• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kontrollvägning

F

F.d. 25267

Guest
Sv: kontrollvägning

Hej.

Man kan väl hoppas att en 50 kg inte föranleder något ingrepp av ordningsmakten utan kanske som mest att man får dra pluggen i färskvattentanken. Men en nitisk konstapel kan naturligtvis ta fram bötesblocket.

Vad jag har för mej så är det alltid en startavgift på 2000:- oavsett hur mycket överlast man har.

Som tillägg till tidigare svar så var vikten jämt fördelad på bägge axlarna.

Peter.

Det handlar INTE om att fördela vikten jämt mellan axlarna utan att klara de maxvikter som anges i reg-beviset eller på typskyltar i motorummet för varje axel. Dessutom att klara totalvikten. Enkelt - eller hur ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Det handlar INTE om att fördela vikten jämt mellan axlarna utan att klara de maxvikter som anges i reg-beviset för varje axel. Dessutom att klara totalvikten. Enkelt - eller hur ?

Inte riktigt så enkelt.... Om bilen är registrerad som Pb II vilket de flesta husbilar är så finns inte max axeltryck angivet på reg.beviset. Det får man leta efter på typskylten eller i vissa fall en annan skylt som ska finnas på bilen. I övrigt har du alldeles rätt.

Med vänlig hälsning / Roland
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vi har blivit vägda. Torsk på 4000 kr. Sen bytte vi bil:twitcy:
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: kontrollvägning

Jag kontrollväger alltid bilen före långturer.Allt som behövs finns på plats. Vi är två personer(fullvuxna 1,8 deciton) och dieseltanken är full,vattentanken halv,50 l.En cykel har vi med(16 kg).Bruttovikten är då 3800kg för det mesta.Aldrig under!Framaxeln 1700 kg 300kg kvar,bakaxeln 2100kg 20 kg kvar.Snedbelastningen är nästan 100 kg mer på det högra hjulparet även om jag "tänker mig för"när jag lastar.Siffrorna kan givetvis variera något från gång till gång men då handlar det alltid om en höjning med 10-20 kilo.Innan vi höjde totalvikten åkte vi omkring med 300 kg övervikt,nu har vi höjt till 4000 kg och har 200 kg kvar innan vi når totalvikten.
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: kontrollvägning

På vår förra bil hade vi en totalvikt 3850 kg.
Vägde den fullastad fulltankad både. Bränsle och färskvatten samt.
Lastade två cycklar baktill utanpå bilen.
När jag sedan vägde hela bilen så var jag inom dessa 3850 kg, men när jag vägde varje axel så hade jag 200 kg för mycket på bakaxeln.
Mao viktigt att väga varje axel och inte bara hela bilen.

Vi bytte senare till en bil med 4500 kg totalvikt och då var det inga problem.
Per
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: kontrollvägning

Kör en Hymer helintergrerad som har 4500 kg totalvikt. Med 90% av vatten, bränsle och fullt semesterutrustad hade vi 30 kg tillgodo!
Väl hemma tömdes bilen på allt men hade ca 60% bränsle kvar och då var vikten 3970 kg. Kvar fanns 2 P11, köksutrustning men tom kyl/frys, inga bord,stolar, cyklar eller elsladdar osv.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Kör en Hymer helintergrerad som har 4500 kg totalvikt. Med 90% av vatten, bränsle och fullt semesterutrustad hade vi 30 kg tillgodo!
Väl hemma tömdes bilen på allt men hade ca 60% bränsle kvar och då var vikten 3970 kg. Kvar fanns 2 P11, köksutrustning men tom kyl/frys, inga bord,stolar, cyklar eller elsladdar osv.

Det var nog ganska normala siffror och liknar min last dvs ca 500 kg plus vikten för tyska och franska livsmedel på hemresan:). Det blir då lätt ett par hundra kilo till så då gäller att ha marinal kvar.
 
F

F.d. 53394

Guest
Sv: kontrollvägning

Jag har en Burster Nexxo Family A530 från 2008 (ford Transit). Jag har nyss köpt den och det är min första husbil. Vägde den i Nyköping i helgen på väg hem från lite shopping i Ullared. Den vägde 3570kg. dvs 70 kg övervikt. Då var vi 4st vuxna i och ca 100 liter vatten i tankarna och 75% av diesel tanken fylld. Jag har en lastvikt på 510kg. Men ändå var den för tung. Bilen är redan ganska full lastad innför semestern. Men jag gissar att det jag handlade i Ullared är ca samma vikt som jag kommer ha med mig ut i Europa i sommar. Då ska två cyklar med och kläder och lite mer mat. Ser ut som om jag måste åka med nästan tom vattentank. Om jag har tur så når jag 3500kg på semestern. Men jag gissar att det blir svårt att hålla. Jag gissar på att jag snarare ligger närmare 3600kg.
Som jag har förstått det så riskerar jag att få böter för dessa 100kg övervikt med min bil som har lastvikt 510kg. Är det ca 4000 sek i Sverige? Dyrare utomlands gissar jag. Om man blir stoppad måste man då visa att man kan nå 3500kg genom att tömma tankar innan man får åka igen? I så fall måste man tänka ut vad man har råd att kasta bort.
Eller så får man plocka bort reservhjul,domkraft m.m redan innan man åker :(
Eller så får familjen åka utan mig.
MVH
Micke :wideeyed:
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: kontrollvägning

Dom räknar alltid med att du ska ha minst 90% av vatten och bränsle - dessa vikter kommer du aldig ifrån.
 
F

F.d. 50286

Guest
Sv: kontrollvägning

Hej!
Visst är vikten ett problem. Med vår gamla husbil (Hobby 690 -04), som vi vi uppvägningen från 3500-3850, upptäckte att den redan vägde 3600, utan hustrun i bilen! Så vi bytte bil och tänkte oss för.
Det blev en Dethleff (i) Esprit -11. När vi vägde bilen, med full packning, full vattentank, ca 50 liter diesel, så vägde vi, på vägplatsen R 40 väster om Borås, 4060 kg (Vi har en toatalvikt på 4250 kg)! Skönt att det fortfarande finns marginal!!
Så ett råd till alla är att, provväg bilen innan köp för att inte gå på en mina!!:wideeyed:
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Hej
Har en Adria 670sl 2012 med stora motorn,fullutrustad som jag vägde i helgen med full tank 120 liter och full vattentank 100 liter samt fru och full utrustning för en trevlig helg!Vägde 3720 kg,vilket innebär 530 kg lastvikt kvar! Har en totalvikt på 4250kg. Skönt att inte snåla när man köper en ny bil.Besiktar hellre varje år än att torska på övervikt.
// Flower
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

2010 så vägde jag min husbil (se post 6 i denna tråd) på en vägningsstation i Tift-rondellen, Linköping. Då var bilen lastad med förare och en passagerare. Vi hade packat det vi behövde för att åka iväg, så det fans mat, kläder etc.
Då vägde bilen 3200kg. Vi hade alltså 300kg kvar för eventuellt 2 passagerare till med packning. Helt ok tyckte vi.

Nu vägde jag bilen idag på bilprovningen i Motala. Den vägde då 3125kg. Men det var utan att någon satt i bilen, det saknades 80L diesel och ingen packning i form av mat och kläder var lastad. Däremot var det full vattentank.
Jag räknar med att bilen med 64kg Diesel, två personer och packning så skulle vågen visat 3384kg.

Alltså en skillnad på 184kg vid vägningstillfällena. Kan dessa vågar visa så pass mycket fel?
Jag har definitivt inte lastat på 184kg extra prylar på bilen. En uppskattning så är det kanske (10kg Sprit till Efoy, 5kg Parabolantenn i väska, och 20kg annat) 35kg och det är gissat i överkant. Så säg att vägningarna då skiljer ca 150kg!??!

Enligt senaste vägningen så har vi 116kg kvar för eventuella passagerare (max 2) och deras packning. Om det har någon praktisk betydelse är ju frågan eftersom vi inte lyckats lura med någon av våra barn på en tur ännu. :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Naturligtvis kan det ju skilja mellan olika vågar och det kan ju även bli fel på vågen, men det borde ju i så fall uppmärksammas vid egenkontrollerna. När en våg blir krönt skall det ackrediterade företaget göra en mätosäkerhetsanalys vilket framgår av mätprotokollet. På en bilvåg kan säkert mätosäkerheten uppgå till kanske +/- 20 -30 kg. Har man otur så skulle det då kunna skilja upp till 60 kg mellan två vågar. Detta kan vara en del av sanningen men det återstår ju fortfarande ett antal kg.

Bertil
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: kontrollvägning

Detta hittade jag på en annan tråd inlagt 2011 någon gång tror jag men jag antar att det fortfarande gäller eller? Enligt nedan så är ju en hel del redan inräknat i tjänstevikten som i vårt fall är 3236 kg (maxvikt 4000 kg)
Frågan ställdes till trafikverket

Fråga: Hej
På förekommen anledning är vi väldigt nyfikna på vad som räknas in i en husbils tjänstevikt?
Vore tacksamma om ni ville precisera detta!

mvh Lars-Göran Persson/ Maria Gunnarsson



Svar: Massa av fordon med karosseri i körklart skick, (inklusive kylvätska, oljor, bränsle, verktyg,reservhjul och förare).
För campingfordon skall också massan som motsvaras av färskvatten-och gastankar fyllda till 90 % medräknas.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vår husbil Burstner T604 ska enl. papprena få lasta 770kg..

Tjänstevikt. 2730kg
Totalvikt. 3500kg
Max lastvikt. 770kg

Någonting som säljaren påvisade och sa att det är ovanligt mycket, vi brydde oss inte ett smack om det, vi ville bara ha husbilen..:)
Först nu har man börjat fundera på det där med vikten!!:rolleyes:

Vart i sthlm kan man väga husbilen, helst i smyg så man inte får böter direkt ?
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vad som är viktigt är vad bilen väger när den står på vågen. Dvs totalvikten. Polisen bryr sig inte om vad som ingår i tjänstevikten.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vad som är viktigt är vad bilen väger när den står på vågen. Dvs totalvikten. Polisen bryr sig inte om vad som ingår i tjänstevikten.


Det är helt riktigt!
Men tjänstevikten är "viktig" då den på pappret avgör hur mycket lastvikt det finns upp till totalvikten. Det är en klar fördel att ha en relativt låg tjänstevikt på pappret.

T.ex. Tjänstevikt 3100 Kg och totalvikt 3500 Kg ger 400 Kg last.
Eventuell övervikt räknas då på dessa 400 Kg. Om samma bil reggades med 2900 Kg tjänstevikt räknas eventuell överlast utifrån 600 Kg lastvikt.

I verkligheten kanske fordonet om det ställs på vågen med markiser o TV osv osv väger motsvarande 3300 Kg tjänstevikt. Men det struntar kontrollanterna i.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Klart dom struntar i det, det var ju 200Kg under totalvikt..


Polisen kontrollerar väll bara vad min bil väger och hur mycket den får väga i totalvikt.
Eller?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Klart dom struntar i det, det var ju 200Kg under totalvikt..


Polisen kontrollerar väll bara vad min bil väger och hur mycket den får väga i totalvikt.
Eller?


Hej!
Oklart om det är mig du riktar påståendet o frågan till.
Men gissar det.

I mitt exempel:

"I verkligheten kanske fordonet om det ställs på vågen med markiser o TV osv osv väger motsvarande 3300 Kg tjänstevikt. Men det struntar kontrollanterna i."

Detta var tänkt att beskriva ett scenario där den faktiska tjänstevikten är betydligt högre än den uppgivna. det var alltså INTE menat att väga en olastad bil i kontroll utan att kontrollanten struntar i den faktiska tjänstevikten.

Den andra frågan. Ja den enda intresse kontrollanten har för tjänstevikten är differensen mellan den och totalvikten dvs lastvikten.
 
Toppen