Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det var ju kanon att slippa kosta på att väga upp med allt besvär det innebär, kan ha fulla vattentankar och ändå hålla sig inom gränsen.Hej husbilsvänner!
I helgen så fick jag tillfälle att kontrollväga min husbil på ett större företag i Blekinge,
inte förutan så hade jag väl mina aningar om att jag var lite "tung".¨
Vår husbil en Burstner Ixeo 664 av 2010 års modell var tankad full med diesel, 2 st fulla gasoltuber, mej själv ca 90 kg , ca 20 l vatten, eftersom att vi bor i bilen långa tider så har vi fullt med kläder och kylskåpet är packat med mat och dryck samt i garaget så är det en massa "nytto" grejor bl.a elverk på ca 15 kg bensindunk 5 l o.s.v.
Vikten hamnade på 3.450 kg alltså endast 50 kg tillgodo...och då var min kära hustru inte med vid invägningen!
Hur många här på forumet har vägt in sina bilar , och vad blev reultatet?
Mvh Pilot
finns väl många föreningar i detta land med runt 6000 medlemmar. har kollat detta .de finns 3264st.ja har aldrig påstått att de e våran förening .skulle de nu va så att du inbillar dej detta så får du väl själv agera.e de många andra som tycker som du så kan ju ni agera själva. du ska veta de att ja gör inte detta för egen vinnings skull utan ja gör de för dom som inte har marginalerna på sin sida.annars får du be grannen att hjälpa dej o bokstavera.e de denna respons som ja kan räkna med så kan du betala dinskatt..
Hej !Hej husbilsvänner!
I helgen så fick jag tillfälle att kontrollväga min husbil på ett större företag i Blekinge,
inte förutan så hade jag väl mina aningar om att jag var lite "tung".¨
Vår husbil en Burstner Ixeo 664 av 2010 års modell var tankad full med diesel, 2 st fulla gasoltuber, mej själv ca 90 kg , ca 20 l vatten, eftersom att vi bor i bilen långa tider så har vi fullt med kläder och kylskåpet är packat med mat och dryck samt i garaget så är det en massa "nytto" grejor bl.a elverk på ca 15 kg bensindunk 5 l o.s.v.
Vikten hamnade på 3.450 kg alltså endast 50 kg tillgodo...och då var min kära hustru inte med vid invägningen!
Hur många här på forumet har vägt in sina bilar , och vad blev reultatet?
Mvh Pilot
Hej !
Jag är nyfiken på vad de här vägningsresultaten innebär för er rent praktiskt?
Vi ska hämta hem vår första HB nu i vår och den är i och för sig vägd och har en tjänstevikt på 2.900 kg och totalvikt på 3.500 kg. Vad jag inte vet är vad vår utrustning kommer att väga. Hur tänker ni göra, finns det "nytto"-grejor som ni tänker avstå eller hur gör ni. Utan att vara oförskämd, om hustrun skulle väga mer än 50 kg så måste ni väl avstå något annat. Ursäkta mina dumma frågor, men den som inte frågar får inga svar. Vi har tidigare haft segelbåt och då fick de här problemen inte samma konsekvenser. Det handlade då mer om hur man stuvade för att bäst fördela vikten.
Hoppas på vägledning
Mvh
Peter
alias Harry Hymer
Svar på din fråga ja föraren ingår.Det var mycket intressant prat om vikten !
En fråga som någon kanske vet svaret på, det skulle klargöra en del.
Är det så att föraren (75 kg) räknas in i tjänstevikten, har för mig att jag har hört det.
Har ett nyårslöfte själv på att gå ner i vikt, går dåligt.