Dan Österlund
HBK Medlem
Hej, jag vänder mig än en gång till expertisen här i klubben med en fråga som rör min Burstner i690, 2005, 2,8JTD.
Bilen har gått 8600 mil och i det senaste upplever jag att kopplingen tar ojämnt/hugger på ettan och mest på tvåan i samband med uppstart, när lamellerna griper tag i varandra.
Jag har fått offert från Autoexperten i Göteborg på 15 000 kr för byte av lameller och urtrampningslager, vilket känns rätt ok (efter byte av remmar för 8 000 kr…).
Men jag är osäker på om det verkligen är kopplingen som felar. Det märks inget under körning, bilen drar fint i backar utan att slira eller hacka. Ingen lukt av slitna lameller. Backa går utan problem. Hackandet uppstår mest när jag lagt in 2-an och släpper upp pedalen, särskilt om vägen lutar lite uppåt.
Efter några sekunder så känns allt normalt igen.
Kan det möjligtvis vara något annat som ger detta symptom?
Jag kan förstås höra med verkstaden och be att någon gör ett körprov inför ett ev byte, men vill ändå höra med erfarna husbilsägare här.
Är det någon som känner igen detta och är det inte lite tidigt att redan vid 8 600 mil byta koppling?
Bilen väger 4 ton och det kan säkert slita en del på kopplingen men jag tycker att det borde märkas även under körning?
Har för avsikt att sälja bilen till våren,
men inte med en ev sliten koppling.
Tacksam för ev tankar.
Mvh
Dan i Västra Frölunda.
Bilen har gått 8600 mil och i det senaste upplever jag att kopplingen tar ojämnt/hugger på ettan och mest på tvåan i samband med uppstart, när lamellerna griper tag i varandra.
Jag har fått offert från Autoexperten i Göteborg på 15 000 kr för byte av lameller och urtrampningslager, vilket känns rätt ok (efter byte av remmar för 8 000 kr…).
Men jag är osäker på om det verkligen är kopplingen som felar. Det märks inget under körning, bilen drar fint i backar utan att slira eller hacka. Ingen lukt av slitna lameller. Backa går utan problem. Hackandet uppstår mest när jag lagt in 2-an och släpper upp pedalen, särskilt om vägen lutar lite uppåt.
Efter några sekunder så känns allt normalt igen.
Kan det möjligtvis vara något annat som ger detta symptom?
Jag kan förstås höra med verkstaden och be att någon gör ett körprov inför ett ev byte, men vill ändå höra med erfarna husbilsägare här.
Är det någon som känner igen detta och är det inte lite tidigt att redan vid 8 600 mil byta koppling?
Bilen väger 4 ton och det kan säkert slita en del på kopplingen men jag tycker att det borde märkas även under körning?
Har för avsikt att sälja bilen till våren,
men inte med en ev sliten koppling.
Tacksam för ev tankar.
Mvh
Dan i Västra Frölunda.