• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kontrollvägning

F

F.d. 53012

Guest
Sv: kontrollvägning

Hej husbilsvänner!

I helgen så fick jag tillfälle att kontrollväga min husbil på ett större företag i Blekinge,
inte förutan så hade jag väl mina aningar om att jag var lite "tung".¨
Vår husbil en Burstner Ixeo 664 av 2010 års modell var tankad full med diesel, 2 st fulla gasoltuber, mej själv ca 90 kg , ca 20 l vatten, eftersom att vi bor i bilen långa tider så har vi fullt med kläder och kylskåpet är packat med mat och dryck samt i garaget så är det en massa "nytto" grejor bl.a elverk på ca 15 kg bensindunk 5 l o.s.v.
Vikten hamnade på 3.450 kg alltså endast 50 kg tillgodo...och då var min kära hustru inte med vid invägningen!
Hur många här på forumet har vägt in sina bilar , och vad blev reultatet?

Mvh Pilot:rolleyes:
Det var ju kanon att slippa kosta på att väga upp med allt besvär det innebär, kan ha fulla vattentankar och ändå hålla sig inom gränsen.
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: kontrollvägning

Det var mycket intressant prat om vikten !
En fråga som någon kanske vet svaret på, det skulle klargöra en del.
Är det så att föraren (75 kg) räknas in i tjänstevikten, har för mig att jag har hört det.
Har ett nyårslöfte själv på att gå ner i vikt, går dåligt.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: kontrollvägning

Har vägt min bil, tjänstevikt 11450 kg inkl 300 lit diesel, 400 lit vatten ca 100 lit gas, samt allt övrigt som man måste ha, och vi två som nästan bor i bilen.
Totalvikt 13500 kg = 2050 kg att lasta.

Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30817

Guest
Sv: kontrollvägning

Jag vägde "mig" i höstas här i GBG, vid gasklockan.Enligt regbevis ca 320 kilo lastförmåga. Åkte dit med fullpackad bil,så hade jag fortfarande 250 kg kvar till 3,5t!
Kontrollvägning på bilprovningen gav samma resultat.Tjänstevikt på reg bevis 3180kg.
Inte vet jag varför,men glad e jag iaf:D
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: kontrollvägning

finns väl många föreningar i detta land med runt 6000 medlemmar. har kollat detta .de finns 3264st.ja har aldrig påstått att de e våran förening .skulle de nu va så att du inbillar dej detta så får du väl själv agera.e de många andra som tycker som du så kan ju ni agera själva. du ska veta de att ja gör inte detta för egen vinnings skull utan ja gör de för dom som inte har marginalerna på sin sida.annars får du be grannen att hjälpa dej o bokstavera.e de denna respons som ja kan räkna med så kan du betala din:twitcy:skatt..

P.g.a. det förvirrade intryck Ditt senaste inlägg gör avslutar jag härmed försöket till meningsutbyte.
Mvh
Harry Hymer
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vägde vår bil i söndags med drygt halvtankad bil ,inget vatten, 2 vuxna, 3 fulla gasoltuber,det enda som saknades var våra 2 cyklar,drygt 4100kg av max 4500kg/Staffan
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: kontrollvägning

Hej husbilsvänner!

I helgen så fick jag tillfälle att kontrollväga min husbil på ett större företag i Blekinge,
inte förutan så hade jag väl mina aningar om att jag var lite "tung".¨
Vår husbil en Burstner Ixeo 664 av 2010 års modell var tankad full med diesel, 2 st fulla gasoltuber, mej själv ca 90 kg , ca 20 l vatten, eftersom att vi bor i bilen långa tider så har vi fullt med kläder och kylskåpet är packat med mat och dryck samt i garaget så är det en massa "nytto" grejor bl.a elverk på ca 15 kg bensindunk 5 l o.s.v.
Vikten hamnade på 3.450 kg alltså endast 50 kg tillgodo...och då var min kära hustru inte med vid invägningen!
Hur många här på forumet har vägt in sina bilar , och vad blev reultatet?

Mvh Pilot:rolleyes:
Hej !
Jag är nyfiken på vad de här vägningsresultaten innebär för er rent praktiskt?
Vi ska hämta hem vår första HB nu i vår och den är i och för sig vägd och har en tjänstevikt på 2.900 kg och totalvikt på 3.500 kg. Vad jag inte vet är vad vår utrustning kommer att väga. Hur tänker ni göra, finns det "nytto"-grejor som ni tänker avstå eller hur gör ni. Utan att vara oförskämd, om hustrun skulle väga mer än 50 kg så måste ni väl avstå något annat. Ursäkta mina dumma frågor, men den som inte frågar får inga svar. Vi har tidigare haft segelbåt och då fick de här problemen inte samma konsekvenser. Det handlade då mer om hur man stuvade för att bäst fördela vikten.
Hoppas på vägledning
Mvh
Peter
alias Harry Hymer
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: kontrollvägning

För många så gäller nog att sannolikheten för att råka ut för en kontrollvägning är ganska liten.
Och om, då gäller det att den procentuella överlasten är relativt låg, för böternas skull.

Har egentligen inga problem med lastförmågan, men måste erkänna att jag hör till den kategorin som gärna plocka in mer saker och prylar men har svårt att plocka ut.;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55221

Guest
Sv: kontrollvägning

Jeg ville veje husbilen tom når du henter den og se om de 2900 kg. er rigtig, det er desvære ikke altid rigtigt ?

ERIK DK.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: kontrollvägning

Hej.

Man kan väl hoppas att en 50 kg inte föranleder något ingrepp av ordningsmakten utan kanske som mest att man får dra pluggen i färskvattentanken. Men en nitisk konstapel kan naturligtvis ta fram bötesblocket.

Vad jag har för mej så är det alltid en startavgift på 2000:- oavsett hur mycket överlast man har.

Som tillägg till tidigare svar så var vikten jämt fördelad på bägge axlarna.

Peter.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vad jag ser i denna tråden, så är det inte många som skriver ut mycket överlast dom har. Gissar att flertalet ligger på fel sida om maxvikten.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Hej..
Jag tänkte väga upp vår bil till 3800, (3500 idag)då den ligger drygt 100kg över, med Ac på taket och elverk m.m, i bagaget. Men kanske ska man tänka sig för, då enl. kommunens gatukontor bilar över 3500kg inte får parkeras inom stan enl 24 tim regeln. D.v.s ej gatuparkering. Vet inte om det skulle bli tillåtet om den reg. om till Pb 2.
Jag får redan anonyma lappar på husbilen om att den är för stor etc. då den står på en av Malmös bredaste gator.. Sen gäller väl andra hastighets regler både i Sverige och Europa på fordon över 3500kg.
Libom
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Har lyckats få tag i en Plåtis som går att lasta. :)
UBC571

Fordonsslag: PB
Fordonsslagsklass: II


Skattevikt, kg: 4200
Tjänstevikt, kg: 3380
Totalvikt, kg: 4200
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 3500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 7000
Max lastvikt, kg: 820
Kopplingsanordning : KULA
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: kontrollvägning

Hej !
Jag är nyfiken på vad de här vägningsresultaten innebär för er rent praktiskt?
Vi ska hämta hem vår första HB nu i vår och den är i och för sig vägd och har en tjänstevikt på 2.900 kg och totalvikt på 3.500 kg. Vad jag inte vet är vad vår utrustning kommer att väga. Hur tänker ni göra, finns det "nytto"-grejor som ni tänker avstå eller hur gör ni. Utan att vara oförskämd, om hustrun skulle väga mer än 50 kg så måste ni väl avstå något annat. Ursäkta mina dumma frågor, men den som inte frågar får inga svar. Vi har tidigare haft segelbåt och då fick de här problemen inte samma konsekvenser. Det handlade då mer om hur man stuvade för att bäst fördela vikten.
Hoppas på vägledning
Mvh
Peter
alias Harry Hymer

Hej Harry!
Nej det var väl inga dumma frågor...det är så här att hustrun pluggar på högskolan i Malmö sidan om sitt vanliga jobb som lärare, och just nu har hon gjort en del prov och det har fört med sej en himla massa böcker papper m.m för ändamålet, skulle tro att där finns minst 15-17 kg extra som kommer bort om ett tag, sedan som sagt så bor vi ju mer el. mindre i bilen just nu så jag själv har en massa böcker, tidningar som jag normalt inte har med mej i denna mängd. Kläder har vi också alldeles för mycket utav i bilen just nu p.g.a omständigheterna summa summarom så tror jag att ca. 50-60 kg kommer bilen att bli lättare fr.o.m 1/4 när vi flyttar in i vår nya lägenhet, men det blir ju ändå gränsfall oavsett uppräknade omständigheter.
Det som jag kan tycka är lite konstigt är att när jag ser här på forumet jämförelser mellan bilarna så finns det bilar som är betydligt större och längre än min och ändå kan det skilja på ett par hundra kilo...jag funderar lite grand på hur ofta de kaibrerar vågarna på de olika vågstationerna och hur exata de egentligen är..någon som vet??

Mvh
Pilot
 
T

Teddi

Guest
Sv: kontrollvägning

idag kan du uppgradera din bil kanske till 4500 kg.utan att några tekniska övergrepp behöver göras.bilen klarar detta utan några som helst problem.vi pratar om en lastbil.de grundläggande för vikten tidigare var att skatten strikt erlagdes för denna vikt.därav dom höga böterna.idag kan vi glömma detta.myndigheterna har idag målat in sej i ett hörn som dom inte klarar av att hantera.sen att de krävs en annan körkortsattityd e en helt annan diskussion.idag följer ja detta som helt privatperson.att ja skulle dela med mej av detta är en diskutabel ekvation med tanke på dom kommentarer som erhållits.men jag e inte större människa än någon annan.låt mej då istället för att få halvtaskiga kommentarer så istället en ryggdunk. kanske ett handslag .i så fall e de mycket lättare att engagera sej ideellt i en förening som e byggd på dom premisserna.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Det var mycket intressant prat om vikten !
En fråga som någon kanske vet svaret på, det skulle klargöra en del.
Är det så att föraren (75 kg) räknas in i tjänstevikten, har för mig att jag har hört det.
Har ett nyårslöfte själv på att gå ner i vikt, går dåligt.
Svar på din fråga ja föraren ingår.
men gud så griniga vi har blivit i denna tråd som är ack så viktig.
2179:music-icon::yes:
 
T

Teddi

Guest
Sv: kontrollvägning

Det är helt riktigt alla husbilar registrerade efter den 1 januari detta år beskattas efter hur mycket koldioxid de släpper ut.

Eftersom det inte finns något krav på att CO2-utsläppet deklareras för husbilar (och vissa andra specialfordon) har Transportstyrelsen, på uppdrag av Skatteverket tagit fram en matematisk formel där bland annat totalvikten ingår. För att inte skatten ska bli orimligt hög för tunga husbilar, har man i formeln satt maxvärdet 3 500 kg. Detta betyder att skatten för husbilar tyngre än 3,5 ton, precis som tidigare, blir densamma som för husbilar med totalvikten 3,5 ton.

Hur skatten beräknas, kan du bland annat läsa på HRF:s hemsida: www.husvagnsbranschen.se
fick idag detta brev från riksdagen idag. läs o begrunda.har själv svårt att ta åt mej detta.bl. a. vad specialfordon har med co-skatten att göra. bilen e en fiat sen hur den ser ut invändigt har ju ingenting med miljön att göra.ja tillhör en minoritet som aldrig ger upp.därför kommer en fortsättning för dom som har intresse av detta dilemma..
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: kontrollvägning

Jag brukar väga bilen när tillfälle ges. Vår bil väger fullastad ca 4300-4400 kg och då menar jag fullastad inför 4 veckors semester inklusive oss själva. Fulla tankar, tre P11, två cyklar, bord o stolar, gasolgrill, kläder, mat o dryck mm.mm Totalvikten är 4500 kg så det finns ändå marginal. När man väger ska man även kolla varje axel för sig. Det är lika viktigt med varje axels vikt som den totala vikten om man skulle bli stoppad och vägd. Man kan i värsta fall klara totalvikten men ha för hög vikt på någon axel. Vikterna står i reg-beviset eller på typskyltar i motorrummet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen