiga eller skadande felet.
Den alltför höga utväxlingen på backväxeln är felet och det har inte ändrats.
Hur många gånger måste vi alla skrika ut orden BACKVÄXELNS UTVÄXLING ÄR FÖR HÖG innan folk förstår budskapet?
Rykten från Italien antyder att när Euro5 motorer tillkännages (var menat att ske i november, men är nu försenat) då kommer växellådan att utgallras.
Och vill du verkligen köpa en produkt från ett företag som behandlar sina kunder på det sätt som Fiat har gjort de senaste två åren?

Jag kan inte annat än att hålla med till 100%
/erkhu
Vilken tur att man har den modernare mindre motorn 2,2 liters!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Hej
Här kan man se vad just din Fiat husbil "behöver" för uppdatering med hjälp av modell och chassinummer. Tyvärr inte på svenska.
Fiat Ducato Camper
Gå in på "services" och välj "Verify your chassis".
Jag fick välja modell 251 fast det står 250 på chassinummret.
Stefan

Tack för denna tjänst , min bil var OK - grönt ljus!!!!!!!!!
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Var grönt ljus på min 2010 också vilket antagligen ska tolkas att inga återkallelser är på gång pga kopplingsproblem ...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.826
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Jonas, jag tror du behöver slira lite mer på kopplingen. Det tog lite tid att vänja sig men efter 5000 mil i vår 2010 med 130hk så missar jag aldrig längre utan det fungerar utmärkt. Kanske är det ett fel men det är inga problem att undvika problemen om man vill anpassa sig lite.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Jonas, jag tror du behöver slira lite mer på kopplingen. Det tog lite tid att vänja sig men efter 5000 mil i vår 2010 med 130hk så missar jag aldrig längre utan det fungerar utmärkt. Kanske är det ett fel men det är inga problem att undvika problemen om man vill anpassa sig lite.

Hejsan!
Jo visst är det säkerligen en sak som man kan lära sig med tiden. Känns redan lite bättre nu efter 150 mil med bilen , då man kännt efter lite mer hur koppling kontra varvtal ska användas för en så ryckfri start och backning som möjligt...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Trikset er å komme fort nok opp i rett turtall, dette kan være problematisk om det er tung motbakke ;)
 
T

tommy.agneta

Guest
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Haft samma problem på min Ducato 2,3 09 vid backning! Fick bytt drev, koppling m.m. till en kostnad c:a 30.000kr hos Borås Bilhall. Allt gick på garantin.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Jag har en 07:a med 3 l-motorn och manuell låda.

Som man kan se på min avatar, så backar jag in i den carport, som bilen står under hemma. Då är det försiktigt finlir som gäller och ett antal backningar innan bilen står på plats. Underlaget är asfalt och nästan helt plant. Då och där vid dessa manövrar med lågt varvtal har jag ingenting av de problem, som tråden handlar om.

MEN, i andra lägen som gräsmattor och grusvägar samt kanske även motlut, då kan jag verkligen vittna om samma problem och huggande koppling!

Min teori om detta är, att huggen uppstår när kopplingen och varvtalet skiftar beroende på att friktionen mellan drivhjulen och underlaget förändras. Samma kan jag uppleva vid framåtkörning på ettans växel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Ettan och backen har samme utveksling. Rett for en lett distribusjonsbil, men for høgt for en tung husbil, på flat mark fungerer det bra. Med litt motlutning så blir det problem. Om en kunne bygge om differensialen med en reduksjon på 10% til 20% ville mye være vunnet både på vågveksel og på 6an.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Jag tror att vibrationerna kommer från tvåmassesvänghjulet (dual mass flywheel) som kommer i självsvängning.
I svänghjulet finns en silikonmassa som skall dämpa rörelsen mellan de två massorna, och tydligen är denna inte tillräckligt effektiv.
Frågan är hur länge svänghjulet håller om det får jobba för mycket?
Jag vet att det "dunk" som kommer ibland när man startar motorn kommer från en stor rörelse i svänghjulet.
För de som inte vet hur ett tvåmassesvänghjul är konstruerat och fungerar finns här en utmärkt animation:

3D animation of dual mass flywheel - YouTube

En till:
ZF zms dual mass flywheel for passanger cars - YouTube

//W
 
Senast ändrad:

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Tyvärr så är det lika illa på modell 2012
har en 3,0 euro 5 troligen samma problem med för hög utväxling.
blir tvungen att slira på kopplingen för att inte hela bilen skall skaka.

enligt min menig så är utväxling för hög samt koppling underdimensionerad för gällande bil
( 5,ton ) vid senaste vägningen i Helsingborg vägde vi 4,8 ton med det mesta med oss.

Mvh / Bengt:(
 
Toppen