• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

nilsove

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Laholm
HBK-Nr
2802
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon mer än vi som har problem vid backning med husbil?!
Vid backning i upplut rister vår bil väldigt mycket.
Hörde talas om att Fiat inte tar detta inom den 2-åriga garantitiden om bilen har gått mer än 5000 mil.
Vi kom hem efter att varit i Spanien i 6 veckor, och där nere pratade vi med minst 10 husbilsägare som upplevt samma problem med Fiat 07 och 08, en Engelsman berättade för oss att Fiat i England hade tagit i detta och bytt både koppling och svänghjul.
Vår 2-åriga garanti går ut nästa vecka.
Är det någon annan som haft problemet och hur har ni löst det?

Hälsningar
Nils-Ove och Inger:mcride:
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Detta har diskuterats tidigare på forumet. Grundproblemet är att backen är för högt växlad. Inget man kan göra mycket åt. Det har gått något rykte om att Fiat ska komma med en omdrevning till backen för att få annan utväxling.
En husbil väger ju 3500 kg ++ så chassiet hanterar i stor sett maxlast hela tiden. Det man kan göra är att höja motorvarvet och slira lite mer på kopplingen. Ingen bra lösning om man vill backa långa sträckor i t ex sand eller motlut så man måste tänka till lite innan man försätter sig i en situation där backa är enda alternativet.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

FIAT tar Inget ALLS över huvud taget på garanti gällande detta, oavsett mil.!
Vi har vart på dem sedan vi köpte vår bil i Dec. -08.

Jag har mailat gen. agenten, Fiat Italien direkt och tillslut fick vi besked att de släppt ett "service" tips...
Som endast förklarar att varvtalet bör överstiga xxx varv för att minska problemet.
Tror fanken det, snacka om konstruktörs miss som skulle kosta miljoner att åtgärda om de gick med på det!
Därför stoppar Fiat huvudet i sanden och låtsas varken se eller höra!

Problemet är att Fiat lådan har, enl. mitt tycke, en för hög utväxling på backväxeln,
som i sin tur medför antingen onormalt slir med kopplingen, eller alldeles för hög hastighet med risk för allmänfara!!! :mad:

Men jag kan ha fel...:eek:

//Magnus
 

nilsove

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Laholm
HBK-Nr
2802
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Hej igen!

Mao så finns det altså ingen garanti på Fiats bilar!
då behöver dom ju inte stå för någonting på bilen som går sönder
på bilen under garantitiden!
Vad liknar det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Problemet är att Fiat lådan har, enl. mitt tycke, en för hög utväxling på backväxeln,
som i sin tur medför antingen onormalt slir med kopplingen, eller alldeles för hög hastighet med risk för allmänfara!!! :mad:

Men jag kan ha fel...:eek:

//Magnus
Ja, du har feil - det er ikke utveksling i bakakselen på en Ducato, den framhjulsdriven.:cool:

Men utenom den lille feilskrivingen så er det helt rett, hele kassa er vekslet for høyt. Den enkleste ombyggungen hadde vært å redusere med 20% i diffrensialen, men det ville koste en god del og redusert toppfarten på varebilene som de egentlig lager. Dette hadde for husbilene gitt en mye bedre dynamikk hele veien.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Var och servade h-bilen hos Bossings i Linköping.Frågade lite snällt killen varför det lät konstigt vid start och backning.Svaret blev att motorkuddarna var för mjuka.Hårdare håller på att framtagas Men då blir motorjudet högre när man kör.Han rekomenderade att slira på kopplingen vid backning vilket jag gjort från början.Skramlet vid starttillfället får man leva med.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Ja, du har feil - det er ikke utveksling i bakakselen på en Ducato, den framhjulsdriven.:cool:

Men utenom den lille feilskrivingen så er det helt rett, hele kassa er vekslet for høyt. Den enkleste ombyggungen hadde vært å redusere med 20% i diffrensialen, men det ville koste en god del og redusert toppfarten på varebilene som de egentlig lager. Dette hadde for husbilene gitt en mye bedre dynamikk hele veien.


Kära Knut...
Nog för att vi bor i Skandinavien, inkl. tillhörande ordskillnader, men kanske Du istället för att MÄRKA ORD
borde läsa min skrift en gång till? Det står "BACKVÄXEL" och inte bakväxel..!!! Tror du inte Jag vet att Vår bil är framhjulsdriven?? STÖN...

I övrigt är din synpunkt ang. Varubilar inte fel, men Fiat har enl. min åsikt Fel även där!
Vem vill ha en stressad varubils chaufför som kan backa i 70knyck?
//MS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Helt enig - italiener som konstruktør, med hjelp av et par stressa franskmenn (Citroen og Peugeot) - stort sett bare motor utvalget som skiller. Tror toppfarten bakover er ca. 50, ikke så ille som gamle Dafodil den gikk like fort bakover som forover, hadde selv 90 km/h begge veier (var ung og galere den gangen).
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Hei Nilsove!
Emnet har vært diskutert før, se:" Skøt om husbilen"--Fiatproblem--dato 230309.
Jeg har også klaget til Fiat over problemst, men får bare svar om å bruke høy omdreining-og slure med clutshet. Dette er selvsagt ikke holdbart. Men jeg tror faktisk at Fiat vil ordne det, men det vil ta tid. I England gjør Fiat noe med det. Jeg tror det er så enkelt som å skifte et drev på reversen. Det gjelder bare å stå på og ikke gi Fiat fred før de tar til vettet. Helsing Berit & Ola.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Tyvärr... Fiat kommer Aldrig att göra något åt detta...

I övrigt tycker jag att Fiat/Al-ko som chassi fungerar mycket bra!
Vi får väl ta det Onda med det Goda, slira koppling & Le! :twitcy:

Kan nämna att fordonet vid tomgång, med helt upp släppt koppling driver bakåt i ~12-13Km
utan någon ork, för att få lite vrid, då är vi uppe i 20-25Km bakåt...

Ja, ja... Mycket har diskuterats i detta ämne, men jag tror att Fiat Aldrig kommer att göra något åt det,
knappt ens sänka utväxlingen på nyare modeller, det vore ju detsamma som att säga att de har fel med nuvarande utväxling...
Kallas Italiensk/Fransk mentalitet, "Vadööö, somding wrönnng? Nooo, noo nööth Wiii" :wub:

Av egen erfarenhet, jag har jobbat med både Italienare & Fransmän som projektledare inom fordonsindustrin,
säger jag, glöm att vi kommer se någon åtgärd utav detta! Hahaha, de målar hellre Månen blå än erkänner att de gjort något som inte är topp 100 bra! :(

Men Rätta mig Gärna om jag har fel, ingen vore gladare än jag! ;)
Tjohopp, Magnus
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Jag har haft min fiat 2008 hos Bengt i örkelljunga i 1/2 år för att fixa fuktskada och påpekat att den skakar i backväxeln.Dom medger att den som dom flesta andra 2007 2008 gör det,men enligt Fiat får vi leva med det eftersom det tydligen inte blir något recall på dette.Jag tycker dock att om det sen blir ett recall har dom skyldighet att laga dom även om bilen har hunnit ut över 2-års garantiperioden om man har klagat över det under garantin.
Drå handbromsen lätt och backa om du tänker köpa en Fiat.Det visste vi inte som har problemet nu.Be om att få provköra även om dom måste flytta 10 bilar som står framför i hallen.
mvh Golddigger
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Kanske 3.0 har en annan växellåda för jag har inte märkt nånting av det som skrivs.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

3.0 har større moment ved lavere turtall, dvs motoren klarer jobben - som en mindre motor klarer en lettere bil - fortsatt samme utveksling.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Läste just att 3.0 har en stadigare växellåda som är 3 axlad o 2.3 har en 2 axlad, läste jag i en test i Finska Caravan tidningen.
Därför märker jag inget.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Vi har en 3liters årsmodell 2009 med 6-vxl låda, funkar bra än så länge, men har ju bara kört typ 150 mil :p
 

nilsove

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Laholm
HBK-Nr
2802
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Konversation med Fiat!
To: nizzeelofsson@live.se
Subject: Vb: Re: SV: Kopplingsproblem Fiat Dukato 2007
From: nils-ove.elofsson@yit.se
Date: Fri, 24 Apr 2009 15:57:15 +0200


Med vänliga hälsningar
Nils-Ove Elofsson
Projektledare
YIT Sverige AB
Division Rörsystem
Ringblomsvägen 2 A
294 71 Sölvesborg
Tel direkt: 0456-54991
Mobil: 0708-950902

----- Forwarded by Nils-Ove Elofsson/SEYIT on 2009-04-24 15:56 -----
From: Nils-Ove Elofsson/SEYIT To: Service <Service@OOB.SE> Date: 2009-04-24 15:33 Subject: Re: SV: Kopplingsproblem Fiat Dukato 2007



Hej igen Roger!


Du menar altså att dessa egenskaper som du kallar
det, som jag och många andra i Husbilsklubben upplever som ett stort
problem och fel, är en fullt normal företeelse hos Fiat Ducato 07och08,
och något som vi får acceptera om vi fortsättningsvis vill åka Fiat!




Med vänliga hälsningar
Nils-Ove Elofsson
Projektledare
YIT Sverige AB
Division Rörsystem
Ringblomsvägen 2 A
294 71 Sölvesborg
Tel direkt: 0456-54991
Mobil: 0708-950902



From: Service <Service@OOB.SE> To: "'nils-ove.elofsson@yit.se'" <nils-ove.elofsson@yit.se> Date: 2009-04-24 12:34 Subject: SV: Kopplingsproblem Fiat Dukato 2007




Hej !


Vad avseer dessa egenskaper som ni beskriver så är det i Fiat Autos ögon just en egenskap, och inget som de anser vara ett fel.
Därmed är det ju tyvärr inte heller något som vi som privat importör i Sverige eller auktoriserade verkstäder kan hantera inom ramen för nybilsgarantin.

Det förändrar dock inte de möjligheter man har att i enlighet med Konsumentköplagen reklamera fel i köprättslig mening till säljföretaget som enligt denna lag ansvarar för produkten fullt ut gämtemot köparen.




Med vänlig hälsning

Roger Carlson
Italienska Bil AB

-----Ursprungligt meddelande-----
Från:
nils-ove.elofsson@yit.se [
mailto:nils-ove.elofsson@yit.se]
Skickat:
den 24 april 2009 09:04
Till:
Info Italienska
Ämne:
Kopplingsproblem Fiat Dukato 2007



Hej!

Jag har ett kopplings problem på min Fiat Dukato 2007 reg nr XZZ 449!

Vid backning så skakar hela bilen,samt även vid start från ex ett stopp!

Även vid körning på slät mark vid lägre hastigheter så känner man skakningar

i bilen,detta upplever vi vara väldigt besvärande och nervöst,vi åker mycket ute

i Europa och då vill vi känna oss trygga med vår husbil!

Bilen är inlämnad till Bilservice i Kylinge 22/4, och Peter Svensson konstaterade

att det var problem med troligtvis både svänghjul och koppling!

Pratade med Husvagn och Fritid i Kalmar den 20/4, men där hade man

inte hört av detta problemet! Bilen är inhandlad hos dom!

Vi vill anmäla problemet innan vår nybilsgaranti går ut!

Hur tacklar man detta problemet från Fiats sida,vad gjör man för att vi husbilsåkare

ska känna oss trygga med vår bil,för innom några år så är det aktuellt med ett

byte av husbil,och kvarstår då detta problemet så är ju inte Fiat det första man tänker på!

Hoppas på ett snabbt svar!

Med vänliga hälsningar
Nils-Ove Elofsson
Projektledare
YIT Sverige AB
Division Rörsystem
Ringblomsvägen 2 A
294 71 Sölvesborg
Tel direkt: 0456-54991
Mobil: 0708-950902
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

I England byter man motordynor och dataprogram i databoxen och hjälper inte det så byter dom utväxling på backen.Har frågat om detta hos Fiats generalagent i Finland .Dom medgav att ett meddelande har kommit från Fiat men inget klart svar ännu!
Tom
 
F

F.d. 15004

Guest
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Hej!
Vi har en Fiat Ducato 07. Vårt problem är att vår garanti går ut i augusti och återförsäljaren har gått i konkurs. Så, vart ska vi vända oss? Såg att ni hade varit i kontakt med gen agenturen direkt i Italien, och eftersom vår oxå troligtvis kommer därifrån kanske du kan hänvisa deras uppg/mail/tel så vi kan kontakta dem själva. Det gäller själva husdelen (sprickor i karossen).

tack på förhand

fritz & gulle
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsproblem Fiat Ducato 07

Fritz o Gulle.

Antar att vi köpt HB från samma återförsäljare. (I Rolsberga utanför Eslöv?)

De som säljer denna modell idag finns i Borås, hemsidan heter mobilen.eu. Kolla med dom om ni kan få hjälp.

Vi har dock inga problem.

Hoppas det löser sig.
 
Toppen